Orbán elvesztette a csodafegyvereit, váratlanul megszorongatták a lájkbajnokságban
2021. október 16. – 17:58
46 vasárnapi epizód után most először szombaton jelentkezik Lájkbajnokság sorozatunk. A tartalom azonban nem változik, most is a politikusaink és csatolt részeik közösségi médiás aktivitását és népszerűségét vizsgáljuk és elemezzük. A műsorváltozás oka prózai: vasárnap minden az előválasztás szavazatszámlálásáról, az alakuló eredményről, és a közös ellenzéki miniszterelnök-jelöltről fog szólni, jobb ha ennek a másik versenynek az eredményhirdetését inkább letudjuk előtte.
Az ellenzéki előválasztás második fordulójának hete rég nem látott, parázs hangulatot hozott a magyar politika világába. Volt bőven beszólogatás oda-vissza az ellenzéken belül, a kommentelők között meg pláne – a Fidesz kommunikációs gépezete pedig közben százezer gigatonnás taktikai nukleáris Gyurcsány-bombákkal lőtt mindenkire, aki csak elé került. És ez persze csak halk tücsökciripelés ahhoz képest, amit majd jövő héttől az előválasztási győztes, Orbán 2022-es kihívója fog kapni. De ne szaladjunk ennyire előre, jöjjön a heti toplista, ennyi lájkot gyűjtöttek a politikusaink a Facebookon:
Interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 233 000 | ≡ |
2. | Dobrev Klára | 211 000 | ▲ |
3. | Márki-Zay Péter | 149 000 | ▲ |
4. | Varga Judit | 148 000 | ≡ |
5. | Szijjártó Péter | 111 000 | ▲ |
6. | Jakab Péter | 108 000 | ▼ |
7. | Karácsony Gergely | 107 000 | ▼ |
8. | Hadházy Ákos | 95 000 | ▼ |
9. | Kocsis Máté | 87 000 | ▲ |
10. | Ujhelyi István | 76 000 | ≡ |
11. | Vadai Ágnes | 69 000 | ▲ |
12. | Varga Mihály | 53 000 | ▲ |
13. | Dúró Dóra | 53 000 | ▼ |
14. | Fekete-Győr András | 48 000 | ▲ |
15. | Gyurcsány Ferenc | 45 000 | ▼ |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a szeptember 8. és 15., péntek 11:43-tól péntek 11:43-ig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
Itt egy rövid szolgálati közleményt is meg kell ejtenünk, ugyanis mostanában megint sokat reklamálnak a versenyünk szereplői, hogy „a saját adataik szerint” sokkal jobban kellene állniuk a listánkon. Nos, a helyzet az, hogy a mi a Facebook hivatalos statisztika-szolgáltatása, a Crowdtangle számaiból dolgozunk, amik imént felsorolt interakció-típusokból állnak össze. Amit egy Facebook-oldal adminja lát az saját statisztikái között az Insights menüben, az ennél sokkal magasabb szám, az ugyanis beleszámít mindenféle más akciót is, kis túlzással bármilyen kattintást a posztok környékén.
Csak egy példa arra, mekkora különbségek lehetnek a kettő között: a Telex aktuális heti interakciója a CT szerint 410 ezer, az Insights szerint 5,6 millió. Hogy miért jó a Facebooknak ilyen inkompatibilis mutatókkal összezavarni a világot, azt csak a magasságos Mark Zuckerberg tudná megmondani. És akkor vissza a heti témánkhoz.
Neki nyolc
Előválasztás ide vagy oda, Orbánnak meglett a nyolcadik győzelme sorozatban, és ha a jövő hetet is megnyeri – ami kemény kihívás lesz, hiszen bárki is nyeri az előválasztást, az irdatlan mennyiségű ünneplőlájkot fog kapni a rajongóktól –, azzal beállítja Jakab Péter kilenc hetes győzelmi rekordját idén tavaszról. Ezt tovább nehezíti, hogy a két szokásos csodafegyverét most nemigen vetheti be: az unokával pózolás Orbán Ráhel családi külföldre költözése miatt lenne kissé kínos, a foci meg az albánok elleni vereség, és azzal a vb-álom szertefoszlása miatt.
Persze még mindig ott van lájk-atombombának az Elk*rtuk film mozis premierje a jövő hétre, illetve a tény, hogy Orbán rajongótábora messze a legnagyobb és legfanatikusabb a hazai politikusmezőnyből – igazából csak akkor van esélye ellene bárkinek a lájkbajnokságban, ha ellazsál egy-egy hetet. Márpedig a nyár végi, látványos aktivizálódása óta nem úgy néz ki, hogy hagyná pihenni a miniszterelnöki facebookos stábot.
Dobrev vs. MZP
A két ellenzéki miniszterelnökjelölt-jelölt egyaránt a lájkbajnokságos pályafutása legjobb eredményét hozta, úgy helyezésben, mint lájkok számában. Dobrev Klára most először végzett a harmadiknál jobb helyen, és most került először 200 ezer lájk fölé, Márki-Zay Péter pedig csaknem megduplázta az eddigi legerősebb, 78 ezer lájkos hetének eredményét, és a 8. helyről ugrott fel a dobogóra. Mivel ez az időszak leginkább kettejük rivalizálásáról szól a magyar politikában, vegyük végig, hogy a közösségi médiás vetélkedés egyes mutatóiban ki villantott nagyobbat a héten:
- Dobrev: facebookos interakciók, megosztások, interakciós ráta;
- MZP: instagramos interakciók, új facebookos követők száma, videómegtekintések.
A két politikusnak egyébként nagyjából hasonló méretű a követőtábora (Dobrev: 129 ezer, MZP: 110 ezer), előbbi sokkal többet költ hirdetésre, utóbbi pedig sokkal többet posztol (napi átlagban 6,7, illetve 10 bejegyzés a héten).
A vesztesek tanulságai
Az egykor legyőzhetetlen bajnokként villogó Jakab Péter most elég halványan teljesített, ami persze nem csoda az első előválasztási forduló kudarca után. A heti 108 ezer lájkjánál kevesebbet az elmúlt fél évbe mindössze egyszer termelt, a hatodik helye pedig a legrosszabb, amit valaha elért a lájkbajnokságban (ez persze azt is mutatja, hogy mennyire stabilan, kihagyás, megingás nélkül hozza a formát már csaknem egy éve folyamatosan).
De ha jobban megnézzük a számokat, azt látjuk, hogy Jakab nem vesztette el a követői támogatását, csak nagyon keveset posztolt a héten. Ha az egy bejegyzésre jutó lájkok átlagos számát nézzük, abban még Orbánt is előzi a héten (13 500 vs. 12 900), ami azt sejteti, hogy ha igazán beindul a posztokkal, könnyedén visszaérhet a csúcs közelébe.
Az előválasztás egyik nagy tanulsága volt, hogy a közösségi médiás népszerűséget nem lehet egy az egyben szavazatokra váltani. Jakab a sok lájkját az „egy vagyok közületek” érzést közvetítő parizerkampánnyal, és a „bátran beszólok Orbánnak” mottójú posztokkal aratta, de ezek nem igazán festettek róla olyan képet a választók előtt, hogy rá lehetne bízni az ország vezetését is. Fekete-Győr András, az előválasztás másik nagy vesztese ki is mondta, hogy hiba volt az Instagramon a fesztiválon bulizós tartalmat tolnia, mert az finoman szólva nem erősíti a komolyan vehető politikus képét.
Mindez jól mutatja az ellenzéki politikusok dilemmáját: ha popsztárkodnak a közösségi médiában, az könnyen hoz sok lájkot és nagy elérést, de közben azt is kellene valahogy sugározniuk, hogy egyébként képesek lennének a kormányzásra is. A fideszesek vicceskedhetnek vagy cukiskodhatnak kedvükre, náluk nincs ilyen bizonyítási-egyensúlyozási kényszer, elvégre már kormányoznak 11 éve.
It's all about the money
Múlt héten már hüledeztünk egy sort azon, milyen irdatlan pénzt égettek el a politikai kommunikációs harcmezőn szponzorált posztokra – és ez most csak tovább fokozódott, a top10 hirdető heti összköltsége már 100 millió forint fölé kúszott. Hatalmas a fideszes fölény, a lista első hét helyezettje a kormány narratíváját sulykolja, nehezebb manapság az ilyesmit elkerülni, mint egy átlagos decemberben a Last Christmast.
A rend kedvéért összegezzük a három szokásos „rejtőzkdő” szereplőnk számláit: a Megafon összesen 45 millió forintot tolt be az asztalra a héten, az Ezalényeg-hálózat 6 milliót, a kormánybarát médiabirodalom pedig 3 milliót. Érdekes fejlemény, hogy propagandára több pénz megy, mint a politikusok és pártok hivatalos csatornáira (még akkor is, ha az üzenet ugyanaz, és olykor stílus és színvonal sem tér el sokban). Ekkora reklámbüdzséknél különösen érdemes megnézni, mennyire sikerült a pénzért vett elérést lájkokra és követőkre váltani – erre pár bekezdés múlva még visszatérünk.
Hirdetésre költött pénz | ||
---|---|---|
1. | Fidesz | 25 400 000 |
2. | Magyarország kormánya | 14 000 000 |
3. | Deák Dániel (Megafon) | 13 700 000 |
4. | Rákay Philip (Megafon) | 13 400 000 |
5. | Bohár Dániel (Megafon) | 12 700 000 |
6. | Aktuális | 9 300 000 |
7. | Konverzió (Megafon) | 5 800 000 |
8. | Dobrev Klára | 4 800 000 |
9. | Demokratikus Koalíció | 3 500 000 |
10. | Erősítő.hu | 3 200 000 |
(A politikai-közéleti témájú, szponzorált posztokra költött összegek a Facebook Ad Library platformjáról valók, általában pár napos késésben vannak, most az október 6. és 12. közti időszak költéseit mutatják.)
A hét legsikeresebb posztjai
Az eddigiek alapján a legsikeresebb posztok között Orbánt, Dobrev Klárát és Jakab Pétert kellene leginkább látnunk, mindjárt kiderül, hogy tényleg ők hozták-e a hét slágerposztjait.
- Orbán az albán meccs előtt, még reménykedve és viccelődve üzeni, hogy hajrá magyarok és „Stop Uzuni”. Ez a poszt finoman szólva nem öregedett jól – 30 ezer interakció
- Orbán bedobja a legújabb fideszes szlogent, amit valószínűleg több ezerszer fogunk még hallani a következő hetekben: mi vagyunk Dávid a brüsszeli Góliáttal szemben – 27 ezer
- Jakab Péter bejelenti, hogy pert nyert a TV2-vel szemben, ami valótlanságokat állított róla – 26 ezer
- Varga Judit követi az orbáni iránymutatást, és kihirdeti, hogy „Meg kell állítani a brüsszeli birodalmi törekvéseket!” – 25 ezer
- Jakab Péter a Karácsony visszalépése utáni káoszban finoman beszól Márki-Zaynak, „Nélkülem van második forduló, de a Jobbik nélkül nem lenne, szóval kicsit több tiszteletet kérek a jobbikosoknak” – 22 ezer
A két bekezdéssel ezelőtti tippünk kétharmados többséggel bejött, Dobrev Klárának viszont egy posztja sem szólt akkorát, hogy ide befért volna. Feltűnő még, hogy aránylag alacsonyak a számok a top posztoknál, sehol egy igazi, 50 ezer pluszos bomba. Ez főleg Orbánnál fura, pedig pózolt diákokkal, nyugdíjasokkal, még „világszínvonalú szakmunkásainkkal” is, dobálózott fizetésemelési ígéretekkel, foglalkozott focival, dávidgóliátozott, de semmi nem szólt kiemelkedően nagyot. Sokatmondó, hogy amikor beült egy kesztölci kocsmába a helyieknek nyugdíjprémiumot, fűt-fát, és egyéb növényeket ígérni, az erről készült videó csak 13 ezer interakciót ért el, míg Jakab válaszvideója erre 21 ezret.
Forrnak az indulatok
Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet kapott posztok következnek.
- A legtöbb megosztás: Dobrev Klára Márki-Zay hazaárulós nyilatkozatára reagál
- A legtöbb komment: Orbán fizetésemelést ígér mindenkinek, aki éppen eszébe jut
- A legtöbb mérges emoji: ismét Dobrev Klára és MZP hazaárulózása
- A legtöbb meglepett emoji: Gyurcsány Karácsonynak szól vissza, és felszólítja, hogy mutassa meg ország-világnak az ő állítólagos zsaroló sms-eit
- A legtöbb szomorú emoji: Karácsony Kálmán Lászlót gyászolja
- A legtöbb szívecske: Vadai Ágnes bejelenti, hogy a NATO parlamenti közgyűlés tudományos és technológiai bizottságában alelnökké választották
- A legtöbb nevető emoji: Kocsis Máté Karácsony visszalépésén gúnyolódik, „Kár érte, mert magas volt és vékony” – utal vissza egy régi, elég szerencsétlen Karácsony-nyilatkozatra. Ebben az a legmeglepőbb, hogy ez tényleg vicces, és egyben felveti a kérdést, hogy ha Kocsis Máté tud ennyire szellemes lenni, akkor mennyire okoz neki fizikai fájdalmat, amikor központi utasításra az óvodai homokozók szintjére kell ereszkednie a nagyipari gyurcsányozással.
Na, itt már látszik, hogy előválasztási hét volt, tele feszültséggel; illetve hogy nagyon pörög a DK-s rajongótábor a Facebookon (a legtöbb szívecskés emojit kapó posztok top10-es listáján például öt Dobrev Kláráé volt).
Jellemző a forrongó indulatokra, hogy a mérges emojik toplistáján az első 50-ben csak ellenzéki politikusok posztjai vannak, és hogy a nevető emojiknál a top10 posztból 7-et egyáltalán nem viccnek szántak a szerzőik, csak a kommentelők röhögték ki őket. A legtöbb ilyen trollreakciót a brüsszeli birodalmi törekvéseket megállító Varga Judit kapta, a többi hatból kettő Márki-Zay, egy-egy pedig Hollik István, Varga Mihály, Orbán és Dobrev.
A legtöbb megosztás
Dobrev Klára kiemelkedően jól sikerült hetét mutatja, hogy még a megosztások versenyében, Hadházy Ákos hazai pályáján is sikerült nyernie. Feltűnő még az olyan, a nagy toplistáról kiesett versenyzők jó szereplése, mint Z. Kárpát Dániel, Keresztes László Lóránt, vagy Mesterházy Attila (ők egyébként épp csak kimaradtak az összesített verseny élmezőnyéből a 16.-17.-18. helyen befutva). A szélsőségek: Orbán interakcióinak csak a 3,6%-a megosztás, míg Z. Kárpátnál ez az arány 22,7%.
Mivel a Facebook a héten ismét belengette, hogy letekeri a politikai tartalmak elérését, pontosabban újabb országokra terjeszti ki ennek a tesztelését, egyre inkább úgy néz ki, hogy hamarosan minket is elér ez az akció. Na, akkor értékelődik fel majd még a mostaninál is jobban a megosztások fontossága a politikusok posztjain.
Megosztás | |||
---|---|---|---|
1. | Dobrev Klára | 20 100 | ▲ |
2. | Hadházy Ákos | 18 700 | ▼ |
3. | Jakab Péter | 11 400 | ≡ |
4. | Ujhelyi István | 10 300 | ▲ |
5. | Z. Kárpát Dániel | 9 700 | ▲ |
6. | Orbán Viktor | 8 400 | ▲ |
7. | Keresztes László Lóránt | 8 100 | ▲ |
8. | Mesterházy Attila | 7 800 | ▼ |
9. | Márki-Zay Péter | 7 500 | ▲ |
10. | Vadai Ágnes | 6 200 | ▲ |
Előválasztás a csapból is
A virális, a szerzőjük átlagát leginkább túlteljesítő posztok toplistája meglehetősen egyhangú:
- Ujhelyi István azon elmélkedik, hogy ugyan milyen békemenet az, amit nagyrészt a gyűlölet visz az utcára – 24,4x szorzó
- Molnár Csaba Karácsonynak szól be a zsarolós sms-ek emlegetése után – 18,2x
- Márki-Zay élő videója a „kormányváltó nagygyűlésről” – 17,4x
- Ujhelyi viccelődik azon, hogy fideszes celebek próbálják látványosan lesajnálni az előválasztást, miközben valójában „reszketnek és tele a gatya” – 17x
- Tordai Bence, „Vesztett a korrupt cseh kormányfő, lemondott a korrupt osztrák kancellár. Szavazz az előválasztáson, hogy jövőre Orbánt is leváltsuk!” – 14,5x
(A szorzók azt mutatják, hogy hányszor kapott több interakciót az adott poszt, mint a szerzőjük posztjai átlagban szoktak)
A top10-ben még két poszttal szerepel Ujhelyi, eggyel Márki-Zay, Gyöngyösi Márton, és egy szál fideszesként a pacalpörkölttel pózoló Németh Szilárd. Neki egyébként a héten volt egy egészen sokkoló bableveses (sőt: „babletykós”) posztja is, és egyre inkább meggyőződésünkké válik, hogy a hardcore koleszterinpornót csak a kommentelők hergelésére és a mi szórakoztatásunkra csinálja.
Instán továbbra is uralkodik Orbán, a méla unalom, és a nagyrészt Facebookról copypastelt, fantáziátlan tartalom. A héten a top10 legnépszerűbb posztból kilenc Orbáné volt, a tizedik meg Gyurcsány egy totálisan félreértett Squid Game-mémmel. Üdítő színfolt a nagy szürkeségben Márki-Zay Péter berobbanása, nála rendesen dolgozik a stáb, exkluzív Insta-tartalmak, sok poszt, sok lájk: mindössze 12 ezer követőből hoztak ki 33 ezer interakciót, ami megsüvegelendő teljesítmény.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 71 800 | ≡ |
2. | Márki-Zay Péter | 33 400 | ▲ |
3. | Varga Judit | 15 500 | ▼ |
4. | Gyurcsány Ferenc | 10 500 | ▲ |
5. | Novák Katalin | 9 200 | ▲ |
6. | Szentkirályi Alexandra | 7 400 | ▲ |
7. | Szijjártó Péter | 7 200 | ▼ |
8. | Jakab Péter | 7 100 | ▼ |
9. | Karácsony Gergely | 7 000 | ▼ |
10. | Hadházy Ákos | 6 900 | ▼ |
Welcome to the twilight zone
A propagandaoldalak és propagandista influenszerek világában megmerevedtek az arcvonalak és hadállások, az első 5 helyezett névsorában és sorrendjében csak annyi változás van, hogy nagyot zuhant a 888, és feljött a helyére a leginkább a Vadhajtásokkal konkuráló Elemi.
Komoly esemény még a homályzónában, hogy Bohár Dániel új oldalt indított, mondván, a régit teljesen ellehetetlenítette a Facebook. Az ilyesmit egyébként ban evasionnek hívják a közösségi médiás szaknyelvben, és Twitteren vagy Redditen például könyörtelenül büntetik – majd kiderül, a Facebook mennyire veszi zokon, ha náluk csinálják ezt, nyíltan hirdetve, sőt, az új oldalt azzal hirdetve, hogy „betiltották” az előzőt. A vicc az, hogy egyébként a számok alapján elég lightos lehetett az a betiltás, Bohár régi oldala csak megtermelt 30 ezer lájkot a héten, és 4,1%-os interakciós rátával futott, ami konkrétan magasabb, mint az összes többi megafonos influenszeré. Lássuk a propagandista-toplistát, és aztán jöhet még néhány érdekesség ebből a bizarr univerzumból.
Heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Nyugati fény | 226 000 | ≡ |
2. | Deák Dániel (Megafon) | 193 000 | ≡ |
3. | Gond-olkodó | 118 000 | ≡ |
4. | Elemi.hu | 99 000 | ▲ |
5. | Ellenszél | 86 000 | ≡ |
6. | Juszt László | 79 000 | ▲ |
7. | Bohár Dániel (Megafon) | 72 000 | ▲ |
8. | Trombitás Kristóf (Megafon) | 69 000 | ▲ |
9. | Számok | 65 000 | ▼ |
10. | 888.hu | 61 000 | ▼ |
- A Nyugati fény továbbra is hasít, úgy tűnik, a célközönséget nem zavarta össze, hogy az eddigi kormánygyalázó tartalom mellé behoztak egy új célpontot, és olyan véresszájú stílusban támadják Márki-Zay Pétert, hogy talán még Rogán Antal is felhúzza a fél szemöldökét rá, mint Roger Moore a régi James Bond-filmekben.
- A rengeteg pénzzel megtámogatott fideszes Facebook-harcosok közül elég halványan szerepelt, és a toplistára se került fel Rákay Philip (13,4 millió forintnyi szponzorált poszt, 36 ezer interakció, 480 új követő), az Aktuális (9,3 millióért 10 ezer lájk, 350 plusz követő), és a Konverzió (5,8 millióból 13 ezer lájk, 650 új követő).
- De a túloldalon is van hasonló: az Erősítő 3,2 millióból termelt 13 ezer lájkot és húzott be mindössze 150 követőt.
- Kiesett a toplistáról a legendás Orbán-rajongó oldal Fidesz KDNP 2021, csupán 22 ezer lájkot sikerült begyűjteniük a héten.
- Alig lépte át a 10 ezer lájkot a Megafon-csapat egyetlen női propagandistája, Déri Stefi, aki a héten nem kapott szponzorált posztokat, viszont az elmúlt 30 napban összesen 20 millió forinttal hirdették a bejegyzéseit.
- Hiába a tízmilliókkal hirdetett posztok, a propagandavilág legnépszerűbb bejegyzését a Számok szállította, és Putyint fényezik benne olyan lelkesedéssel, ahogyan csak Orbánt és Mészáros Lőrincet szokták. A második a Nyugati fény posztja, amiben Dobrev Klárát dicsérik hasonló lendülettel.
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja, a sorozat első 21 hetének eseményeit összefoglaló animációt pedig itt lehet megnézni.)