Veszélyes buszokat és trolikat kell kivonni a forgalomból

2021. szeptember 09. – 12:18

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Nem a kormány hibája, a kormányberendezésé.

Négy BKV-telephelyen tartott ellenőrzést a Fővárosi Kormányhivatal a hét elején. A 46 vizsgált jármű 40 százaléka alkalmatlannak bizonyult a közlekedésre.

Mint a hivatal jelezte az MTI által lehozott közleményben:

Többek között nem megfelelően működő fékberendezés, a futómű és a kormányberendezés hibája miatt a kormányhivatal azonnali hatállyal megtiltotta 13 autóbusz és 5 trolibusz közúti közlekedésben való részvételét.

Az MTI-ből idézett közlemény igazi szövegszerkesztési bravúrja, hogy még egy közlekedési hírben is zavaró lenne azt szerepeltetni, hogy „a kormány hibája”, a „kormányberendezés hibája” rizikómentesebb megfogalmazás.

A másik újságírói kérdés egy fővárosi troliellenőrzés után az lehet, hogy mi is a hír, ha a kutya megharapta a postást, vagy ha a postás harapta meg a kutyát? Lefordítva az, hogy találtak hibás trolit, vagy az, hogy találtak olyat, ami nem volt hibás?

Na de térjünk vissza a valódi szöveghez!

Budapest Főváros Kormányhivatalának Közlekedésfelügyeleti Főosztálya szeptember 6-án és 7-én a BKV Zrt. járműveinek műszaki állapotát mérte fel négy telephelyen. A szakemberek összesen 46 járművet ellenőriztek, ebből 18 bizonyult közúti közlekedésre alkalmatlannak; 13 autóbusz és 5 trolibusz.

A fővárosi nézőpont pedig az előzmények ismeretében valami olyasmi lehet, hogy „oké, mi ugyan szeretnénk jobb járműveket, csak éppen nincs forrásunk, és nem vehetünk fel hitelt”.

Így hiúsult meg a Solaris-trolik beszerzése, amire az EIB kedvezményes hitelt adott volna, ebből lehetett volna 50 olyan trolit venni, ami ha van vezeték, azzal megy, ha nincs, akkor elektromos buszként reinkarnálódik.

A járműpark megújításának több egyéb ötlete is felmerült, ebből az ősrégi Ganz-villamosok lecserélését szolgáló, és csak simán régi frankfurti villamosok megérkezhetnek. Ám az RRF helyreállítási eszközből tervezett fővárosi járműfejlesztések egyelőre nem, hiszen a korszerű járműpark kialakítása a visszatérítendő forrásokból lett volna, de azt a 3300 milliárd forintos kedvezményes hitelt végül a kormány nem kérte, csak a vissza nem térítendő elemekre aspirál.

Frissítés: Megérkezett a BKV reakciója is:

A BKV-nál minden üzemkezdet előtt megtörténik a járművek ellenőrzése és karbantartása. Forgalomba csak olyan jármű kerül, amely megfelel a hatósági szabályoknak és nem veszélyezteti a közlekedés biztonságos fenntartását.

A kormányhivatal egy ilyen ellenőrzés során érkezett.. A fennakadt járművek ismételt forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat a telephelyünkön elvégezzük annak érdekében, hogy azok a vonatkozó szabályoknak megfelelő állapotban, a lehető leghamarabb újra forgalomba kerüljenek.

A hiányosság miatt forgalomba nem engedett járművek többségének életkora 16 és 33 év között alakult. A BKV járműparkjának cseréje folyamatos, ennek ellenére a budapesti közlekedési igények fenntartásáért olyan kiöregedett buszok forgalomba adása is szükséges, amelyek napi karbantartás során válnak biztonságos, a szabályoknak megfelelő állapotú járművekké. Ez azonban sosem jelentheti azt, hogy balesetveszélyes, az utasokra vagy a közlekedés biztonságára veszélyes járművek kerülnek ki a forgalomba. A BKV felelőssége teljes tudatában és anyagi lehetőségeihez igazítva látja el közszolgáltatási feladatait a biztonságos közlekedés maximális szem előtt tartásával.

A BKV forrásainak függvényében folyamatosan cseréli az elöregedett járműveket. A közlekedésbiztonság mellett cél, hogy Budapest járműparkja egyre korszerűbb, környezetkímélőbb és fiatalabb legyen.