Transparency: Sértheti az uniós irányelveket a sztrádák 35 éves koncessziója

2021. július 05. – 12:53

Másolás

Vágólapra másolva

Levélben fordult az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához a Transparency International (TI) a kormány terve miatt, ami a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot 35 évre koncesszióba adná. Szerintük ugyanis a Rogán Antal felügyelete alatt készülő terv több ponton is sértheti az uniós koncessziós irányelvet, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet is.

A TI szerint a tervezett koncesszió az uniós irányelvek alapján nem is lenne tekinthető koncessziónak, a tender leendő győztese ugyanis tulajdonképpen semmilyen működési kockázatot nem vállal. Rogán Antal ugyanis csak az árfolyamkockázatot nevezte meg a koncessziós jogosult által viselt kockázatnak – az útdíjak beszedése ugyanis továbbra is állami feladat lesz.

„Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, éppen ezért megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet”

– írja a Transparency. A szervezet sérelmezi azt is, hogy a tenderrel rendkívül hosszú időre, 35 évre adnák koncesszióba a sztrádákat. Ezzel kapcsolatban a TI közérdekű adatigényléssel fordult a Rogán minisztériumának felügyelete alatt dolgozó Nemzeti Koncessziós Irodához, ami viszont nem adott ki semmilyen információt. Sőt, mivel az iroda szerint döntés-előkészítő anyagról van szó, így az iratok tíz évig nem lehetnek nyilvánosak.

„Mivel a magyar kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét, ezért álláspontunk szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy indokolt-e a 35 évre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát”

– írja a szervezet a levélről szóló közleményében.

Ahogy arról már írtunk, a magyar kormány egy 35 évre szóló tenderrel adna koncesszióba kétezer kilométernyi gyorsforgalmi útszakaszt, „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” egy úgynevezett törvényes monopólium keretében adnák oda egy cégnek. Bár a terv szembemegy az elmúlt évek szuverenitási, reprivatizációs és a magyar vállalkozásokat helyzetbe hozó folyamataival, a gigantikus koncesszió ugyanakkor beleillik az elmúlt hónapok hatalom- és vagyonkimentési folyamatába.