Egyslágeres TikTok-reménységek és indie legendák miatt is érdemes kimenni idén a Szigetre

2024. augusztus 6. – 08:35

Egyslágeres TikTok-reménységek és indie legendák miatt is érdemes kimenni idén a Szigetre
Teezo Touchdown a chicagói Lollapalooza fesztiválon 2022. július 31-én – Fotó: Scott Legato / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A headlinerek frontján nem, de a kisebb fellépők terén erős az idei Sziget Fesztivál felhozatala, csak nyitott szemmel kell járni, hogy megtaláljuk a legérdekesebb előadókat és zenekarokat. Vannak, akiket pusztán azért érdemes megnézni, mert saját színterükön legendának számítanak, de akad köztük frissen berobbant nagy reménység is. A fesztiválon azt is érdekes lesz megfigyelni, hogy néhány előadó erős élő produkcióra váltotta-e a gyors, TikToknak köszönhető sikert.

Yves Tumor

  • hol: Nagyszínpad
  • mikor: augusztus 9., 17:30 – 18:30

Yves Tumorról újabban azt találgatja mindenki, hogy valójában hány éves (a válasz az, hogy 34, nem pedig 52, ahogy azt pletykálják), pedig a zenéjéről sokkal többet lehetne beszélni, mivel az amerikai ikon a kísérletezés mestere és nagyon nehéz lenne egy műfajba besorolni a zenéjét. Az excentrikus divathúzásairól is ismert Tumor valahol a posztpunk és az art rock közt helyezkedik el, de szívesen elmozdul a hiphopos, ambientes és pszichedelikus irányokba is, újító hangú lemezeitől pedig rendre hátast dobnak a lemezkritikusok.

Az ikonikus Warp kiadónál tevékenykedő Yves Tumor eddig egyetlen egyszer, 2019-ben lépett fel Magyarországon a Kolorádó fesztiválon. Akkor még jóval kisebb volumenben, azóta viszont túl van két penge lemezen, amikkel meg is ugrotta 2018-as albumának elég magas szintjét. Kétségkívül ő az egyik legérdekesebb figura az idei felhozatalból, mégis szokatlan döntés volt őt a nagyszínpadra tenni. Esélyes, hogy fél 6-kor még nem tud mit kezdeni a tömeg Tumor absztrakt zenéivel, egy éjszakai sáv jobban állna neki és a sötét, elborult esztétikájának. (Kersner Máté)

Teezo Touchdown

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 9., 22:45 – 00:00

Travis Scott 2023-as lemezének egyik legjobb és legemlékezetesebb közreműködője az egyedi hangú Teezo Touchdown volt, aki a Modern Jamben alakított hatalmasat, azóta pedig mindenki róla beszél az amerikai zeneiparban Drake-től kezdve a legnagyobb és legfontosabb zenei lapokig, idén pedig már az új Gru-filmhez csinált zenét.

A 2019 óta aktív, mégis friss reménységként emlegetett Teezo úgy égett be a zenefogyasztók tudatába, mint az az előadó, aki közreműködőként mindig jó, szólóban viszont kérdéses, hogy relevánsat mutat-e.

2023-as nagylemeze kritikailag és kereskedelmileg sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, mondhatni elvérzett a projekt. Mégis van pár fülbemászó zenéje, amikben egész jól keveri az R&B-t, a rockot, az indie-t és a poppunkot, sőt állítása szerint új műfajt alkotott, melyet maga rock & boomnak nevez. Ha másért nem, puszta kíváncsiságból is érdemes megnézni, hogy mire mondja Drake, hogy az egyik legjobb zene, amit valaha hallott, és mire képes egymagában, közreműködők nélkül az állandóan extrém öltözékekben megjelenő – és elborult klipeket is bátran bevállaló – zenész, aki nagyon szeret egy csokor virágba énekelni. (Kersner Máté)

Fontaines D.C.

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 11., 20:45 – 22:00

A posztpunk kereteit egy ideje megunó Fontaines D.C. eddigi karrierje során lemezről lemezre emelte a tétet, legutóbb a Szigetre azzal a Skinty Fia albummal érkeztek, ami bebetonozta a zenekart a legnépszerűbb gitárzenekarok közé, valahova az Idles-szel egy kategóriába. Nem véletlenül ment a viccelődés és álcukkolódás idén a két zenekar között, amikor egy időben léptek fel.

A Fontaines D.C. jelenleg az új, Romance címet kapó lemezét vezeti fel, ami megint merőben eltérő hangulatúnak ígérkezik elődeihez képest az eddig két kiadott dal, főleg a Starburster alapján. A zenekar frontembere, Grian Chatten a színpadon rendkívül szuggesztív figura, és az is sokat dobhat a koncertélményen, ha esetleg írek társaságában nézed meg a zenekar fellépését. (Bicsérdi-Fülöp Ádám)

Big Thief

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 12., 20:45 – 22:00

Legutóbb, amikor a Szigeten járt a Big Thief, akkor a szólóban is aktív énekesnő, Adrianne Lenker azt mondta, reméli, hogy majd egy intimebb helyszínen is visszatérhetnek az álmoskás, délutáni, nagyszínpados sáv helyett. Az intimebb, klubhelyszínre várnunk kell még, de az esti időpont jobban passzol a zenekarhoz, ami a fesztiválra kicsit megújulva tér vissza.

A Big Thiefből nemrég kilépett a basszusgitáros, Max Oleartchik, azóta a helyére Justin Felton érkezett, és az egyik amerikai fesztiválon egy második dobossal öttagúra bővült a zenekar, valószínűleg ezzel a felállásal jön az európai fesztiválokra is a produkció. Az viszont teljességel kiszámíthatatlan, hogy pontosan mivel készül a Szigetre a Big Thief, ez is adja a koncertjeik varázsát, mert náluk nincs unalomig ismételt setlist, hanem minden helyszínen helyben találja ki a zenekar, hogy mit játszanak, amin akár menet közben is variálnak. Simán lehet, hogy kiadatlan számokat játszanak, vagy Lenker szólószámaiból válogatnak, de komoly szerep juthat a koncerten az életmű kevésé ismert dalainak is, a legnépszerűbb dalaik meg lehet teljesen új hangszerelésben szólalnak meg. Bármi lehet, és ez a mai kiszámítható koncertiparban nagy pluszpont a Big Thiefnek. (Bicsérdi-Fülöp Ádám)

Royel Otis

  • hol: ibis x ALL presents The Buzz
  • mikor: augusztus 7., 20:10 – 21:10

Emlékszünk még arra az időszakra, amikor minden az instafilterbe bújtatott osztályharcot megidéző Saltburnről szólt? A provokatív film generálta hullámot a Royel Otis nevű ausztrál popduó is meglovagolta, ami feldolgozta a film betétdalaként szolgáló Murder on the Dancefloort, majd a Lingert is elénekelték a The Cranberriestől, ezekkel pedig rögtön berobbantak és óriásit futottak TikTokon, ahol eddig 3 millió lájkot zsebeltek be a videóikra. Otis Pavlovic egyedi, puha hangját pedig azóta is isteníti az internet.

A hirtelen jött siker után gyorsan jött a debütlemez, ami idén februárban jelent meg, a legtöbben mégis a feldolgozásaik miatt ismerik őket, amiket a közönség örömére rendre elő is adnak élőben. A koncertjük jó alkalom lehet arra, hogy a többi dalukat is felfedezhessük magunknak. (Kersner Máté)

Pip Blom

  • Hol: Revolut Stage
  • Mikor: augusztus 11., 17:00-18:00

Jó rég volt már, amikor az angolszász indie rock a fénykorát érte, és nincsenek is manapság olyan nagy zenekarok a műfajban, akiket könnyű szívvel lehetne a következő Arctic Monkeysnak, Strokesnak vagy Franz Ferdinandnek hívni. Viszont arról szó sincs, hogy az indie halott lenne, csak visszabújt a színfalak mögé.

Hollandia például sosem volt erős a műfajban, mégis van egy zenekar Amszterdamból, ami évek óta kifejezetten erős lemezeket hoz ki. A kultikus brit Heavenly Recordshoz leszerződtetett Pip Blom egyszerre idézi meg a 2000-es évek szigetországi gitárzenéjét, és dobja fel hol garázsrockos, hol szintipopos hangzással, és sokkal kísérletezőbb elődjeinél. A tavalyi Bobbie című nagylemezük egy remek példa erre, ami tele van cuki, szórakoztató, izgalmasan szóló dalokkal, és egy számban még Alex Kapranos is felbukkan a Franz Ferdinandból. (Sajó Dávid)

Wednesday

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 12., 17:00 – 18:00

A Wednesday az egyik legizgalmasabb zenekar abból a generációból, ami a kilencvenes évek noise rockjához és shoegaze-éhez nyúlt fő inspirációként. A zenekar nem csak a saját képére formálta ezeket a hatásokat, sokszor beépítve például alt-countrys megoldásokat a számokba, de az énekesnő, Karly Hartzman történetmesélős, külön kisvárosi mitológiát felépítő szövegei is kiemelik a gitárzenei mezőnyből a Wednesdayt. Ráadásul a zenekarban gitározik MJ Lenderman, aki saját lemezeivel is meghatározó alakja a modern alt-country vonulatnak. (Bicsérdi-Fülöp Ádám)

Raye

  • hol: Nagyszínpad
  • mikor: augusztus 12., 17:30 – 18:30

„Ahhoz, hogy most itt szerepeljen, kellett két jól beazonosítható, nagybetűs sláger: a Raye-jel közös Escapism és a Martin Garrix-remixet is kapó Cocoon hatására lett TikTok-szenzáció és így egyre inkább keresett szólóelőadó” – írtuk tavaly 070 Shake-ről. Hasonló dilemma merül fel Raye kapcsán is, akinek dalai a közösségi média hatására robbantak be az elmúlt néhány évben. Míg Shake-et egy kisebb színpadra tették tavaly, Raye nem a Revolut Stage-en mutatja meg magát, hanem rögtön a nagyszínpadon kell bizonyítania.

A 26 éves brit énekesnőnek 27,2 millió havi hallgatója van Spotifyon, ezeknek a számoknak a nagy részét máig az említett Escapism és a Cassö-val, illetve a D Block Europe-pal közös Prada adja, utóbbi például hónapokig uralta a TikTokot. Ennek ellenére hiba lenne a több éve jelen lévő Raye-t „csak” TikTok-előadónak nevezni, Oscar-nyertes könnyeivel szépen bizonyított már a londoni Royal Albert Hallban is, ahová élete első stúdióalbuma (My 21st Century Blues) után jutott be, idén pedig már a nagyfellépőkkel egy ligában emlegethetjük őt a Szigeten is.

Látni kell, hogy ez a popérzékeny produkció mire képes élőben, azt pedig szintén érdemes lesz figyelni, hogy a nemzetközi közönség mennyi dalra fog megmozdulni az interneten bepörgött slágereken kívül. (Kersner Máté)

Nia Archives

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 13., 02:15 – 03:30

Ahogy arról egy korábbi playlistes cikkünkben is írtunk, a Covid óta óriási reneszánsza van a drum and bassnek, és erről legfőképpen azok a női DJ-k és producerek tehetnek, akik bátran elszakadtak a műfaj klubzenei gyökereitől.

Ennek a reneszánsznak az egyik úttörője a brit Nia Archives, aki pályája kezdetén azzal szembesült, hogy a kiadók nem akartak vele foglalkozni és nem fogadták be a színtérbe, ezért saját maga adta ki az alapvetően jungle által inspirált, kevésbé basszusnehéz zenéit, amik rengeteget merítenek a szigetország olyan ‘90-es évekbeli törtütemű legendáitól, mint Shy FX, Roni Size, LTJ Bukem vagy Goldie. Ezért Nia Archives zenéje tényleg olyan, mintha a ‘90-es évek közepén lennénk, mégis teker rajta annyit, hogy frissnek és újnak hasson egy új generáció számára. (Sajó Dávid)

P Money

  • hol: Dropyard
  • mikor: augusztus 10., 23:10 – 00:10

P Money, a drum and bass-színtéren is aktív brit grime-legenda a 25 éves Bladerunnaz csapat jóvoltából jön idén a Dropyardra, ahol formabontó módon valójában két órás duplakoncertet fog adni: először lenyom egy órát egyedül, majd ugyanitt duplázik hű producertársával, Whiney-vel, akivel tavaly adták ki Streets, Love & Other Stuff című közös lemezüket. Ahogy a projektjein, úgy élőben is a dubstep, a drum and bass és a rapzene elemeit ötvözi jó ízléssel, ami az összes sorolt műfaj szerelmesének ajándék lehet. (Kersner Máté)

Yard Act

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 12., 18:45 – 20:00

A kortárs brit gitárzene a Brexit óta egészen fura irányokat vett, erre remek példa a leedsi Yard Act, ami 2021-ben robbant be igazán a The Overload című első nagylemezével, amit idén követett a folytatás. A zenekart legkönnyebben a posztpunk és indie rock műfaji jelzőkkel lehetne leírni, azonban ennél jóval szerteágazóbb irányokból inspirálódnak a tagok.

A zenéikben egyaránt megjelenik a ‘70-es évek italo discója, ahogyan a ‘90-es évek hiphopja is, mindezt társadalmilag érzékeny és kritikus dalszövegekkel kombinálják, amelyekben olyan témákat feszegetnek, mint a pusztító kapitalizmus, a dzsentrifikáció és az osztályharc, és teszik mindezt az angolokra jellemző cinizmussal és sötét humorral.

A Yard Act zenéje kicsit olyan, mintha egy belül ideges, kifelé viszont csak nyűgösnek tűnő fickó kiállna problémázni a mai világ gondjairól, mögötte pedig egy zenekar próbálná táncolható dalokkal tompítani a mondanivalót. (Sajó Dávid)

Overmono

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 13., 00:45 – 02:00

A walesi Overmono duót utoljára 2023 szeptemberében, nagyon jó pillanatban lehetett elcsípni Magyarországon az Inota fesztiválon, ahova nagyon emlékezetes szettet hoztak. A Coachellát is megjárt testvérpárról, Tom és Ed Russellről már akkor mindenki szuperlatívuszokban beszélt, a körülöttük kialakult hype azóta sem csökkent, sőt: idén februárban a Sziget talán legjobban várt arcával, Fred Againnel és Lil Yachtyval álltak össze, legutóbb pedig július közepén jelent meg új daluk a dél-londoni énekes Ruthvennel.

Az időzítést elnézve pont jól jön ki, hogy Fred Again… nagyszínpados zárószettje után lépnek fel a Szigeten. (Kersner Máté)

Tkay Maidza

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 7., 18:45 – 20:00

„Tkay Maidzára érdemes odafigyelni, ha sikerül megtalálnia a hangját és konzisztensebb színvonalon alkot, akkor durván befuthat, hiszen még mindig csak 27 éves” – írtuk a zimbabwei-ausztrál énekesnő legutóbbi, Sweet Justice című lemezéről.

Maidza fiatal kora ellenére 10 éve aktívan zenél, de 2018-ig kellett várnia a kritikai sikerre, aminek a Last Year Was Weird című EP-trilógiával ágyazott meg. Ahogy kritikánkban is kiemeltük, az előadó jó ízzel keveri a kortárs R&B-t, a house-t és a trapet, miközben felváltva énekel és rappel. Az énekesnőt tavaly a Guardian és a Pitchfork is remek pontszámokkal jutalmazta, a Rolling Stone pedig 2023 egyik legjobb ausztrál lemezének nevezte a Sweet Justice-t, ami két másik év végi toplistán is előkelő helyet húzott be. Kíváncsian várjuk, hogy a kritikai siker mire lesz elég élőben. (Kersner Máté)

L'Impératrice

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 7., 22.45-00.00

Leginkább a franciák értenek a kifinomult, ábrándozó elektropophoz, a párizsi L'Impératrice pedig kifejezetten ért a grúvos, lebegős tánczenéhez. Flore Benguigui légies hangja tökéletesen illik a zene eufórikus atmoszférájához, pasztell rózsaszín hajával, és elegánsan extravagáns öltözékeivel pedig biztosan táncra bírja majd a közönséget. Júniusban megjelent Pulsar lemezével a L'Impératrice felfrissítette a funk-discót és a hetvenes évek szintipop hangzását is. (Szente Katica)

Grandson

  • hol: Revolut Stage
  • mikor: augusztus 8., 20:45 – 22:00

Az amerikai-kanadai származású Grandson a rock és hiphop határvidékéről érkező dalaiban bírálta a politikai korrupciót (Blood // Water), nyíltan mesélt a függőségeiről (Overdose) és kritizálta már az amerikai fegyvertartási törvényeket is (Thoughts and Prayers).

Bár inkább a politikai hangvételű dalaival szokták összemosni a zenészt, legutóbbi, I Love You, I’m Trying című albumán már egy törékeny, sebezhető lírai én mesél a labilis személyiségéről és a terápia fontosságáról a többek között a X Ambassadors-szal, Two Feet-tel, és Tom Morellóval együtt dolgozó előadó. (Szente Katica)

A Telex After Szigetre hangoló playlistje alább hallgatható meg.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!