Alapvető jogok biztosa: A pedagógusok csak az elégséges szolgáltatások meghatározása mellett sztrájkolhatnának

2022. március 1. – 20:46

Másolás

Vágólapra másolva

Az alapvető jogok biztosa szerint a sztrájkhoz való alkotmányos jogukkal a pedagógusok is csak akkor élhetnek, ha az elégséges szolgáltatások körét jogszabály, a felek megállapodása, ennek hiányában a bíróság jogerős végzése egyértelműen meghatározta – írja az MTI.

A biztos Szél Bernadett kérdésére válaszolt, amivel a képviselő azt szerette volna megtudni, hogy a biztos szerint alkotmányos-e a pedagógussztrájk ellehetetlenítése. A teljes választ itt olvashatja el.

A gyermekek oktatáshoz való jogának a pedagógussztrájk alatti érvényesülése érdekében megfogalmazott dokumentum szerint elégséges szolgáltatás nyújtásának hiányában nem garantálható, hogy a gyermekek oktatáshoz való joga a sztrájk időtartama alatt is érvényesüljön.

A biztos szerint alapvető követelmény továbbá, hogy a gyermekek a sztrájk következtében ne szenvedjenek hátrányt, vagyis az elmaradt oktatást utólag pótolni kell, ideértve azt is, ha ez szükségképpen csak többlet iskolai jelenléttel, a szabadidő rovására lesz megvalósítható.

Hangsúlyozta, hogy a pedagógussztrájk miatt felszínre került feszültségek megoldása kizárólag a gyermekek legjobb érdekeit szolgáló módon, a gyermekek oktatáshoz való alkotmányos jogának sérelme nélkül történhet.

Arról is írt, hogy alaptörvény rendelkezése szerint a szülők kötelesek kiskorú gyermekükről gondoskodni. Ez a kötelezettség magában foglalja gyermekük taníttatását, ezért különösen aggályosnak tart minden olyan, érdekképviseleti szervezetek vagy pedagógusok részéről történő megnyilvánulást, amiben arra kérik a szülőket, hogy direkt szegjék meg alaptörvényi kötelezettségüket, és ne küldjék iskolába tanköteles gyermeküket. Kéri mind az érintett szakszervezeteket, pedagógusokat, mind pedig a szülőket, hogy tartsák szem előtt az alaptörvényből fakadó kötelezettségeiket és a gyermekek legfontosabb érdekeit.

Jelen helyzetben a leginkább kiemelt szempontnak azt látja, hogy a tanuló gyermekek szellemi fejlődésének „oltalmazását”, ugyanis a sztrájk és ebből következően az oktatás bizonytalan ideig tartó szüneteltetése esetén az ő helyzetük kiszolgáltatottá válhat. Azt írja, hogy az oktatásból való kiesés súlyosan negatív hatása nem feltétlenül azonnal, hanem közép vagy hosszú távon jelentkezik.

A témában írt cikkeinket itt találja.

Miért csinálják ezt a tanárok?

Az ügy előzménye, hogy még január 31-én országos sztrájkot hirdettek a szakszervezetek, több mint 20 ezer tanár vett részt a kétórás tiltakozáson. A sztrájkot azért kezdeményezte a két nagy pedagógus szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ), mert nem vezettek eredményre a tárgyalásaik a kormánnyal. Három követelésük volt: béremelés, a munkaterhek csökkentése és az, hogy ne küldjék fizetés nélküli szabadságra azokat a dolgozókat, akik nem oltatják be magukat a koronavírus ellen. A bíróság első fokon jóváhagyta a sztrájkot, de az Emmi többször is felszólította a tanárokat, hogy annak megtartása törvénytelen, mert nincs jogerős bírósági döntés róla. A tárca emellett baloldali politikai akciónak nevezte a munkabeszüntetést. Végül a Fővárosi Ítélőtábla jogerősen is kimondta, hogy a tanárok sztrájkja jogellenes volt.

A szakszervezetek március 16-ra újabb sztrájkot hirdettek az iskolákban. Erre válaszul egy február 11-én, pénteken megjelent kormányrendeletben a járványügyi vészhelyzetre hivatkozva előírták az elégséges szolgáltatásokat. Eszerint gyermekfelügyeletet kell adni minden, sztrájkkal érintett iskolában, az órák felét meg kell tartani, az érettségizőknek pedig az összes szakórát meg kell tartani. Ez a tanárok szerint lényegében láthatatlanná teszi a sztrájkot, és ellehetetleníti alapvető jogukat, a sztrájkjogot.

A múlt heti szerdai kormányinfón a Miniszterelnökséget vezető Gulyás Gergely azt mondta: a kormány megérti a pedagógusok problémáit, szívesen tárgyalnak velük a béremelésről, de azt kérik, hogy tartsák be a jogszabályokat. A miniszter szerint a polgári engedetlenség, amit már több iskolában is elkezdtek a tanárok, nem a megfelelő eszköz.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!