Két államtitkár és két polgármester is szónokolt a Budakeszi úti buszsávtervezési szerződés aláírásánál
2021. június 8. – 15:07
frissítve
Két államtitkár – a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős, valamint a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős –, két polgármester (a XII. kerületi és a budakeszi), valamint a Budapest Fejlesztési Központ és az Uvaterv Zrt. vezérigazgatója is kivonult Budakeszire, ahol aláírtak egy tervezési szerződést, és egyben egy sajtótájékoztatót is tartottak.
Mi történt pontosan?
Egyszerűbben: megkötötték a szerződést a Budakeszi úti buszsávok tervezésére. Részletesebben: A Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megbízása alapján a közbeszerzési pályázaton győztes Uvaterv Zrt. készíti el az új autóbuszsávok engedélyezési és kiviteli terveit, megszerzi a létesítéshez szükséges engedélyeket és előkészíti a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentációt. A szerződés értéke nettó 391 millió forint, ezt írták alá.
Mi mindenről beszéltek?
Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkára a sajtótájékoztatón elmondta: Budakesziről Budapestre csúcsidőben 50, egyébként 30 perc alatt lehet busszal eljutni, a cél az, hogy a szakaszos buszsávok kialakításával csúcsidőben is 30 perc legyen a menetidő. Az MTI tudósítása szerint Menczer Tamás hozzátette, a település határát átlépők 60 százaléka jelenleg is a buszközlekedést választja, ez csúcsidőben kétezer embert jelent óránként.
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára közölte: a kivitelezés 2023-ban kezdődhet; olyan okoslámpákat is telepítenek majd, amelyek automatikusan zöldre váltanak, ha busz közeleg. Az államtitkár az okoslámpák, a szakaszos buszsávok és a rövidebb menetidő mellett a fejlesztés negyedik elemének nevezte, hogy jelenleg Pátynál nem lehet felhajtani az M1-es autópályára, de a Sasfészek-tó pihenőnél megépítik a felhajtót, így a sztrádán is elérhető lesz a főváros a Zsámbéki medencéből.
Győri Ottília (Fidesz-KDNP), Budakeszi polgármestere közölte: a Zsámbéki medence Budapestre dolgozni járó lakói egy évben húsznapnyi időt töltenek utazással. Felidézte: a nehézkes közlekedés miatt már 2019-ben egyeztetésre hívta Pokorni Zoltán, a XII. kerület polgármestere (Fidesz-KDNP), hogy segítsenek ezen a nehéz problémán. A munkának a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) adott lendületet, a közös munka eredményeként pedig elkészült a fejlesztésről szóló előterjesztés, amelyet 2020 novemberében fogadott el a kormány.
Pokorni Zoltán (Fidesz-KDNP) XII. kerületi polgármester hozzátette: napi 10-11 ezer autó érkezik a fővárosba a Budakeszi úton és tér vissza délután. Az autósok gyakran a hegyvidék mellékutcáin próbálják kikerülni a Széll Kálmán tér – BAH-csomópont „Bermuda-háromszöget” – fogalmazott a polgármester, aki szerint ez teszi tönkre és élhetetlenné kerületében a kis utcákat.
Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója rámutatott: a Budakeszi és Budapest közötti szakasz Magyarország legforgalmasabb és legsűrűbben járó Volánbusz-viszonylata, reggelente csúcsidőben óránként több mint 40 busz jár ezen a vonalon, és átlagos reggelen mintegy 40 ezer perc veszik el az emberek életéből azzal, hogy ezek a buszok a dugóban állnak. Hozzátette: a járvány harmadik hullámának lecsengésével visszaálltak az utazási szokások, az emberek 60 százaléka választja a tömegközlekedést.
Bretz Gyula Imre, az UVATERV Zrt. vezérigazgatója is a helyszínen volt, de ő nem mondott semmit.