Ilyen messzire lehet jutni egy tengeri szivacs munkaetikájával

2024. augusztus 5. – 17:21

Ilyen messzire lehet jutni egy tengeri szivacs munkaetikájával
Ice Spice 2024. július 25-én, New Yorkban – Fotó: Gotham / GC Images / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

2021-ben egy rövid ideig minden a Buss It challenge nevű kihívásról szólt az interneten. Több mint 500 ezer tartalom készült a témában a TikTokon, amelyekben lányok videózták magukat, rázták a csípőjüket és ritmusra guggoltak le pucsítva. Egy volt a félmillió emberből a bronxi Isis Naija Gaston is, akinek az egyik ilyen videója virálissá vált az akkor még Twitterként ismert X-en.

A hiphopon nevelkedett Gaston (akinek nigériai édesapja rapper volt az underground színtéren, édesanyja pedig dominikai származású) épp ekkoriban kezdett el rappelni, és ez idő alatt találkozott állandó producerével, RiotUSA-jel is. Az öt perc hírnevet meglovagolva a lány Ice Spice néven kiadta a Bully Freestyle nevű dalt, majd a Name of Love című számával egyre nagyobb hullámokat keltett a SoundCloudon, aminek köszönhetően az Instagram-profilját is többen kezdték figyelni.

Aztán Drake is rátalált, az áttörést pedig a Munch (Feelin’ U) és az In Ha Mood című dalok hozták meg neki, amelyek szinte rögtön a csúcsra juttatták őt. A többi azóta történelem, már ha két évet lehet történelmi időszaknak nevezni a felgyorsult és felvizezett zeneiparban, ahol havonta tűnnek fel új csillagok, relevánsnak maradni viszont egyre nehezebb és csak kevesen tudnak.

Egy biztos: 2 éve mindenki vele foglalkozik, és a szórakoztatóipar szinte minden szeglete szeretné kisajátítani a vitatott megítélésű rapperlányt, akit a keblére ölelt a máig férfiak által uralt rapszakma, ahogy a TikTok, Taylor Swift, Nicki Minaj, az őt egekig magasztaló mainstream sajtó és a filmipar is.

A bronxi kisbolttól a csúcsig

Ice Spice egyik pillanatban még a kedvenc éjjel-nappalija előtt mutogatott a kamerának, majd egy csapásra a hollywoodi elit köreiben és a legnívósabb címlapokon találta magát. Hogy képbe kerüljünk, érdemes sorra venni, hogy a rapper 2022 óta

  • 4 Grammy-jelölést kapott, és 4 dala ért el platina besorolást;
  • együttműködött Taylor Swifttel, akit a legközelebbi celebbarátnőjének tart és Nicki Minajdzsal, aki gyerekkorában inspirálta arra, hogy rappelni kezdjen;
  • dolgozott a legnépszerűbb férfi rapperekkel, köztük Central Ceevel, Travis Scott-tal és Gunnával is;
  • a Nicki Minajdzsal közös dalával zárult a Greta Gerwig rendezte Barbie-film;
  • megjelent egy kávéreklámban Ben Affleck oldalán;
  • begyűjtött 21 millió havi hallgatót a Spotifyon, közel 12 millió követőt a TikTokon és több mint 11 millió követőt az Instagramon;
  • turnézott Doja Cattel;
  • díjat kapott a BET hiphopgálán;
  • fellépett a New York-i divathéten;
  • és leszerződött a Capitol Records alá tartozó 10K Projects kiadóval, ami pedig a Universalhoz tartozik.

És ha ez nem lenne elég, éppen Denzel Washingtonnal forgat, akivel Spike Lee új filmjében fognak szerepelni, amely Kuroszava Akira Menny és pokol című filmjének a feldolgozása az A24 és az Apple gyártásában. Ezt talán senki sem hitte akkor, amikor a Munch elkezdett pörögni a TikTokon, ahol eddig 440 ezer ember csinált videót az említett dalra táncolva.

Ice Spice jött, magához nyúlva pucsított, kinyújtotta a nyelvét, feltupírozta a haját, felvette a saját arcát mintázó, 36 millió forintot érő vaskos ezüstláncát, és beleégett egy generáció agyába.

Kötelező felsorolni mindezt, hiszen Ice Spice sikere részben annak köszönhető, egy attraktív és könnyen megjegyezhető figura, számos egyértelműen beazonosítható és összetéveszthetetlen karakterjeggyel.

A rapper vöröses, bongyor afrójával – ha akaratán kívül is, de – szakított az egyenes és sötét hajú rapperdíva ősképével, a bőrszíne pedig régi, jól dokumentált reflexeket újraélesztő etnikai háborút robbantott ki az interneten, miután megvádolták, hogy amiatt futott be ilyen gyorsan, mert félvér és nem fekete. A rapper ezt a Vogue magazinnak adott interjújában cáfolta: „Láttam ezeket a véleményeket. Úgy érzem, hogy ez nem az én személyes ügyem, ez egy generációkon átívelő vita. Próbálom nem felvenni a negativitást.”

A haját hetente változtató, bevállalós, olykor megbotránkoztató Doja Cathez viszonyítva Ice Spice mintha a spektrum túlsó felén helyezkedne el. Ő sosem tolja túl, PR-csapata figyel, hogy az előadó külseje vonzó és eladható maradjon, de váltogatja a megjelenését, és mindig ad csámcsognivalót a férfi rajongóknak, miközben a női rajongóit is inspirálja azzal, hogy büszkén éli meg a szexualitását és nem fél kitenni magát a kirakatba.

Did It First című új dalában még azt is vállalja, hogy ha megcsalják, ő durvábban fog visszacsalni, amihez minden joga megvan, hiszen a férfi verte át először („If he cheatin’, I’m doin’ him worse / I don’t care, ’cause he did it first”). Mindez az internetet felforgató bulvárbalhéhoz vezetett, és máig azt találgatja mindenki, hogy Central Cee tényleg megcsalta-e a barátnőjét Ice Spice-szal, vagy mindez csak ügyes marketinghúzás volt a részükről.

Ice Spice nem tolja fullba az influenszerkedést, nem papol álszent módon az önszeretet és az elfogadás fontosságáról hosszú Instagram-videókban. Jelenlétéből árad, hogy önmagával is abszolút rendben van, magabiztos önvallomásaira pedig egy emberként tapsol a közönsége és a bulvársajtó is. „Születésemtől fogva egy díva vagyok” – nyilatkozta például a GQ-nak 2023 februárjában, még a karrierje hajnalán.

Egyszerű zene, nagyszerű siker

A zenei recept hasonlóan eladható, lecsupaszítottan egyszerű és épp ezért megosztó is. Ice Spice dalai csattanós punchline-okra és botegyszerűségű szójátékokra épülnek, refrénjei és szlogenjei már-már mantraszerűek, elég, ha a Munchra, vagy az óriásit taroló szarós-fingós dalszövegére gondolunk ebben a dalban.

RiotUSA és Ice Spice abszolút érzik a korszellemet, és meg is ragadták a momentumot, amit a TikTok adott nekik. Mint a Rolling Stone írja, „a bronxi lány már most a szupersztárság szimbóluma egy olyan generáció számára, amely a TikTok For You csatornáján nőtt fel”.

Állandó producere, akivel a New York-i Purchase magániskola campusán ismerkedtek meg, remek érzékkel rak a rapper alá drill-, Jersey club- és már a rage trapbe hajló alapokat is, és bátran mintáz Sean Pault vagy a SpongyaBob főcímdalát (Bikini Bottom). Ahogy Ice Spice a Rolling Stone fent említett, friss cikkében elmondta, számára a rajzfilmhős a kemény munka és a gürizés megtestesülése, és a tengeri szivacs munkaetikája nagy hatással volt rá.

Ez is egy vélemény: az új generációnak már több motivációt ad SpongyaBob, mint Paulo Coelho, vagy más filléres gondolkodók kliséi az önmegvalósítás erejéről.

A rapper dalai rövidek, könnyen megjegyezhetők, és kompatibilisek a közösségi médiával, ezzel pedig kiválóan rezonál a Z generáció. Azt viszont fontos hangsúlyozni, hogy a bronxi Ice Spice valóban New York-i legendák, például Jay-Z és a Wu-Tang Clan szerzeményein nőtt fel, illetve a városban virágzó drill is hatással volt rá. Így téves lenne azzal vádolni, hogy kisajátítja a kultúrát, de egyértelműen hasznot húz a most virális műfajokból.

Nem véletlenül működött együtt például Lil Tjayvel is, aki szintén New York egyik fiatal hangja a drill közegből, Central Cee pedig szintén ezt a pólust képviseli az Egyesült Királyságban. Bár a tengerentúli zenei sajtó szereti ezt harsogni,

erős túlzás, hogy Ice Spice megreformálta volna a hiphopot. A New York-i drillt viszont biztosan új megvilágításba helyezte.

A színtér, amelyet Pop Smoke emelt be a mainstreambe, azelőtt csak arról szólt, hogy afroamerikai rapperek erőszakos dalszövegekbe foglalva küldtek halálos fenyegetéseket az ellenségeiknek mélyen búgó, sötét alapokra. Ice Spice viszont leginkább csak arról rappel, hogy milyen jól néz ki, mennyi pénzt keres és bárkit megkaphat, hiszen egy baddie, vagyis rosszlány.

Cukiságfaktor

Míg Ice Spice rapperkolléganőivel szemben a leggyakoribb vád az, hogy hiperszexualizált a produkciójuk, és a rímeik mellett a testükkel adják el magukat, addig Ice Spice bizonyos értelemben új hullámot képvisel több Z generációs társával együtt. Ez a cutecore, ami pinkben úszó, kétezres évekbeli, szirupos álomvilágot teremt, sziporkázóan kedves, csillámos alapokra. Erre ráadásképp még a fotósok, a magazinok és a menedzsment is rájátszik, előszeretettel ábrázolva Ice Spice-t például plüssállatokkal, kislányos, ártatlan szettingben.

Rajongói kihangsúlyozzák, hogy Ice Spice cuki, egy aranyos és imádni való karakter, nem „csak” egy átlagos női rapper, mint Cardi B, vagy Nicki Minaj, akiknél a testiség és a szexi megjelenés elengedhetetlen eleme az imázsnak.

Ice Spice ettől még nem távolodott el a forrástól és a Nicki Minaj-receptet sem hagyta hátra, így minden létező klipjében és koncertjén az a kulcsmomentum, hogy twerkel. Azonban mindez egy kedvesebb, cukiskodó arculattal és előadói perszónával párosul. Pont kapóra jött ehhez tavaly a Barbie-film miatt elterjedt, mindent letaroló Barbiecore, Minaj és Ice Spice pedig rózsaszínbe burkolózva mutathatták meg, hogy milyen az, ha valaki Barbie és baddie egyszerre.

Élőben ennek a kettőssége keveredik: a majdnem káoszba fulladó bécsi Rolling Loudon Ice Spice kora este, egy fülledt és esős napon lépett fel egy tompa és kedvetlen közönség előtt, a színpadon pedig számonként váltogatta, hogy épp egy TikTokon élőző cuki NPC-t játszik és szívecskét mutat, lépeget, táncikál, majd nyelvet nyújt, vagy épp azzal köti le a rajongóit, hogy twerkel és próbálja minden mással tüzelni őket a szövegein kívül.

A cutecore hiphopmozgalom abszolút csúcsműve mégis a Pinkpantheresszel közös Boys a Liar Part 2, Ice Spice legismertebb dala, amely a Billboard 100-as listájának harmadik helyéig jutott. Ez volt az a dal, ami Ice Spice változó intenzitású, sokat kritizált koncertjein képes még a legálmosabb rajongókat is megmozgatni, és Nicki Minaj, illetve Taylor Swift figyelmét is felkeltette.

Egy újabb industry plant?

Zenei szempontból továbbra is fennáll az a modern, jól ismert dilemma, hogy a rapper személyéről, külsejéről, Instagram-posztjairól és drámáiról többet esik szó, mint arról, hogy milyen hangzásokhoz nyúl. Beszédes például, hogy felfutásának első időszakában ahelyett, hogy a zenéjéről vitatkoztak volna az interneten, ezrek lamentáltak azon, hogy az előadó vajon Down-szindrómás-e, vagy sem.

Ilyen értelemben véve Ice Spice egy TikTokon terjedő, eladható termék és az átrendeződő zeneipart megtestesítő jelenség, és kevésbé a rap új hercegnője, ahogy azt a New York Times sugallja.

Részben ez ágyazott meg annak, hogy Ice Spice is megkapta a hiphopban olyan gyakori industry plant jelzőt. Ezt előtte Cardi B-re, Lil Nas X-re, Chance The Rapperre, Jack Harlow-ra, 6ix9ine-ra és Billie Eilishra is rásütötték.

Ice Spice, Taylor Swift és Blake Lively az 58. Super Bowlon, 2024. február 11-én – Fotó: Ezra Shaw / Getty Images
Ice Spice, Taylor Swift és Blake Lively az 58. Super Bowlon, 2024. február 11-én – Fotó: Ezra Shaw / Getty Images

A kifejezéssel 2010 táján kezdtek el dobálózni, és általában olyan új előadókra használják, akik hirtelen futottak be, és azóta minden róluk szól. A rossz nyelvek szerint ezek a zenészek bár azt állítják, hogy maguk csinálták meg a szerencséjüket kemény munka árán, mégsem önerőből, hanem jelentős kiadói nyomás hatására jutottak a csúcsra. A nagy kiadók pedig óriási összegeket tolnak abba, hogy futtassák őket, annyi bőrt lehúzva róluk, amennyit csak lehet.

„Sokan támadtak ezzel, mondván, még sosem látták, hogy bármi is ilyen gyorsan történne, hogy tanulmányozni kell engem, és hogy egy industry plant vagyok” – mondta Ice Spice a Variety magazinnak az ügyről. „Őszintén szólva, hagyom, hogy az emberek azt higgyenek, amit akarnak. Nem igazán zavarnak a pletykák. Eleinte igen, de mostanra eljutottam arra a pontra, ahol megértettem, hogy ez csak ezzel az életstílussal jár.”

Az industry plant-jelenség egy vitás kérdés, és gyakran előítéleteken alapul. Billie Eilish esete például azért speciális, mert az emberek egyszerűen nem hitték el Eilish és testvére, Finneas egyszerű, népies történetét, miszerint otthon, a saját hálójukban kezdtek el dalokat írni a maguk szórakoztatására, majd erre ráharaptak a hallgatók. Hasonló zsákutcába került Ice Spice is, aki egyes vélemények szerint egyszerűen újradefiniálja az industry plant fogalmát.

Azelőtt, hogy a rapper leszerződött volna a Capitol Recordshoz tartozó 10K Projectshez, már volt több milliós megtekintéseket hozó dala, amik organikusan és vírusszerűen terjedtek – és mémesedtek – az interneten, így ha elkötelezett rajongói kör nem is, de egy óriási, kíváncsi és szenzációéhes tömeg gyűlt köré.

Szó sincs arról, hogy a kiadóknak mesterségesen kellett volna forgalmat terelniük és koncepciókat ráerőltetniük a rapperre, ő szépen taposta ki a saját útját, mire megjöttek az öltönyös kiadófőnökök és Taylor Swift, akik utána még többet sajtoltak ki belőle. Az kétségtelen, hogy miután Ice Spice útját egy menedzsment és egy nagy kiadó alá tartozó label kezdte egyengetni, az eleinte autentikus, utcai és hétköznapi stílusát is feltuningolták annak ellenére, hogy eleinte pont emiatt tudott vele azonosulni több ezer női hiphopfogyasztó.

Lady Liberty

2024 júliusáig kellett várni arra, hogy Ice Spice kihozza az első nagylemezét, mivel első EP-je valójában csak az addig kiadott dalainak laza, streamingszámokat növelő összefűzése volt.

A mindössze 10 dalt tartalmazó Y2K! már a borítójával is felborzolta a kedélyeket, az a David LaChapelle fotózta ugyanis, aki vibráló, színes és szürreális fotóival már jó ideje fontos tényező a zeneiparban. A rövid, könnyen fogyasztható Y2K! sokaknál félrement, miután naivan sok rajongó azt hitte, hogy Ice Spice majd a kétezres évek hangzásából merít, meglovagolva a divatban máig taroló y2k-trendet, ami az ezredforduló esztétikájára utal.

Pedig leginkább csak arra akart utalni a címmel, hogy

2000. január 1-jén született, így a számmisztikát elnézve is ő az új évezred hírnöke.

Ice Spice-t nem a koncepciózus megközelítés miatt fogja szeretni senki, és talán el sem várható tőle mindez, ahogy pedig egy kapcsolódó kritikában is kiemelték, a rapper azért van itt, hogy jól érezze magát, nem azért, hogy hosszú távú, komplex univerzumot és karriert építsen magának.

Fotó: Ice Spice / YouTube
Fotó: Ice Spice / YouTube

Az új lemezre nem lehet azt mondani, hogy ugyanolyan, mint minden, amit eddig Ice Spice kiadott, az újítás szándéka több dalon is érezhető (Popa, Plenty Sun). Még akkor is, ha Ice Spice ugyanolyan unottan és monoton módon rappel, mint eddig.

A rapperlány legfrissebb klipjében szabadságszobornak öltözött, a Rolling Stone fotóján pedig New York ikonikus épületén, az Empire State Buildingen trónol. Eszerint ő az Egyesült Államok önjelölt szimbóluma, az ország új üdvöskéje, a fény az éjszakában.

Máig nagy kérdés azonban, hogy vajon ugyanígy fog-e égni a fáklyája 5 év múlva is, vagy egyszer csak mindenki elfelejti őt.

Ezt egy kétéves karrierút után még elég nehéz megsaccolni, de a Y2K-jel jelentkező előadó népszerűsége még mindig csak felfelé ível. Egyelőre nem úgy tűnik, hogy az Ice Spice-lufi egyhamar kipukkanna, hiszen még csak most nyitott új fejezetet első nagylemezével, hamarosan pedig a mozivásznon is debütál.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!