Budapestet elkerülő új vasúti teherforgalom-vonal előkészítését kezdeményezzük a kormánynál, áll Karácsony Gergely főpolgármester Facebook-közleményében.
Mint írja, a Déli körvasút mentén élő budapestiek életminőségének védelmében Dr. László Imre, Újbuda polgármesterének javaslatára kezdeményezi a Fővárosi Közgyűlés, hogy induljon el a Budapestet elkerülő, úgynevezett V0 vasútvonal előkészítése. A cél, hogy kitereljék a városból a rendkívül nagy zaj- és rezgésterheléssel járó nemzetközi tranzit teherforgalmat.
A közgyűlés kezdeményezte azt is, hogy a kormány vizsgálja felül, hogy a Ferencvárost és Kelenföldet összekötő vasútvonal kapacitásbővítése, azaz a Déli körvasút kiépítése továbbra is indokolt-e, és a Kormány által előirányzott célokkal arányos beavatkozást jelent-e a sűrűn lakott városi térségben.
A főváros nyitott ajtókat dönget a V0 ügyében, Palkovics László iparminiszter ugyanis beiktatása előtt azt mondta bemutatkozó beszédében az Országgyűlés fenntarthatósági bizottsága előtt, hogy a kormány meg kívánja építeni a V0-t a Szolnok–Kecskemét–Székesfehérvár-nyomvonalon, így mentesítve Budapestet a teherszállításról. Sőt, korábban felmerült, hogy oroszok finanszírozhatnák a Budapestet elkerülő V0 körvasutat, de az orosz–ukrán háború miatt ennek már nincs túl nagy esélye.
Egy éve a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. visszavonta a „V0” Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítésére kiírt pályázatot. Azóta kiválasztottak egy újabb nyomvonalsávot a V0-nak, valamint kiírtak egy közbeszerzési eljárást az élővilág előzetes felmérésére és környezeti hatástanulmány készítésére, valamint az új nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzésére.
A V0-ra 2012-ben készült már egy környezeti tanulmány, amiben hat nyomvonalváltozatot vizsgáltak meg. Ezek közül a Komárom-Bicske-Ercsi-Albertirsa/Cegléd-Szolnok irányt emelték ki mint legvalószínűbb lehetőséget.
Ezt váltotta fel a mostani Szolnok–Kecskemét–Székesfehérvár-nyomvonal, ami egy jóval nagyobb kerülőt jelent a fővárostól délre, mert a mostani mondás szerint az ország nem eléggé átjárható vasúttal, túl Budapest-központú. Cél, hogy legyen közvetlen, „értelmezhető mennyiségű” személyszállítás a megyei városok között.
Az eddig a Vitézy Dávid vezette BFK által istápolt Déli körvasút projekt valamivel jobban áll, de az újbudai civilek által indított per megakasztotta a beruházást. Ennek eredményeképpen idén februárban megsemmisítette a Fővárosi Bíróság a Déli körvasút nevű, egymilliárd euróba kerülő projekt környezetvédelmi engedélyét és új eljárásra kötelezte a hatóságot és az alpereseket (BFK, NIF).
A civileket képviselő ügyvéd szerint a lakosság reménye abban lehet, hogy maga a fejlesztés koncepciója – miszerint a mostani környezeti teherre egy dupla akkora terhet tesznek rá a vasúti teherforgalom növelésével –, nehezen védhető. Mint mondta: nagyon kevés város van a világon, ahol ilyen mértékű teherforgalmat a város szívén keresztülvezetnek.
A beruházók viszont azzal érvelnek: biztosak benne, hogy a megismételt eljárásban sikerül bizonyítani, hogy a fejlesztés haszna környezet- és klímavédelmi szempontból összességében lényegesen nagyobb, mint amennyi a negatív hatása, mert a vasúti közlekedésből származó környezeti terhelés mérséklésére és kompenzálására megfelelő intézkedések történnek.
Frissítés: Vitézy szerint a főváros félreérti a fejlesztéseket
Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint Budapest vezetése teljesen félreérti a V0 Budapestet elkerülő teherforgalmi vasúti gyűrű és a Déli Körvasút funkcióját és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét, írja Vitézy Dávid, Technológiai és Ipari Minisztérium államtitkára a közösségi oldalán.
Hozzáteszi: a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, teljesen hibás, hisz a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli Körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése. Két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli Körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában.
Vitézy szerint a V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli Körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban, amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfele mennek a jövőben, akkor se lehet sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztik a körvasutat. Az Érd–Székesfehérvár, Dunaújváros–Pusztaszabolcs, Biatorbágy–Tatabánya, Gödöllő–Hatvan, Monor–Cegléd–Szolnok útirányok felől az elővárosi és távolsági személyszállítási kapacitások növeléséhez mindenképp kell a kapacitásbővítés az Összekötő vasúti hídon és a Népliget, illetve Kelenföld felé vezető szakaszokon – ezen beruházások kivitelezése már zajlik is.
A kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.