Lassan lehetetlen megkülönböztetni a külföldi és a magyar fesztiválozókat

2024. augusztus 11. – 16:24

Lassan lehetetlen megkülönböztetni a külföldi és a magyar fesztiválozókat
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

2024 a mikrotrendek éve a Szigeten és a világban: míg tavaly egyértelműen uralkodott a Barbiecore és a western elegye, idén jóval nehezebb egy nyertes trendet kihirdetni, és számos tavalyi őrület divatban maradt. Viszont hódít a fodros fehér szoknya, az Adidas, a leopárdminta és a turistapólók, a Charli XCX által világra zúdított brat viszont egyelőre csak filozófiaként él, divatelemként nehéz lenne beazonosítani. Trendtérkép az idei Sziget fesztiválról.

Idén is megnéztük, bejönnek-e a külföldi lapok divatjóslatai a Szigeten, és azt tapasztaltuk, hogy sok közülük beszivárgott a fesztiválra. A posztmodern utáni online korban az, ha sokan viselnek valamit, rögtön mémesedik, és internetes irónia tárgyává válik. A kifigurázás viszont nem jelenti azt, hogy az éppen pörgő trend veszítene a hiteléből, így a New York-i Pathetic Fashion nevű, 128 ezer követővel rendelkező mémoldalról tájékozódni lassan már megbízhatóbb és kevéssé elitista taktika, mintha felcsapnánk a Vogue-ot, a GQ-t, a Glamourt, vagy az Elle-t.

Az amerikai mémerek által ízekre szedett trendek szinte mindegyike visszaköszön a mostani Szigeten. Ráadásul tavalyhoz képest feltűnően nehezebb volt megkülönböztetni a magyar és külföldi fesztiválozókat, számos cipő-, nadrág-, és szoknyatípus uniformizálódott, és túlnőtt azon, hogy egy szűk, nyugati divatértő elit hóbortja legyen.

Természetesen van, ami nem változik, az idei gyűjtésből ezek tudatosan ki is maradtak: a cowboy csizma, a pink szín és a western-stílus szentháromsága továbbra is tarol, nem futott ki a glitter, még mindig sokan buliznak Crocs-papucsban, dizájnerdarabként viselnek focimezeket, mennek koncertre csillámos sminkben, Martens-bakancsban és magasderekú nadrágban. Az áttetsző, csillogó szőttesek is fel-felcsillannak még néha, hiába hittük, hogy egy évet sem élnek majd túl.

Az idei fotótermésből is látszik, hogy óriási az átjárás az idei trendek között: a fidres-fodros fehér szoknyát gyakran Adidas Sambával és Salomon futócipővel húzzák fel, a nagyot futó Onitsuka Tiger ezüstös kiadásban is felbukkan, ami amúgy a fesztivál idei színe. Halsey, a második nap főfellépője pedig rögtön két kulcsdarabot, farmer rövidnadrágot, vagyis jorts gatyát, és leopárdmintás melltartót viselt a koncertjén.

Fehér maxiszoknya

„Készülj fel, hogy idén nyáron mindenhol fehér maxiszoknyát fogsz látni” – írta a Wall Street Journal szerzője júniusban, mindössze két nappal azután, hogy a Glamournál kőbe vésték, hogy az Olaszországból világhódító útra indult fehér maxiszoknya a 2024-es nyár alapdarabja lesz.

A lepedőszerű, vékony anyagból készült szoknya tényleg vírusszerűen terjed: csütörtök este szabályosan özönlöttek a fehér szoknyás lányok a Sziget nagyszínpada felé. Aztán pénteken napközben csillapodott a hullám, de ahogy leszállt az este, ismét felbukkant A szoknya, melynek számos hasonló ikertestvére van, hol kevesebb, hol több fodros díszítőelemmel.

És feltűnően terjed sok hasonló szabású és külsejű fehér nadrág is, amikről távolról figyelve azt hihetnénk, hogy maxiszoknyák, pedig csak az inspirálta őket. A szellős darabot hasonló arányban viselik a magyarok és a külföldiek is, pedig az ilyen friss mémeket látva azt hihettük volna, hogy még idő, hogy hozzánk is lecsorog a trend.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Salomon

A funkcionalitást a divatos megjelenéssel ötvöző, túrafelszereléseket utcai viseletté alakító gorpcore nem mai jelenség, a trendet egy személyben szimbolizáló Salomonnak viszont kellett némi idő, hogy minden második lábon ott legyen a fesztiválon. Ez most eljött, a Vice által is istenített XT-6 modell pedig uralma alá kényszerítette a nyarat. És mint a mémek jelzik, ez az a sneaker, ami többet látja a drága és ritka termékeket áruló Dover Street Market lépcsőit, mint a harmincas anyukák futó- és jógaklubjait.

2023-ban feltűnően kevesebb Salomon-cipő volt a Szigeten, az idei év egyik nagy befutója viszont egyértelműen az 1947-ben alapított francia márka. A fesztiválozók előszeretettel hordják és készek is arra, hogy megkínozzák: a legtöbben rohangálós cipőként viselik, amiért nem kár, ha poros lesz, nem mellesleg kényelmesebb is, mint egy betonkemény Martens, elvégre futásra és túrázásra tervezték.

Az Adidas Samba után talán a Salomon-cipők voltak azok, amikből a legtöbbet tudtunk elcsípni egy-egy helyszínen. Míg pár Onitsuka Tigerért órákig kellett pásztázni a talajt, több tucat Salomon becserkészéséhez elég volt elslattyogni a nagyszínpadhoz délután ötkor.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Leopárdminta

„A leopárdminta újjászületése már a nyakunkon van” – figyelmeztetett előre az évre a Vogue magazin rögtön 2024 első napján. Igazuk lett, mert meg is született az év egyik legdominánsabb fesztiváltrendje.

Annak ellenére, hogy az 1950-es évektől velünk élő leopárdmintát gyakran emlegetik igénytelen giccsszimbólumként (ami a mindent mindennel ötvöző kétezres évek alatt érte el csúnya csúcsát), már a luxusdivatba is begyűrűzött, és a Dior, illetve a Jacquemus is a kifutóira küldte idén. Az előítéletekkel szakítva számos magazin már arra ad tippeket, miképp lehet stílusosan és elegánsan viselni.

A leopárdminta látványos, tolakodó és köztünk él, a Harper's Bazaar divatlap egyenesen a Telex által is feldolgozott csendes luxus kiváló antitéziseként emlegeti. És bár az emlegetett állatminta egyértelműen a női divat egyik alapköve, számos férfi fesztiválozó táncolt tetőtől talpig leopárdos ingekben, vagy leopárdmintás logókkal ellátott pólókban.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Adidas Samba

Az elmúlt 2-3 év nagy sikersztorija az Adidas Samba felfutása. Hiába írják pár helyen, hogy a trendnek annyi, mégis 2024-ig kellett várni ahhoz, hogy a Szigeten minden második emberen ez a cipő legyen. Ha pedig a fesztiválozók épp nem sima, vagy platformos Sambát hordanak, akkor jellemzően a modell valamelyik ikertestvérét-, például a Gazelle-t, vagy a Spezialt választják. A cipő az új Vans Old Skool, az új Air Force 1 és az új Nike Dunk egyben: tényleg mindenhol ott van, és simán felvehetné a versenyt az elmúlt évtized jól bevált, mégis tömegcikké silányult alapdarabjaival.

Bár a Szigeten a fekete és fehér Sambák a leggyakoribbak, találni lehetett lehajtott nyelvű, divatmémeket inspiráló Wales Bonner Sambát, ami a 2023-as őszi-téli szezon mindent felforgató slágereként robbant be, és egy ritkább kollabmodellt is, amit a holland Ajax focicsapat és az Adidas közösen dobott piacra.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Ezüst

Az aranyláznak leáldozott, az idei Sziget színe egyértelműen az ezüst, hol glitterrel feltuningolva, hol topként és rövidnadrágként viselve. A tavaly tomboló csillogós mesh dresszhez hasonlóan ez a szín az, ami az egyedi daraboktól kezdve a bazári fast fashion-termékekig megjelenhet bárhol: anélkül hogy keresnünk kellett volna, megannyi olcsó, rossz minőségű topot, sortot, szoknyát és kistáskát is találtunk ezüst színben.

Üde és drága színfolt volt a tömegcikkek poklában az az ezüstös Onitsuka Tiger, amit Farfetchen 130 ezer forintért lehet beszerezni.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Onitsuka Tiger Mexico 66

A sárga-fekete cipő, amiben egykoron Uma Thurman kaszabolt, 2024-re a haladó szellemiségű divatértő fiatalság ritka, de kedvelt darabja lett. Az Asics-et megelőző Onitsuka Tiger történelme külön cikket érdemelne, amivel talán a darab újonc viselői nincsenek is tisztában, ez pedig sok keményvonalas és régivágású Onitsuka-rajongót bánthat jogosan.

Azonban nincs mit tenni, a sportos és kecses vonalvezetésű Mexico 66-ról azt rebesgeti a New York Times, hogy ez az idei nyár legjobb cipője, az Elle magazin pedig még 2023 novemberében hívta fel a figyelmet arra, hogy idén mindenhol ezt fogjuk látni. A mémkészítők a trendre reagálva élnek a lehetőséggel, hogy kritikát fogalmazzanak meg a belvárosi sznobizmussal szemben, hiszen a sárga-fekete kiadás egy szempillantás alatt a New Yorkban és Los Angelesben tevékenykedő művész- és kreatívszíntér vitatott jelképe lett.

Fontos kiemelni, hogy míg Adidasból és Salomonból kismillió van a Szigeten, a Kill Billből ismert Mexico 66-ost jóval ritkábban látni a fesztiválon, és bőven nagyobb kutatómunka kellett ahhoz, hogy kiszúrjunk párat. Mégis meglepő tapasztalni, hogy ennél a modellnél még egy teljes évnek sem kellett eltelnie, és a jóslatokkal párhuzamosan máris megjelent a fesztiválokon.

Utoljára egyébként Kiss Tibi lábán láttuk az After téli Quimby-interjújának felvételekor.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Diesel

Legvadabb álmaimban sem hittem volna, hogy a Diesel egyszer újra divatos lesz, az olasz márka viszont bemagolta a Balenciaga-receptet és a Y2K-enciklopédia legfontosabb fejezeteit, és ezek alapján újragondolta a saját megjelenését.

Végül ezzel nyertek nagyot, és futottak óriásit a TikTokon, azóta pedig azt lehet olvasni a külföldi divatsajtóban, hogy a Diesel újra menő. Ennek a reinkarnációnak hibátlan szimbóluma a hasonló cikkekben gyakran emlegetett D betűs logóval ellátott Diesel-öv és ez az atléta, amelyek kulturális és divatban betöltött pozícióját boldogan kifigurázta a mindig naprakész Pathetic Fashion mémoldal.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Adidas Campus 00s

A Kanye West-féle káoszos, de sikeres Yeezy-éra lecsengése után egészen látványos, hogy az Adidas domináns szereplő maradt. Ha a divatipari pozíciójuk meg is ingott, még mindig rengeteg Z generációs veszi a cipőiket, melyek közül óriási kedvenc a Campus kétezres éveket idéző kiadása.

Mint a Footdistrict nevű cipőkkel foglalkozó online lap írja, a Campus a sport világából jött, majd ebből lett szép lassan ikonikus utcai cipő, ami a Highsnobiety szerint az unalomig járatott Adidas Samba folytatása, és ugyanannak a hullámnak egy újabb sikeres indulója.

A tömegcikké vált Campus 00s egy bumszli, vastag cipőfűzőkkel ellátott darab, ami többnyire strapabíró, mégis remekül rezonál a fiatalok vintage iránti rajongásával. Mint egy magyar fesztiválozó elmondta, neki ez egy „beater”, vagyis olyan cipő, amit simán felvesz fesztiválokra, és már nem félti attól, hogy koszos lesz, vagy szétszakad. Ez tökéletesen le is írja, hogy röpke egy év alatt milyen utat járt be a Campus, ami még velünk marad egy darabig, de trendi Z generációs sztártermékből hamar rohangálós lábbelivé fog válni.

Ez a Sziget egészére igaz: mintha az emberek néhány trendet azért vennének fel, hogy most már ki is nyírják őket. A Samba például évek óta jelen van már Budapesten, de csak idénre lett belőle játszós cipő.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Y2K

A Y2K, azaz a kétezres évek divatja és esztétikája egy ideje hódít már a Z generáció körében, és látszólag jó ideig nem megy sehová, pláne, hogy a világ épp egyik legnépszerűbb női rappere, Ice Spice is így nevezte el legutóbbi nagylemezét júliusban. Talán ez az a kategória, amihez a cikkből a legtöbb fotót lehetne húzni, köztük a fenti bumszli Adidas-cipőket, a vintage hatású, térd alá érő farmernadrágokat és a leopárdmintát, ami már Paris Hilton előtt is trend volt.

De ide sorolható bármilyen bő szabású outfit (lásd cikkünk borítóképét) és akármelyik túlméretezett lábbeli vagy kiegészítő, köztük az alább látható szürke technós napszemüveg is, ami mindenhol ott van. Na meg persze a brat is, de erről majd később.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

I ❤︎ pólók

A modern kor vitatott megítélésű, több botrányt is túlélő trendszetter márkája, a Balenciaga már több ízben is kacérkodott a szuvenírboltok termékeit megidéző darabokkal, idén pedig új kollekciót adtak ki, melynek darabjain „I ❤︎ Paris & Balenciaga” felirat díszeleg. A tervezők ezeknél a pólóknál pont azt a bevett betűtípust és pont azt a szívecskét használták amiket egy fővárosi szuvenírboltban kapható felsőkön szokás.

Az I ❤︎ New York és I ❤︎ Berlin-pólók amolyan popkulturális alapdarabok, kifejezik az életérzést, amit az említett városokkal társítanak, és sosem mennek ki igazán a divatból. Mégis csak az elmúlt pár évben váltak elfogadott és teljesen komolyan viselt kellékké, azelőtt inkább turisták hordták. Pont, mint galériánk egyik különc külföldi figurája, aki tényleg csak azért vette meg az alább látható I ❤︎ Budapest-pólót, mert szerinte „ez dukál a Szigethez”, és annyira szereti a fővárosunkat.

Az I ❤︎ feliratos felsők egyszerű üzeneteket közvetítenek és emlékként is szolgálnak: a viselői újfent kifejezhetik velük a milfek és a leszbikus lányok iránti szeretetüket, és mutogathatják, hogy hol nyaraltak múlt augusztusban. Ennek a hullámnak a felfutása részben a Vogue, a Glamour és az InStyle által szétkürtölt Graphic Tee Revivalnek, avagy a feliratokkal ellátott, a vicces-ironikus üzeneteket hordozó pólók visszatérésének is köszönhető.

Ezért van, hogy a filléres termékeivel hazánkat is elárasztó Temun és a többi olcsó webáruházban végtelen mennyiségű I Love Hot Moms, I Love My Hot Girlfriend, és I Love Milfs feliratú pólókat lehet venni potom összegekért, amik a Szigeten is jelen voltak.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

Jorts

A virális „jorts” szócska a „jean shorts” szóösszerántásból született és talán nem nehéz kitalálni, hogy farmer rövidnadrágokra használják. A jól ismert farmersortok soha nem mennek ki a divatból, de helyet követelnek mellettük a dobogón a jortsok, amik kiválóan jelképezik, hogy mennyire gendersemleges már a mai divat, a legkeresettebb női modellek pedig bátran mernek tomboy-szerű deszkás lánynak öltözni.

Miután a Hadid-testvérek és Emily Ratajkowski is térd alá érő rövidszárú farmerben lépett utcára az elmúlt években, a Vogue, a Refinery29 és a Glamour is kinyilatkoztatta, hogy a '90-es évek után újra eljött a bő szabású jortsok ideje, a TikTokon pedig beköszöntött a „hot girl jorts summer”. Ennek hatása idén látható először ekkora volumenben a Szigeten, az általunk megkérdezett fiatalok között pedig legalább annyi magyar lány hord deszkásokhoz illő farmert, mint a külföldiek.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex

De hol marad a brat?

Charli XCX jött, kiadta új lemezét, és olyan trendet teremtett, hogy már a Néprajzi Múzeum, Karácsony Gergely és Kamala Harris is a brat summer emlegetésével és esztetizálásával próbálja jelezni, hogy mennyire haladnak a korral.

A zöld szín a Bottega Veneta óta újra egy dolog, a brit énekesnő pedig csak tovább csavarta a mátrixot. Mégis nehéz egyértelműen beazonosítani, ki miért húzhatja magára azt a Charli által popkultúrára pacsmagolt színt, amit a New York Times már külön cikkben elemez.

Így a brat mint ideológia és filozófia (ha ezt Kant és Nietzsche hallaná!) már abszolút jelen van, és minden második külföldi lány élete brat nyarát éli, trendként azonban még nem köszönt vissza egy beazonosítható elem képében. Azt pedig részünkről is önámítás lenne állítani, hogyha valami zöld 2024 nyarán, az rögtön bratté is válik.

Bár a Szigeten – mint mindig, most is – akadnak neonzöld, illetve méregzöld táskák és körmök, a brat annyira friss, hogy még mindenki próbálja magáévá tenni és nem konkretizálódott, hogy milyen ruhadarabokban ölt testet. Ezért könnyen lehet, hogy csak jövőre látunk majd egyértelműen erre reagáló és ezt mintázó darabokat, hiába hittük naivan, hogy szembejön velünk majd egy-két brat-feliratos póló.

Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Fotó: Hevesi-Szabó Lujza / Telex
Kedvenceink