Sorra hunynak ki a Rákóczi híd modern LED-es lámpái

2021. november 27. – 07:05

Sorra hunynak ki a Rákóczi híd modern LED-es lámpái
A Rákóczi híd – Fotó: Bődey János/Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Egyre több LED-es világítótest adja meg magát az elmúlt hónapokban a Rákóczi hídon. A modern, LED-es világítórendszer 2014-ben váltotta a hidat misztikus homályba borító, korábbi tükrözéses világítást, ami húsz évig húzta. A LED-ek tápegységeit most sorra cserélni kell.

„Csodálkozva figyelem a Rákóczi hídon egyre fogyatkozó legendás új, 24 évre tervezett LED-es fényforrásokat”

– írta lapunknak sasszemű olvasónk, felhívva a figyelmet arra, hogy négy pilonon két-két fényforrás hunyt ki egy-egy oldalon.

Olvasónk fotói a kihunyt világítótestekről
Olvasónk fotói a kihunyt világítótestekről

A 60 darab, 186 W-os, fehér színű 4000 Kelvines LED-es lámpatestet 2014-ben szerelték fel a hídpilonokra a korabeli szaklap szerint. Az MTI archívumban megtalálható hír szerint 2014-ben a főpolgármesteri hivatal azt közölte, hogy a világítótestek várható élettartama 100 ezer óra, ami az emelt szintű budapesti világítást figyelembe véve 24 év. A főpolgármesteri hivatal korabeli közleményéből azonban eltűnt az a 24 éves időtartam, ami egy egy héttel korábbi másik közleményükben még szerepelt.

Lapunk a jelzés nyomán megkereste a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft.-t (BDK), mi történt a híd világításával, mikor javítják ki, és érvényes-e még a garancia.

A válasz szerint a híd 2014-ben elkészült világítására csak 10 éves jótállás van. A BDK ez alapján térítésmentesen megkapja a javításhoz szükséges alkatrészeket, az úgynevezett tápegységeket vagy drivereket. (Eszerint nem a világítótestek, hanem a külön szerelt működtető egységek mentek tönkre.)

A hibás tápegységekből hatot már megjavítottak, a további 10 teljesen, 15 pedig részlegesen működésképtelen berendezés javítását pedig folyamatosan végzik. Ehhez figyelembe kell venni az alkatrész utánpótlást, valamint az időjárási- és munkabiztonsági szempontokat, tette hozzá a BDK.

A cég szerint a téli időjárási viszonyokra (szél, fagyveszély) különös tekintettel kell lenni, mert 15 méter magasan kell dolgozni, ami fokozott biztonsági kockázatot és türelmet igényel.

A korábbi, tükrös világítási rendszer 20 évig bírta, de a végén már már csak derengett a fény a hídon

A Rákóczi híd világítására a híd 1994-es építésekor forradalmi rendszert alkalmaztak: az úgynevezett tükrözéses, reflexiós világítási szisztémát. Ennek az a lényege, hogy egy magas oszlopra tükörpaplant szerelnek fel, amit alulról fényvetővel világítanak meg, és a visszatükrözött fény adja a világítást. A hídon ehhez 35 méter magas oszlopokra volt szükség. Ezért lettek ilyen magasak a híd pilonjai, amelyekre ilyen méretben a világítás nélkül egyébként nem is lett volna szükség.

Az épületvillamossági szaklap korabeli száma szerint az első fénymérések tizedluxnyira visszatükrözték a világításszámítás értékeit. Viszont két héttel később egy újabb fénymérés alkalmából mindenütt már csak a fele értékeket lehetett mérni. Az alulról felfelé világító, tükörblokkonként három, keskenyen sugárzó fényvetőre ugyanis rásülhettek a bogarak, rápiszkíthattak a madarak, megülepedhetett rajtuk az agyaggá vált kosz.

Nyolc év eltelte után, egy 2012-ben egy felmérés készült a tükrök állapotáról, megdöbbentő képeket lehetett látni. Kiderült, hogy a negyed henger alakú tükrök mindegyikében víztócsa volt, a tükröző felületüket már teljesen elveszítették, és sok ki is lyukadt. A híd az áthaladó autósok panaszai szerint éjszaka misztikusan homályos világítást kapott, a mérések alapján pedig a megvilágítás a szabvány által előírt szint 10 százalékát is alig érte el. (Hozzá kell tenni, hogy a tükörgyártó cég 10 év élettartamot garantált, amit jócskán túlélt a berendezés.)

A 2014-es cserénél egy-egy pilonszárnyra hat-hat 186 W-os lámpatestet szereltek fel. A lámpatestek elhelyezésénél esztétikai szempontokat is figyelembe vettek: a korábbi tükrök geometrikus elhelyezkedéséhez hasonlóan próbálták a lámpatesteket felszerelni. A LED-es lámpatestek működtető egységei (ezeket kell most cserélni) messzebb is kerülhetnek a lámpatestektől. A tápegységeket a pilontestekben helyezték el, kültéri korrozióálló szekrényekben, majd innen a pilonoldalakra szerelt védőcsövekben vezették fel a kábeleket a lámpatestekig. A híd világításának felújítása hét éve, 2014 novemberében fejeződött be és összesen 80 millió forintba került.

Frissítés: A cikk első verziójában az szerepelt, hogy a főpolgármesteri hivatal korabeli közleményéből időközben tűnt el a 24 éves időtartam.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!