Kis híján a BKV-buszok is megjelentek a benzinkutakon

Legfontosabb

2022. március 11. – 19:37

Kis híján a BKV-buszok is megjelentek a benzinkutakon
A BKV kelenföldi buszgarázsa, háttérben a Mol kútja – Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

A BKV arra készült, hogy kísérleti jelleggel a közforgalmú benzinkutaknál tankol, mert ott mintegy 200 forinttal olcsóbban kapta volna a gázolajat, mint a piaci árhoz kötött szerződésében, ám a csütörtöki kormányrendelet keresztülhúzta a számítást. Nincsenek jobb helyzetben a helyi szolgáltatók, a Volánbusz vagy a MÁV sem. A közösségi közlekedést milliárdos tételben sújtja az üzemanyagár-emelkedés, a többletköltségeket a legtöbbször a megrendelő önkormányzatok nyögik. Karácsony Gergely főpolgármester ezért azt kérte Orbán Viktortól: a buszokra is vonatkozzon a 480 forintos hatósági ár.

Karácsony Gergely főpolgármester pénteken levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz, azt kérve, hogy a tömegközlekedésben részt vevő autóbuszokra is vonatkozzon a 480 forintos hatósági ár. A közösségi közlekedés járműveinek ugyanis jellemzően olyan szerződésük van a Mollal, ami kedvezményes ugyan, de a piaci árhoz kötött, azaz jelenleg körülbelül 660 forintért veszik az üzemanyagot. A BKV esetében így most havi 300 milliós többletkiadással kell számolni, a számlát pedig végső soron a BKK-n keresztül a megrendelő fővárosi önkormányzat állja. A többletköltség nem csak a fővárost sújtja, ugyanígy többet fizetnek a nagyobb önkormányzatok, a Volánbusz vagy a MÁV is.

„A BKV már arra készült, hogy kísérleti jelleggel több buszát is elküldi a közforgalmú benzinkutakra”

– mondta lapunknak Bolla Tibor, a közlekedési cég vezérigazgatója. Ott ugyanis 480 forintért tankolhattak volna, mintegy 200 forinttal olcsóbban, mint amennyiért a Moltól kapja most a cég az üzemanyag literjét. Bolla hozzátette, hogy az összes busz külső tankoltatása nyilván logisztikai nehézségbe ütközött volna, nem szólva arról, hogy az adott benzinkutakon is fennakadást okozott volna, ezért még csak kísérletképpen fogtak volna bele.

Csakhogy a kormány csütörtökön megjelent, a benzinpánikra válaszul kiadott rendeletében előírta: a 7,5 tonna feletti gépjárművek (ilyenek a buszok is) csak kijelölt üzemanyagkutakon tankolhatnak, és csak piaci áron. Ezért Bolla elmondása szerint a kísérleti tankolásba már bele sem kezdhetnek. A cég buszai egyébként havi 2 millió liternyi gázolajat tankolnak. A szerződés szerint a gázolajat a mindenkori nagykereskedelmi árnál 7 forinttal olcsóbban kapják a Moltól, per pillanat mintegy 660 forintos literenkénti áron, és saját telephelyeiken, saját kutakból töltik a buszokat.

Bolla közölte: örültek volna, ha a rendeleti kivétel nemcsak a mezőgazdasági erőgépekre, traktorokra vonatkozik (ezek jelenleg is 480 forint/liter áron tankolhatnak), hanem a tömegközlekedés járműveire is. Ha nem változik a helyzet, havi 300 milliós pluszköltséggel számolnak, ennyivel lesz több a számla, amit a BKK-nak, azaz azon keresztül a finanszírozó fővárosi önkormányzatnak benyújtanak.

A fővárosi autósok tehát megmenekültek attól, hogy buszcsordák mögött kelljen várakozniuk a kutaknál, ám az ötlet nem a BKV-nak jutott először eszébe. Múlt héten a Telex is hírt adott arról, hogy a pécsi buszok a benzinkútra állnak be tankolni, mert ott olcsóbban jutnak hozzá az üzemanyaghoz, mint amennyiért a beszállítótól vásárolhatnák. Akkor a Szabad Pécsnek a Tüke Busz Zrt. megbízott vezérigazgatója, Bánkuti István azt mondta: előreláthatóan nem egyszeri alkalom lesz, hogy a társaság buszait nem a telephelyen, hanem valamelyik benzinkúton tankolják meg, a kutakon ugyanis ők is a befagyasztott hatósági áron tudnak tankolni, ami jóval olcsóbb annál, amennyiért ők kapják az üzemanyagot.

A társaságnak évente több mint 3 millió liter gázolajat szállít a Mol. Bánkuti korábbi nyilatkozata szerint a beszállítótól kapott új árajánlat szerint 33 forinttal kapnák drágábban a gázolajat literenként, mint amennyiért bármely benzinkúton meg lehet azt vásárolni a befagyasztott áron. Ez az árkülönbség azóta tovább nőtt, mint az a Tüke Busz Zrt. kérdéseinkre adott válaszából kiderül:

„A Tüke Busz Zrt. a mai napon (márc. 11-én) hatályos, bruttó 656,26 Ft-os, megállapodásban rögzített ár alapján tud gázolajat vásárolni szerződött partnerétől”

– írják a válaszban. Az elmúlt egy hétben tehát több mint száz forinttal emelkedett a társaság részére értékesített üzemanyag nagykereskedelmi ára. Arra a kérdésünkre, hogy a megnövekedett üzemanyagár miatti többletkiadást hogyan tudja kompenzálni a Tüke Busz Zrt., illetve megnehezíti-e az a működésüket, a társaság nem válaszolt.

Hódmezővásárhelynek nincsen saját közlekedési cége, ezt a szolgáltatást a Joványbusz nevű vállalkozástól rendelik meg, az új tram-traint pedig a MÁV-Start üzemelteti. A Joványbusszal kötött szerződésben előre szabályozták, hogy az üzemanyagok árának növekedése miatt emelhető az autóbuszos cég vállalkozói díja, mégpedig az üzemanyag százalékos áremelkedésének a legfeljebb a 0,4-szeresével növelhető a szolgáltatás díja – mondta a Telexnek Szabó János, Hódmezővásárhely gazdasági alpolgármestere.

Ez azt jelenti, hogy az eredetileg 389 Ft/km szolgáltatói díj például a 640 Ft/liter új ár esetén kilométerenként 51 forinttal emelhető fel. Az évente teljesített 280 ezer kilométer alapján ez az árnövekedés egy évben kb. 13,5 millió forint pluszkiadást jelentene az önkormányzatnak. A 0,4-szeres emelés azonban csak lehetőség, amit kérhet a vállalkozó, azt az önkormányzatnak is jóvá kell hagynia, ám előfordulhat, hogy annál kisebb mértéket tartanak indokoltnak.

Visszatérve a fővárosra, a BKK nemcsak a BKV-tól, hanem az Arrivától is rendel szolgáltatást. A cég, mint megtudtuk, félévente nyújtja be a BKK-nak az elszámolást, és hathavi átlag üzemanyagárat számol fel. Ha a helyzet nem változik, akkor ez a számla is jóval magasabb lesz a megszokottnál, de hogy mennyivel, az majd csak július elején derül ki.

A fővárosi és agglomerációs, valamint a vidéki nagyvárosi tömegközlekedésben szintén részt vevő Volánbuszt is megkerestük kérdéseinkkel, hogy érinti az üzemanyagár-növekedés és a legutóbbi kormányintézkedés a szolgáltatást, de egyelőre nem kaptunk választ, csakúgy, mint a MÁV-tól sem, amely dízelmozdonyai révén jelentős fogyasztó.

A G7.hu arról írt viszont, hogy a Volánbusz és a MÁV is ugyanúgy szerződés alapján, 180 forinttal drágábban veszi a dízel literjét a rögzített 480 forintnál, ezért ezeknél a vállalatoknál milliárdos többletköltséget okoz az áremelkedés. A számlát a Volánbusz a megrendelő önkormányzatoknak és az államnak nyújtja be, és a MÁV is a megrendelő államra terheli tovább a cechet.

A jelenlegi intézkedés lényegében tehát azt jelenti, hogy az állam a benzinárstop-szabályozással az egyéni közlekedést támogatja a közösségi közlekedéssel szemben. Ennek pedig az az oka, hogy az autósok rögtön és egyenként is húsbavágó problémaként érzékelnék, ha a piaci árat kellene fizetniük az üzemanyagért, a tömegközlekedési járatokon utazók viszont közvetlenül semmit nem éreznek belőle, mert a többletköltséget a finanszírozó önkormányzatok nyögik.

Kedvenceink
Kövess minket Facebookon is!