Orbán nyugdíjasokra cserélte az unokákat
2023. január 3. – 14:38
Ezt is megértük: jubileumi, sőt, centenáriumi, 100. epizódjához érkezett a Lájkbajnokság sorozat itt a Telexen. Nem állítjuk, hogy bárki ennyire előre tervezett volna bármit, amikor az egész elindult bő két évvel ezelőtt, mindenesetre most is az lesz műsoron, ami az előző 99 részben volt: politikusok a közösségi média kommunikációs csataterein, népszerűség, toplisták, elemzés.
Vágjunk is rögtön a közepébe – ennyi lájkot söpörtek be a politikusaink decemberben a Facebookon:
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 837 000 | 59 | ≡ |
2. | Szijjártó Péter | 411 000 | 130 | ≡ |
3. | Jakab Péter | 378 000 | 56 | ▲ |
4. | Hadházy Ákos | 363 000 | 99 | ≡ |
5. | Mesterházy Attila | 362 000 | 191 | ▼ |
6. | Zsigmond Barna | 305 000 | 173 | ≡ |
7. | Karácsony Gergely | 288 000 | 71 | ▲ |
8. | Varga Judit | 285 000 | 81 | ▼ |
9. | Ujhelyi István | 241 000 | 113 | ▼ |
10. | Novák Katalin | 190 000 | 50 | ≡ |
11. | Márki-Zay Péter | 183 000 | 97 | ≡ |
12. | Kocsis Máté | 160 000 | 39 | ▲ |
13. | Gyurcsány Ferenc | 138 000 | 25 | s |
14. | Dobrev Klára | 131 000 | 39 | ▲ |
15. | Jámbor András | 127 000 | 86 | ● |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)
Unokák helyett
Lássuk az egyes hetek külön befutóit, mint a Tour de France-on az egyes szakaszokat:
- első hét: Orbán – Jakab – Hadházy
- második: Orbán – Szijjártó – Hadházy
- harmadik: Orbán – Szijjártó – Karácsony
- negyedik: Hadházy – Orbán – Mesterházy
Orbán rögtön a hónap elején bebiztosította a győzelmét, amikor három posztban, kb. 120 ezer lájkért számolt be arról, hogy meglátogatta őt egy idős házaspár. Meglepő, hogy ez volt a hónap slágertémája, amikor amúgy karácsony és focivébé is volt. Orbán ilyenkor hagyományosan unokás fotókkal söpör be százezres lájkcsomagokat, most ezt a tematikát cserélte le nyugdíjasokra – akárhogy is, jól látszik, ki a fő célcsoport.
Eközben a túloldalon is zajlik az élet, és ahogy az élen Orbán és Szijjártó helye be van betonozva, úgy állandósul a Jakab–Hadházy–Mesterházy-trió vetélkedése mögöttük. Három nagyon különböző karakter, és ami még érdekesebb, mind elég távol állnak az ellenzéki oldalt éppen leszalámizó DK-tól.
Come on, come on, love me for the money
Április után több mint fél éven át aránylag nyugta lehetett az embernek a politikai hirdetésektől Facebook-szerte – hát úgy néz ki, mostantól ezt az időszakot fogjuk úgy emlegetni, hogy a régi szép idők. A Rogán-féle agytröszt érezheti, hogy nem mennek túl jól a dolgok, hát újra csőre töltötte a nehézfegyverzetet, és ha nem is azzal az intenzitással, ahogyan a választás előtti hetekben, de már bőven a fájdalomküszöb tájékán bombáz vele boldog-boldogtalant.
Bő 70 millió forint volt decemberben a Megafon és környéke számlája, és még azok sem menekülhettek, akik elővigyázatosan letiltották az összes megafonos megmondóembert, mert új influenszerek is kerültek most az istállóba. A túloldalon egyelőre nincs visszhang, hallgat az Ezalényeg, az Erősítő és társaik, ahol annak idején hasonló összegeket füstöltek el ellenzéki propagandára. Ahogy most kinéz, 2023-ban ez lehet majd az alap zajszint, ahonnan majd ráfordulunk az önkormányzati és EP-választásra:
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Megafon | 55 800 000 |
2. | Aktuális | 15 400 000 |
3. | Nyugati Pályán | 11 200 000 |
4. | Magyarország kormánya | 8 900 000 |
5. | Mediaworks | 8 000 000 |
6. | Alapjogokért központ | 3 500 000 |
7. | hirado.hu | 2 300 000 |
8. | Demokratikus Koalíció | 2 100 000 |
9. | Donáth Anna | 1 900 000 |
10. | Dobrev Klára | 1 800 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a november 30. és december 29. közti időszak költéseit mutatják.)
Nyugdíj makes the world go 'round
A hónap legnagyobbat futó posztjai 2021 tavaszát idézik: Orbán játssza a jó király szerepét, Jakab Péter meg a dühös trónkövetelőét. Mintha nem lenne éppen háború, az egekben járó infláció, nem hullana éppen darabokra az oktatás, a focivébéről nem is beszélve. Talán ez a legjellemzőbb arra a zombiszerű állapotra, amiben ma a magyar politikai élet van: még a focivébé sem igazán ütötte meg az ingerküszöböt, egyedül Pelé halálára gyűltek a gyászlájkok.
Amúgy itt volt egy nagyon fura jelenség: egy sor politikus Harrach Pétertől Zsigmond Barnáig, Kásler Miklóstól Bajkai Istvánig, Seszták Miklóstól Keresztes László Lórántig nem hogy szóról szóra, de betűről betűre ugyanazzal a szöveggel búcsúzott a focilegendától. Ami vagy arra utal, hogy valami transzcendens, spirituális módon szinkronban vezette a kezüket a brazil foci szelleme, vagy arra, hogy néha olyan kemény a gyászhírverseny, hogy egyszerűbb copypaste-tel átemelni az egész hóbelevancot az M4 Sport Facebook-oldaláról, mint megvárni, míg jön valami saját gondolat a rossz hírre.
- Orbán Viktor megköszöni az ország karácsonyfáját Veronika néninek és Mihály bácsinak – 63 ezer interakció
- Orbán bejelenti a nyugdíjemelést – 41 ezer
- Orbán áldott/boldog karácsonyt kíván – 36 ezer
- Jakab Péter új választást követel – 34 ezer
- Jakab a benzin piaci ára kapcsán dühöng egy sort – 32 ezer
Ugyanezt az egyes reakciótípusokra lebontva:
- A legtöbb megosztás: Jakab Péter parlamenti felszólalása, keresetlen szavakkal a kormányról: „Olyanok, mint a sáskák! Felzabálják az országot, és csak a pusztítás marad utánuk.”
- A legtöbb komment: Orbán és a nyugdíjemelés
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy beszámolója arról, hogy 17 milliárd forintért építenek raktárat az Országos Széchényi Könyvtárnak a pilisi erdő szélén
- A legtöbb meglepett emoji: Orbán bejelenti, hogy meghalt Hegedüs Zsuzsa
- A legtöbb szomorú emoji: Orbán Pelét gyászolja
- A legtöbb szívecske: Orbán Veronika néninek és Mihály bácsinak mutatja a panorámát a Karmelita teraszáról
- A legtöbb nevető emoji: Orbán bejelenti a nyugdíjemelést
A virális posztok toplistája az egyetlen, ahol megjelenik a hónap egyik legsúlyosabb híre, Matolcsy György kifakadása a kormányra – de itt annyira, hogy még Németh Szilárd egészen dermesztő fehéremberezős focis posztját is lenyomta. De ezzel ki is fújt a szufla, rongyos 70 millió forintból a Megafon simán túlkiabálta a dollárbaloldalazással és ki is fújta az egészet a közbeszédből. Az ellenzék meg kapaszkodott egy kicsit még bele, aztán elengedte. Érdemes belegondolni, hogy egy ilyen, a trágárkodástól eltekintve szinte őszödi beszéd fajsúlyú önkritikára milyen kommunikációs atomcsapás-sorozatot épített volna a Fidesz.
- Z. Kárpát Dániel szembesíti a fideszes képviselőket Matolcsy lesújtó kritikájával – 94.5x szorzó
- Németh Szilárd annak örül, hogy „fehér, keresztény, európai értékeket képviselő ország” nyerte a foci vébét – 61,7x
- Novák Előd karácsonyi családi fotója csokornyakkendős gyerekekkel – 24,8x
- Aradszki András bejelenti, hogy meghalt az édesanyja – 23,8x
- Koncz Zsófia fotója az újszülött kisfia talpáról – 21,8x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)
A legtöbb megosztás
Hadházy, szinte centire megismételve a novemberi teljesítményét, magabiztosan húzta be ezt a kategóriát, ahogy szokta. A fideszesek most a szokásosnál is halványabbak ezen a listán, Orbán az egyetlen a top 10-ben. Az ellenzékieknél többen elérték vagy megközelítették a 20 százalékos értéket, ami a megosztások arányát illeti az összes interakción belül, míg a Fideszben alig került valaki 10 százalék fölé (Orbán 3 százalék alatt!). Ez szépen illusztrálja, mennyire más érzelmekre céloz a követőknél a két oldal. Az ellenzéknél a felháborodást vagy a dühöt mozgatják meg leghatékonyabban a politikusok (az ilyen posztokra megy jellemzően a megosztás, mert ott a motiváció, hogy erről más is szerezzen tudomást), a kormánypártiak inkább a büszkeségre, meghatottságra céloznak.
Megosztások | % | |||
---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 75 300 | 20,7% | ≡ |
2. | Mesterházy Attila | 49 100 | 13,6% | ≡ |
3. | Jakab Péter | 35 700 | 9,4% | ≡ |
4. | Ujhelyi István | 32 300 | 13,4% | ▲ |
5. | Molnár Csaba | 26 000 | 24% | ▼ |
6. | Márki-Zay Péter | 24 000 | 13,2% | ≡ |
7. | Orbán Viktor | 22 000 | 2,6% | ▲ |
8. | Jámbor András | 19 300 | 15,2% | ● |
9. | Szakács László | 17 600 | 18,5% | ● |
10. | Gyurcsány Ferenc | 14 300 | 10,4% | ● |
(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjeszti a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)
Az Instagramon a helyzet már jó régóta lényegében változatlan, és mintha meg se próbálnának a politikusok változtatni ezen. Hasonlítsuk csak össze a havi posztok számát itt és a Facebookon! Amott 150-ig, akár 200-ig simán elmennek a szorgalmasabbak egy hónapban, Instán egyedül Nagy István volt decemberben 100 közelében, és abban sem volt túl sok köszönet. Egészen érthetetlen, hogy teljes stábok dolgoznak a politikusok közösségi médiás megjelenésén, és még a copypaste-elésre se veszik a fáradságot, mintha az Insta érdektelen lenne közéleti szempontból. Szijjártó Péterről például az a hír járja, hogy 10 fős socialmedia-csapata van – akiknek egész hónapban, írd és mondd, hat Instagram-bejegyzésre futotta összesen. A 130 facebookos mellé.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 232 000 | 41 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 71 000 | 41 | ≡ |
3. | Karácsony Gergely | 46 000 | 27 | ▲▲ |
4. | Varga Judit | 44 000 | 47 | ▼ |
5. | Hadházy Ákos | 39 000 | 66 | ▼ |
6. | Márki-Zay Péter | 27 000 | 20 | ▲ |
7. | Szentkirályi Alexandra | 18 000 | 23 | ▼ |
8. | Dúró Dóra | 11 000 | 29 | ▲ |
9. | Nagy István | 11 000 | 96 | ≡ |
10. | Szijjártó Péter | 10 000 | 6 | ▼▼ |
Mindeközben a mocsár mélyén
Van abban valami végtelenül lehangoló, hogy mióta a Vadhajtások a Zuckerberg-börtönben ül, az Orosz hírek a legsikeresebb magyar nyelvű propagandaoldal. Hogy karácsonykor, konkrétan szenteste az oroszok menetrend szerint civil célpontokat rakétáznak Ukrajnában, és eközben a Facebook magyar nyelvű fertályán egy háborús agresszort éltető, a putyini propagandát fújó oldal nem hogy zavartalanul működik, de népszerűbb, mint a bénult ellenzék vagy a tízmilliókkal felfűtött megafonos beszélő fejek. Komolyan, inkább menjen még ezerszer hangosabban a dollármédiázás, ennél még az is jobb lenne.
Interakciók | Posztok száma | |||
---|---|---|---|---|
1. | Orosz Hírek | 704 000 | 448 | ≡ |
2. | Deák Dániel / Megafon | 518 000 | 303 | ≡ |
3. | Nyugati Fény | 418 000 | 841 | ≡ |
4. | Bohár Dániel / Megafon | 290 000 | 148 | ▲ |
5. | Gond-olkodó | 276 000 | 985 | ▲ |
6. | Elemi.hu | 273 000 | 744 | ▼ |
7. | Fidesz-KDNP 2023 | 250 000 | 33 | ● |
8. | Aki Orbán ellen van az velünk van | 221 000 | 412 | ▼ |
9. | Alapjogokért Központ | 216 000 | 109 | ▼ |
10. | Szánthó Miklós | 208 000 | 100 | ● |
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)