Pontatlanok a címek, ezért ahhoz is becsöngethetnek, aki már online kitöltötte a népszámlálási kérdőívet
2022. november 12. – 10:10
A népszámlálást végző kérdezőbiztosok rendszeresen becsöngetnek olyan háztartásokhoz is, ahol korábban már online kitöltötték a népszámlálási kérdőívet. A problémát az okozza, hogy a KSH által használt cím nem mindig egyezik azzal, amit az online kitöltésnél adnak meg az emberek – válaszolta a Telex kérdésére a statisztikai hivatal. Sok ilyen eset lehet, mivel több mint 3 millió címről online válaszolták meg a kérdéseket. Technikai problémák miatt eleve késve indult a személyes összeírás, és már az online kitöltés sem ment zökkenőmentesen.
Több olvasónk számolt be arról, hogy korábban már online kitöltötték a népszámlálási kérdőívet, ennek ellenére mégis becsöngettek hozzájuk a számlálóbiztosok. Ha nem voltak otthon, akkor egy értesítőt is hagytak a kérdezőbiztosok, amiben azt írták: a megadott időpontban újra megpróbálják őket felkeresni.
Egyik olvasónknak azt mondta a számlálóbiztos, hogy ők nem kapták meg, ki töltötte ki online a kérdőívet, és ki nem, ezért mindenhová becsöngetnek. Hasonlóan járt egyik kollégánk is. Ő írt a Központi Statisztikai Hivatalnak (KSH), hogy küldjék el neki az online kitöltésről szóló igazolást, majd ennek birtokában felhívta a kérdezőbiztost, hogy velük már nem lesz dolga akkor.
Egyáltalán nem mindegy, hogy valaki kitölti a kérdőívet, vagy sem, mivel 200 ezres büntetést is kaphat, aki nem vesz részt a népszámlálásban.
Nem tudják, ki az, aki már kitöltötte a kérdőívet
Egy népszámlálási kérdezőbiztos megerősítette a Telexnek, hogy ez valóban probléma, ő is gyakran találkozott ezzel a hibával munkája során. „Jó nagy káosz volt ebből.” A címjegyzékben elvileg jelzi nekik a rendszer, hogy ki az, aki már online kitöltötte a kérdőívet, de a gyakorlatban ez nem mindig működött. Még a személyes összeírás megkezdése után is volt, hogy frissült a címjegyzék.
A visszaigazoló kód alapján a rendszer jelezni tudja, hogy ha valaki már kitöltötte a kérdőívet. Elmondása szerint ki is adták a számlálóbiztosoknak, hogy lehetőleg mindenkitől kérjék el ezt a kódot. Általában mindenkinek megvolt valahol a számsor, de voltak olyan helyzetek is, amikor lehetetlen volt beszerezni a kódot, mert például egy idős ember helyett a gyereke töltötte ki a kérdőívet. Arra is volt példa, hogy a visszaigazoló dokumentumban egyszerűen hibás volt a kód. Ezért a számlálóbiztos egy idő után feladta, hogy elkérje a kódokat, és bemondásra is leigazolta a rendszerben, hogy az adott lakcímen megcsinálták a kérdőívet.
Valószínűleg abból van ez a kavarodás, hogy a címjegyzékben szereplő adatok és a kérdőívben megadott adatok nem fedték egymást. Például ha valaki beírta, hogy a B épületben vagy a magasföldszinten lakik, az nem biztos, hogy a címjegyzékben is így volt. Emiatt a rendszer nem tudta beazonosítani a lakásokat, és így azokhoz is kimentek, akikhez valójában nem is kellett volna.
Az általunk megkérdezett kérdezőbiztos szerint az is megnehezíti a munkájukat, hogy kevesen vannak. Sokan léptek vissza a feladattól a kezdeti technikai problémák miatt, vagy azért, mert közben kiderült, hogy nem tudják kezelni a népszámláláshoz használt informatikai eszközöket.
Nem mindegyik cím pontos a több mint 3 millióból
Megkérdeztük a KSH-t, mi az az oka annak, hogy olyanokat is felkeresnek a kérdezőbiztosok, akik már korábban online kitöltötték a kérdőívet. Válaszukban azt írták, hogy több mint 3 millió címről érkeztek be online a kérdőívek, és ezek között sok olyan cím volt, amit eddig nem sikerült pontosítani. Ez is a biztosok feladata, az összes hozzájuk tartozó címet ellenőrizniük kell, beleértve azokat is, ahol online kitöltés történt. 23 ezer kérdezőbiztos dolgozik országszerte, a település nagyságától függ, hogy hány darab cím jut rájuk.
A KSH megerősítette: azokban az esetekben fordulhat elő, hogy az online kitöltés ellenére becsöngethet a számlálóbiztos, amikor nem egyezik az online kitöltés során megadott cím a népszámlálási címjegyzékkel, Ilyenkor a korábban említett kóddal tudják igazolni, hogy már nincs dolguk a kérdőívvel. Aki nem találja esetleg a visszaigazoló kódját, az a kapcsolat@nepszamlalas2022.hu címen kérheti a pótlását, amihez a lakcímet és a kérdőív kitöltéshez használt 12 jegyű belépési kódot kell megadnia.
„A visszajelzések alapján a háztartások általában megértőek a népszámlálással, az adatgyűjtés céljaival kapcsolatban, és együttműködők, támogatják a számlálóbiztosok munkáját”
– olvasható a KSH válaszában.
Az online kitöltést is technikai problémák kísérték
A személyes adatfelvétellel korábban is voltak problémák, amit a KSH is elismert. A kérdezőbiztosok nem tudták felvinni a KSH rendszerébe a kapott adatokat, ezért azt javasolták nekik, hogy a hiba elhárításáig ne végezzenek terepmunkát. Emiatt csak késve indult a személyes összeírás.
Az online kitöltés sem ment zökkenőmentesen: eredetileg október 16-án fejeződött volna be az önkitöltéses szakasz, de technikai problémák miatt három nappal meghosszabbították a határidőt. A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda terheléses támadás miatt rendelt el nyomozást. Nemcsak az online kitöltés végén volt probléma az oldallal, hanem már induláskor is lehalt a nem várt terheléstől.
A kitolt határidőre az adatgyűjtésben érintett mintegy 5 millió cím 63,5 százalékából, 3,2 millió címről összesen közel 7 millió személyi kérdőív érkezett be a rendszerbe. Ez több mint a háromszorosa az előző, 2011-es népszámláláson elért eredménynek. A személyes összeírás november 20-ig tart. Akik sem online, sem a személyes szakaszban nem töltötték ki a kérdőívet, azok a település jegyzőjénél tudják ezt pótolni november 21–28. között.
Arról, hogy miért fontos a népszámlálás, és hogy miért alaptalanok az adatfelvételről kialakult konteók, arról ebben a cikkben írtunk bővebben.