Közmédia: Néhány hírportál egy okostelefonos lehallgatási ügyről írt

2021. július 19. – 19:16

frissítve

Közmédia: Néhány hírportál egy okostelefonos lehallgatási ügyről írt
Fotó: MTVA / YouTube

Másolás

Vágólapra másolva

Több mint egy napja robbant ki a Pegasus-botrány néven elhíresült lehallgatási ügy, amit egy nemzetközi, 17 újság részvételével zajló oknyomozó projekt leplezett le. Az oknyomozó csapat Magyarországról 300 telefonszámot talált a célszemélyek listáján, köztük vannak újságírók, ellenzéki politikusok és üzletemberek is, némelyikük telefonjának vizsgálata során bebizonyosodott, hogy valóban feltörték a készüléket.

Erről a botrányról a közmédia, illetve a kormányközeli média fogyasztói 24 óra után sem túl sok mindent tudhattak meg, az állami fenntartású, illetve a kormánnyal baráti viszonyt ápoló sajtótermékek ugyanis feltűnően kerülik a témát. (A cikkben a hétfő 19.00-t tükröző állapotról számolunk be.)

A közmédiához tartozó MTI 24 óra alatt egyetlen magyar vagy nemzetközi cikket sem tartott érdemesnek szemlézésre az erős magyar szálak ellenére sem, de saját, szerkesztett anyagot is alig áldozott a botrányra. A Közösségi Élet Újraindításáért Felelős Operatív Törzset irányító Novák Katalin hétfői sajtótájékoztatójának összefoglalójában írtak annyit, hogy

„Sajtóhírekkel nem foglalkozik a kormány – mondta arra a kérdésre, hogy foglalkozik-e a kabinet a Pegasus nevű kémprogram ügyével.”

Ez volt az összefoglaló utolsó mondata. Röviden, érdemi kontextus nélkül számoltak be a DK-s Vadai Ágnes sajtótájékoztatójáról, amit a Pegasus-ügy miatt tartott, illetve lehozták, hogy a Fidesz szerint nem indokolt a nemzetbiztonsági bizottság összehívása. Ezeken kívül szinte csak a Országos Sajtószolgálat alá tartozó közleményekben lehet találkozni a Pegasus-botránnyal – ezekről az MTI saját honlapján azt írja, hogy az „OS anyagai nem képezik az MTI-kiadás részét, a szó szerint továbbított szövegekért minden esetben a közlő a felelős.”

A 2021-ben több mint 100 milliárd forintból gazdálkodó közmédia az M1 Aktuális hírcsatornán sem vitte túlzásba a tájékoztatást. A hétfő délután az 5-ös és a 6-os Híradóban is egy 40 másodperces blokk foglalkozott a Pegasus-botránnyal a vége felé, amiből csak az nem derült ki még csak körvonalakban sem, hogy miről is szól az egész ügy. Felolvasták viszont, hogy a Fidesz szerint nem indokolt a nemzetbiztonsági bizottság összehívása, és hogy Szijjártó szerint az általa felügyelt Információs Hivatal nem használja a kérdéses programot. Az egyetlen mondat, ami az ügyre vonatkozott, és nem egy arra adott reakció volt, így hangzott:

„Néhány hírportál egy okostelefonos lehallgatási ügyről kezdett cikkezni.”

Magán a Híradó.hu-n nem jelent meg külön anyag a témában.

A Magyar Nemzet három anyagot szánt a témára hétfőn:

  • az egyikben Szijjártó Péter komáromi sajtótájékoztatójáról számoltak be, amin a külügyminiszter elmondta, hogy az egyetlen, általa felügyelt szolgálat, az Információs Hivatal vezetője szerint ebben az ügyben nem folytattak együttműködést sem az izraeli, sem más szolgálatokkal, a szóban forgó szoftvert nem használják, rá vonatkozó megállapodást nem kötöttek,
  • beszámoltak róla, hogy Varga Judit igazságügyi miniszter szerint „Magyarországon, mint minden rendezett alkotmányos jogállamban, a titkosszolgálati tevékenység el van választva a politikától. A titkosszolgálati döntések szakmai alapon történnek, nem politikai döntések alapján.”
  • Illetve egy cikkben egy titkosszolgálati szakértőt szólaltattak meg, aki szerint kétséges, hogy egy csúcstechnológiát képviselő kémszoftver bármilyen nyomot hagy.

Utóbbi volt az első anyag, amiben beszámoltak a botrányról, mindezt hétfőn 14.08-kor.

Az Origo a Fidesz-közleményt és a Magyar Nemzet szakértővel készült cikkét szemlézte, a Pesti Srácok viszont egészen beleásta magát az ügybe, a nemzetbiztonsági bizottság összehívását kérő Stummer Jánosról, Novák Katalin egy mondatáról, a Pegasus mögött álló cég, az NSO perrel fenyegetéséről, illetve a már említett Szijjártó-nyilatkozatról is beszámoltak, rögtön azzal a felütéssel, hogy „A Guardian őrült konteója miatt Stummer rögtön aggódni kezdett a nemzetbiztonság miatt”, hogy a botrány „a nyugati liberális média végtelen képzelőerejének” szüleménye, ami csak azért téma most, mert „nincs kézzelfogható támadási felület a kormánnyal szemben”.

Mi az a Pegasus-botrány?

Vasárnap robbant ki a Pegasus nevű kémprogram körüli botrány, ekkor jelentek meg a nemzetközi, 17 újság részvételével zajló oknyomozó projekt első cikkei a témában. Magyarországról a Direkt36 vett részt a munkában, a született anyagokat a Telex is publikálja.

Az ügy lényege, hogy az okostelefonok feltörésére alkalmas izraeli kémprogramot – amelyet a gyártó állítása szerint kizárólag állami szerveknek bocsátanak rendelkezésére – számos országban nemcsak az eredeti céljának megfelelően (vagyis terroristák, bűnözők leleplezésére) használtak fel, hanem újságírókat, aktivistákat, ügyvédeket, politikusokat figyeltek vagy próbáltak megfigyelni vele. Az oknyomozó csapat Magyarországról 300 telefonszámot talált a célszemélyek listáján, köztük vannak újságírók, ellenzéki politikusok és üzletemberek is, némelyikük telefonjának vizsgálata során bebizonyosodott, hogy valóban feltörték a készüléket.

A botrányt kirobbantó magyar anyagot itt olvashatja, de ha erre most nincs ideje, vázlatosan összeszedtük a legfontosabb pontokat egy külön cikkben.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!