Készülnek a tervek, hogy fonódjon be a csepeli HÉV a Kálvin téri metrócsomópontra
2022. június 12. – 14:07
frissítve
Készülnek a tervek a H6/H7-es (ráckevei és csepeli) HÉV korszerűsítésére és Kálvin térig tartó meghosszabbítására, írja a Magyar Építők szaklap. Hozzáteszik: tervezési szempontból a legnagyobb kihívást a Kálvin téri állomás és a kihúzó műtárgy jelenti a FŐMTERV Zrt. munkatársai számára, ugyanis mindkettőt sűrűn beépített, belvárosi környezetben, műemléki épületek, például a Nemzeti Múzeum alatt kell majd megépíteni.
Honti Imre, a FŐMTERV Geotechnika és Speciális Mélyépítési Iroda vezetője a lapnak elmondta, hogy a geotechnikai terepi- és laborvizsgálatok már elkészültek. Jelenleg az engedélyezési tervek véglegesítése zajlik, hogy azt követően az üzemeltetői hozzájárulásokat és független tanúsításokat megszervezve idén júniusban benyújthassák a terveket vasúthatósági engedélyezési eljárásra. Az engedélyek megszerzését követően kezdhető meg a kiviteli tervezés. A most cég háromféle munkán dolgozik.
A geotechnikai tervezés magában foglalja a geotechnikai terepi vizsgálatok (fúrások, szondázások, geofizikai mérések stb.) és a hagyományos, illetve a legfejlettebb anyagmodellek alkalmazásához szükséges laborvizsgálatok készítését, összefoglalását.
A másik fő feladat a közel 50 méter mélységben bányászati technológiával épülő Kálvin téri állomási és vágánykapcsolati, valamint a pajzskamrát magába foglaló vonali szellőző műtárgyak generál és tartószerkezeti tervezése. A harmadik fő feladat pedig a pajzsos alagútépítéssel és az alagúthoz tartozó bányászott vonali műtárgyakkal kapcsolatos alagúttervezés.
További próbatételt jelent, hogy a Kálvin téri mélyállomás pozícióját és kialakítását egyértelműen megkötik a meglévő műtárgyak, a kötelező utasforgalmi kapcsolatok és a felszíni kijáratok.
„Ezért nagy hangsúlya van annak, hogy ugyan még csak az engedélyezési tervezési fázisnál tartunk, de a műtárgyak szempontjából nagyon sok mindent már nem is kiviteli, hanem technológiai terv szinten kell végiggondolni, modellezni, illetve számolni, még ha ezeket nagyrészt csak későbbi tervfázisokban is dokumentálunk”, emelte ki a lapnak Honti Imre.
2021 áprilisában próbafúrásokkal kezdődött meg az M5-ös metróvonal megépítésének első szakasza a Kálvin térnél. Az M5-ös metróvonal gyakorlatilag a csepeli és a ráckevei HÉV meghosszabbítása lenne, a két vonal összefonódva a Boráros tér érintésével a Kálvin térig jár majd a tervek szerint.
A cél, hogy a csepeli és a ráckevei HÉV utasai is közvetlenül elérjék a metrót, csakúgy, mint a szentendrei HÉV utasai a Batthyány térnél vagy a gödöllői HÉV-vel közlekedők az Örs vezér terén.
A metróhoz tervezett alagút a Kálvin téri végállomásnál éri el a legnagyobb, 50 méteres mélységet, vagyis a 38 méter mélységben haladó 4-es metró alá érkezik. Második lépésben a szentendrei, a csepeli és a ráckevei vonalakat egy Duna alatti alagúttal kötik majd össze, amellyel létrejön az „5-ös metró”.