Soroksári polgármester: Leviszik a föld alá a HÉV-et a kerületben

2022. június 29. – 13:09

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A fővárosi közgyűlés szerdai ülése egy első pillantásra nem annyira fajsúlyos döntéssel indult: Bese Ferenc soroksári polgármester visszavonta arra vonatkozó javaslatát, hogy a főváros álljon a kerületi döntés mellé, és vétózza meg az 5-ös metró építésének Soroksárra vonatkozó terveit, ám ez a lépés egy komoly változást takar.

Bese Ferenc a fővárosi közgyűlés ülésén – Fotó: Bruzák Noémi / MTI
Bese Ferenc a fővárosi közgyűlés ülésén – Fotó: Bruzák Noémi / MTI

Mikor megkérdeztük a polgármestert, mi történt, Bese Ferenc elmondta, hogy kormányilletékesekkel tárgyalt az elmúlt napokban, és garanciát kapott arra, hogy új tervek készülnek a kerületre: a vonal felújításakor föld alá viszik a HÉV-et Soroksáron. Hozzátette: így okafogyottá vált a főváros támogatása az ügyben. Az új helyzetről a közösségi oldalán is beszámolt.

A kerületnek egyébként elsősorban az volt a problémája a már elkészült engedélyezési tervekkel, hogy azok alapján a HÉV-vonal lényegében kettévágja a kerületet. Ha Soroksár tényleg elérte, hogy a központjában föld alá vigyék a HÉV-et az új terveken, akkor az egy hosszabb időre megakaszthatja az 5-ös metró kormányzat által régóta dédelgetett beruházásának elindítását.

Információink szerint a kerület eredetileg azt szerette volna, hogy végig a föld alatt haladjon a HÉV Soroksáron, most pedig egy olyan kompromisszum körvonalazódik, hogy a vonalat a központban, a Hősök tere megállónál süllyeszthetik le a térszín alá. Ez utóbbi is mintegy 20 milliárd forintos többletköltséggel járhat.

Épül az 5-ös metró?

2021 áprilisában próbafúrásokkal kezdődött meg az M5-ös metróvonal megépítésének első szakasza a Kálvin térnél. Az M5-ös metróvonal gyakorlatilag a csepeli és a ráckevei HÉV meghosszabbítása lenne, a két vonal összefonódva a Boráros tér érintésével a Kálvin térig jár majd a tervek szerint.

A cél, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV utasai is közvetlenül elérjék a metrót, csakúgy, mint a szentendrei HÉV utasai a Batthyány térnél vagy a gödöllői HÉV-vel közlekedők az Örs vezér terén.

A metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik. A Kálvin téri tervek már nagyon előrehaladott állapotban vannak. Második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az „5-ös metró”.

Vitézy: Volt egyeztetés, a kormány hoz majd döntést

Az 5-ös metró terveit, közöttük a soroksári felszíni átvezetést korábban a Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár alá tartozó, Vitézy Dávid vezette BFK készíttette el. Az új kormány felállásával a beruházás átkerült a Nemzeti Közlekedési Központhoz, amit szintén Vitézy vezet, immár államtitkárként.

Mint Vitézy lapunknak elmondta, valóban egyeztetnek a lehetséges megoldásokról a külön szintű közúti és hév átjárók érdekében Soroksár vezetésével. Hozzátette: a kiválasztott műszaki változatról a kormány hozhat majd döntést a finanszírozási lehetőségeket mérlegelve.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!