Orbán nyugdíjasokra cserélte az unokákat

2023. január 3. – 14:38

Orbán nyugdíjasokra cserélte az unokákat
Illusztráció: Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt is megértük: jubileumi, sőt, centenáriumi, 100. epizódjához érkezett a Lájkbajnokság sorozat itt a Telexen. Nem állítjuk, hogy bárki ennyire előre tervezett volna bármit, amikor az egész elindult bő két évvel ezelőtt, mindenesetre most is az lesz műsoron, ami az előző 99 részben volt: politikusok a közösségi média kommunikációs csataterein, népszerűség, toplisták, elemzés.

Vágjunk is rögtön a közepébe – ennyi lájkot söpörtek be a politikusaink decemberben a Facebookon:

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor837 00059
2.Szijjártó Péter411 000130
3.Jakab Péter378 00056
4.Hadházy Ákos363 00099
5.Mesterházy Attila362 000191
6.Zsigmond Barna305 000173
7.Karácsony Gergely288 00071
8.Varga Judit285 00081
9.Ujhelyi István241 000113
10.Novák Katalin190 00050
11.Márki-Zay Péter183 00097
12.Kocsis Máté160 00039
13.Gyurcsány Ferenc138 00025s
14.Dobrev Klára131 00039
15.Jámbor András127 00086

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 1. és 31. közötti időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. Ez a szám nem azonos azzal, amit egy Facebook-oldal kezelője az Insights menüpont alatt lát, az a statisztika egy csomó más dolgot is az interakciók közé számol. A kis szimbólumok a legutóbbi pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, stagnáló helyezést, illetve a lista új belépőit mutatják.)

Unokák helyett

Lássuk az egyes hetek külön befutóit, mint a Tour de France-on az egyes szakaszokat:

  • első hét: Orbán – Jakab – Hadházy
  • második: Orbán – Szijjártó – Hadházy
  • harmadik: Orbán – Szijjártó – Karácsony
  • negyedik: Hadházy – Orbán – Mesterházy

Orbán rögtön a hónap elején bebiztosította a győzelmét, amikor három posztban, kb. 120 ezer lájkért számolt be arról, hogy meglátogatta őt egy idős házaspár. Meglepő, hogy ez volt a hónap slágertémája, amikor amúgy karácsony és focivébé is volt. Orbán ilyenkor hagyományosan unokás fotókkal söpör be százezres lájkcsomagokat, most ezt a tematikát cserélte le nyugdíjasokra – akárhogy is, jól látszik, ki a fő célcsoport.

Eközben a túloldalon is zajlik az élet, és ahogy az élen Orbán és Szijjártó helye be van betonozva, úgy állandósul a Jakab–Hadházy–Mesterházy-trió vetélkedése mögöttük. Három nagyon különböző karakter, és ami még érdekesebb, mind elég távol állnak az ellenzéki oldalt éppen leszalámizó DK-tól.

Come on, come on, love me for the money

Április után több mint fél éven át aránylag nyugta lehetett az embernek a politikai hirdetésektől Facebook-szerte – hát úgy néz ki, mostantól ezt az időszakot fogjuk úgy emlegetni, hogy a régi szép idők. A Rogán-féle agytröszt érezheti, hogy nem mennek túl jól a dolgok, hát újra csőre töltötte a nehézfegyverzetet, és ha nem is azzal az intenzitással, ahogyan a választás előtti hetekben, de már bőven a fájdalomküszöb tájékán bombáz vele boldog-boldogtalant.

Bő 70 millió forint volt decemberben a Megafon és környéke számlája, és még azok sem menekülhettek, akik elővigyázatosan letiltották az összes megafonos megmondóembert, mert új influenszerek is kerültek most az istállóba. A túloldalon egyelőre nincs visszhang, hallgat az Ezalényeg, az Erősítő és társaik, ahol annak idején hasonló összegeket füstöltek el ellenzéki propagandára. Ahogy most kinéz, 2023-ban ez lehet majd az alap zajszint, ahonnan majd ráfordulunk az önkormányzati és EP-választásra:

Hirdetésre költött pénz
1.Megafon55 800 000
2.Aktuális15 400 000
3.Nyugati Pályán11 200 000
4.Magyarország kormánya8 900 000
5.Mediaworks8 000 000
6.Alapjogokért központ3 500 000
7.hirado.hu2 300 000
8.Demokratikus Koalíció2 100 000
9.Donáth Anna1 900 000
10.Dobrev Klára1 800 000

(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most a november 30. és december 29. közti időszak költéseit mutatják.)

Nyugdíj makes the world go 'round

A hónap legnagyobbat futó posztjai 2021 tavaszát idézik: Orbán játssza a jó király szerepét, Jakab Péter meg a dühös trónkövetelőét. Mintha nem lenne éppen háború, az egekben járó infláció, nem hullana éppen darabokra az oktatás, a focivébéről nem is beszélve. Talán ez a legjellemzőbb arra a zombiszerű állapotra, amiben ma a magyar politikai élet van: még a focivébé sem igazán ütötte meg az ingerküszöböt, egyedül Pelé halálára gyűltek a gyászlájkok.

Amúgy itt volt egy nagyon fura jelenség: egy sor politikus Harrach Pétertől Zsigmond Barnáig, Kásler Miklóstól Bajkai Istvánig, Seszták Miklóstól Keresztes László Lórántig nem hogy szóról szóra, de betűről betűre ugyanazzal a szöveggel búcsúzott a focilegendától. Ami vagy arra utal, hogy valami transzcendens, spirituális módon szinkronban vezette a kezüket a brazil foci szelleme, vagy arra, hogy néha olyan kemény a gyászhírverseny, hogy egyszerűbb copypaste-tel átemelni az egész hóbelevancot az M4 Sport Facebook-oldaláról, mint megvárni, míg jön valami saját gondolat a rossz hírre.

  1. Orbán Viktor megköszöni az ország karácsonyfáját Veronika néninek és Mihály bácsinak – 63 ezer interakció
  2. Orbán bejelenti a nyugdíjemelést – 41 ezer
  3. Orbán áldott/boldog karácsonyt kíván – 36 ezer
  4. Jakab Péter új választást követel – 34 ezer
  5. Jakab a benzin piaci ára kapcsán dühöng egy sort – 32 ezer

Ugyanezt az egyes reakciótípusokra lebontva:

  • A legtöbb megosztás: Jakab Péter parlamenti felszólalása, keresetlen szavakkal a kormányról: „Olyanok, mint a sáskák! Felzabálják az országot, és csak a pusztítás marad utánuk.”
  • A legtöbb komment: Orbán és a nyugdíjemelés
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy beszámolója arról, hogy 17 milliárd forintért építenek raktárat az Országos Széchényi Könyvtárnak a pilisi erdő szélén
  • A legtöbb meglepett emoji: Orbán bejelenti, hogy meghalt Hegedüs Zsuzsa
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán Pelét gyászolja
  • A legtöbb szívecske: Orbán Veronika néninek és Mihály bácsinak mutatja a panorámát a Karmelita teraszáról
  • A legtöbb nevető emoji: Orbán bejelenti a nyugdíjemelést

A virális posztok toplistája az egyetlen, ahol megjelenik a hónap egyik legsúlyosabb híre, Matolcsy György kifakadása a kormányra – de itt annyira, hogy még Németh Szilárd egészen dermesztő fehéremberezős focis posztját is lenyomta. De ezzel ki is fújt a szufla, rongyos 70 millió forintból a Megafon simán túlkiabálta a dollárbaloldalazással és ki is fújta az egészet a közbeszédből. Az ellenzék meg kapaszkodott egy kicsit még bele, aztán elengedte. Érdemes belegondolni, hogy egy ilyen, a trágárkodástól eltekintve szinte őszödi beszéd fajsúlyú önkritikára milyen kommunikációs atomcsapás-sorozatot épített volna a Fidesz.

  1. Z. Kárpát Dániel szembesíti a fideszes képviselőket Matolcsy lesújtó kritikájával – 94.5x szorzó
  2. Németh Szilárd annak örül, hogy „fehér, keresztény, európai értékeket képviselő ország” nyerte a foci vébét – 61,7x
  3. Novák Előd karácsonyi családi fotója csokornyakkendős gyerekekkel – 24,8x
  4. Aradszki András bejelenti, hogy meghalt az édesanyja – 23,8x
  5. Koncz Zsófia fotója az újszülött kisfia talpáról – 21,8x

(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak.)

A legtöbb megosztás

Hadházy, szinte centire megismételve a novemberi teljesítményét, magabiztosan húzta be ezt a kategóriát, ahogy szokta. A fideszesek most a szokásosnál is halványabbak ezen a listán, Orbán az egyetlen a top 10-ben. Az ellenzékieknél többen elérték vagy megközelítették a 20 százalékos értéket, ami a megosztások arányát illeti az összes interakción belül, míg a Fideszben alig került valaki 10 százalék fölé (Orbán 3 százalék alatt!). Ez szépen illusztrálja, mennyire más érzelmekre céloz a követőknél a két oldal. Az ellenzéknél a felháborodást vagy a dühöt mozgatják meg leghatékonyabban a politikusok (az ilyen posztokra megy jellemzően a megosztás, mert ott a motiváció, hogy erről más is szerezzen tudomást), a kormánypártiak inkább a büszkeségre, meghatottságra céloznak.

Megosztások%
1.Hadházy Ákos75 30020,7%
2.Mesterházy Attila49 10013,6%
3.Jakab Péter35 7009,4%
4.Ujhelyi István32 30013,4%
5.Molnár Csaba26 00024%
6.Márki-Zay Péter24 00013,2%
7.Orbán Viktor22 0002,6%
8.Jámbor András19 30015,2%
9.Szakács László17 60018,5%
10.Gyurcsány Ferenc14 30010,4%

(A százalékos érték azt mutatja, hogy az adott politikus posztjain az interakciók mekkora hányadát teszik ki a megosztások. Ez nagyjából analóg azzal, hogy az illető követői mennyire hatékonyan terjeszti a mondanivalóját. Az átlag itt 7 százalék körül mozog, és 10 százalék fölött már elég jónak számít az arány.)

Instagram

Az Instagramon a helyzet már jó régóta lényegében változatlan, és mintha meg se próbálnának a politikusok változtatni ezen. Hasonlítsuk csak össze a havi posztok számát itt és a Facebookon! Amott 150-ig, akár 200-ig simán elmennek a szorgalmasabbak egy hónapban, Instán egyedül Nagy István volt decemberben 100 közelében, és abban sem volt túl sok köszönet. Egészen érthetetlen, hogy teljes stábok dolgoznak a politikusok közösségi médiás megjelenésén, és még a copypaste-elésre se veszik a fáradságot, mintha az Insta érdektelen lenne közéleti szempontból. Szijjártó Péterről például az a hír járja, hogy 10 fős socialmedia-csapata van – akiknek egész hónapban, írd és mondd, hat Instagram-bejegyzésre futotta összesen. A 130 facebookos mellé.

InterakciókPosztok száma
1.Orbán Viktor232 00041
2.Novák Katalin71 00041
3.Karácsony Gergely46 00027▲▲
4.Varga Judit44 00047
5.Hadházy Ákos39 00066
6.Márki-Zay Péter27 00020
7.Szentkirályi Alexandra18 00023
8.Dúró Dóra11 00029
9.Nagy István11 00096
10.Szijjártó Péter10 0006▼▼

Mindeközben a mocsár mélyén

Van abban valami végtelenül lehangoló, hogy mióta a Vadhajtások a Zuckerberg-börtönben ül, az Orosz hírek a legsikeresebb magyar nyelvű propagandaoldal. Hogy karácsonykor, konkrétan szenteste az oroszok menetrend szerint civil célpontokat rakétáznak Ukrajnában, és eközben a Facebook magyar nyelvű fertályán egy háborús agresszort éltető, a putyini propagandát fújó oldal nem hogy zavartalanul működik, de népszerűbb, mint a bénult ellenzék vagy a tízmilliókkal felfűtött megafonos beszélő fejek. Komolyan, inkább menjen még ezerszer hangosabban a dollármédiázás, ennél még az is jobb lenne.

InterakciókPosztok száma
1.Orosz Hírek704 000448
2.Deák Dániel / Megafon518 000303
3.Nyugati Fény418 000841
4.Bohár Dániel / Megafon290 000148
5.Gond-olkodó276 000985
6.Elemi.hu273 000744
7.Fidesz-KDNP 2023250 00033
8.Aki Orbán ellen van az velünk van221 000412
9.Alapjogokért Központ216 000109
10.Szánthó Miklós208 000100

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!