DK: Aki népszavazást kezdeményez a debreceni akkumulátorgyárról, árt az ügynek

2023. január 30. – 20:10

Másolás

Vágólapra másolva

Három párt is bejelentette már, hogy népszavazást kezdeményez a debreceni akkumulátorgyárról, sorrendben: az LMP, a Momentum és a Mi Hazánk. Az ATV híre szerint a Civil Fórum Debrecen Egyesület ezt nem támogatja, és mint kiderült, a DK-s Varga Zoltán sem.

„Aki most népszavazást kezdeményez itt Debrecen városában, az egyszerűen politikai pártként nem tesz mást, mint árt ennek az ügynek. Hiszen tudjuk nagyon jól, hogy amire ez a népszavazási kezdeményezés, ha átmegy, akkor ez a gyár már bőven épülni fog” – mondta Varga, aki a DK országgyűlési képviselője.

Az RTL arról számolt be, hogy a debreceni gyár hétszer annyit termelne, mint a kormány által hivatkozott németországi, és a szabályokat is másképp tartják be ott. Ekkora gyárat Kínán kívül sehol máshol nem húztak fel.

Debrecenben szombaton is tüntettek a gyár ellen, de már előtte is érezhető volt az ellenszenv. Egy január 9-én tartott közmeghallgatáson kifújolták és percekig nem hagyták megszólalni a kínai akkumulátorgyár képviselőjét Debrecenben. Aztán mint beszámoltunk róla, január 20-án ismét hatalmas indulatokat váltott ki a Debrecen mellé tervezett CATL akkumulátorgyár környezetvédelmi engedélyeztetéséről szóló közmeghallgatás. A fórumon többször hazaárulónak nevezték a főispánt.

Tavaly augusztusban jelentették be, hogy Debrecen mellett építi meg második európai akkumulátorgyárát a globális piacvezető CATL. A projektet azonnal nemzetgazdaságilag kiemelt beruházássá nyilvánították, az állam csak az ipari park áramellátásának fejlesztésére 88 milliárd forintot szán.

A beruházással számos problémájuk van a helyieknek, amelyekre a hatóságok eddig nem tudtak megnyugtató válaszokat adni:

  • Az akkumulátorgyár vízigénye önmagában nagyobb lesz, mint a teljes városé. A környezeti hatástanulmány szerint ez nem probléma, de a civilek szerint a város környékét évek óta egyre nagyobb aszályok sújtják.
  • A gyártás során nagyon sok veszélyes és mérgező anyagot használnak, kérdés, hogy ezekből mennyi kerül ki a környezetbe.
  • A gyárnak 9000 dolgozóra lesz szüksége, ennyi álláskereső pedig Debrecenben nincsen, főleg, hogy az épülő BMW-gyárba is most vesznek fel 1500 embert. A tervek szerint a környékről és Romániából is szerződtetnének munkásokat.
  • Sokan tartanak attól is, hogy a kínai CATL nem feltétlenül fog minden jogszabályt tökéletesen betartani.
Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!