A TikToknak sikerült újra divatba hozni a drum and basst

2023. december 16. – 07:08

Másolás

Vágólapra másolva

A ‘90-es évek óta létezik a drum and bass, aminek hosszú éveken át tartott a felfutása az ezredforduló környékétől nagyjából a 2010-es évek kezdetéig. A törtütemű, jellemzően 160-180 bpm között mozgó drum and bass azon kevés alműfajok egyike, ahol Magyarország máig kifejezetten meghatározó a színtéren, legyen szó DJ-kről, producerekről, szervezőkről vagy kiadókról. A drum and bass 2000-es évekbeli csúcsidőszaka után kissé visszaszorult az undergroundba, azonban az utóbbi pár évben váratlan reneszánszát éli a műfaj. Az eheti válogatásunkban a nemzetközi drum and bass revival legérdekesebb zenéiből válogattunk.

A drum and bass leginkább mainstream időszaka (bár volt egy rövidebb fellángolás ezügyben Roni Size-nak vagy az EZ Rollersnek köszönhetően) talán a 2000-es évek második felére tehető, amikor megjelent egy csomó olyan producer, DJ és formáció, akik az alapvetően klubzenei műfajt néha sikeresen bevitték a lakosságibb felületekre, legyen az a Pendulum, a Chase and Status vagy éppen Netsky (itthon pedig a Brains vagy a Cloud 9+ képviselte ezt a vonalat zenekarok közül). Aztán a 2010-es évekre hiába robbant be durván az elektronikus zene az EDM-nek köszönhetően, ebből a felfutásból a drum and bass kimaradt, és visszament valamennyire az undergroundba. Közben viszont maga a műfaj nem tűnt el a mainstreamből, a rádiókban is megjelentek a drum and bass tempóra és témákra épülő popszámok, mint DJ Fresh hatalmas slágere, a Gold Dust, vagy mondjuk a Rudimental, akiknek a John Newmannel közös száma volt kirobbanthatatlan hónapokig mindenhonnan.

Ezek azonban inkább amolyan váratlan sikersztorik, azonban a 2010-es évek végére Magyarországon is felütötte a fejét a drum and bass a popzenében. A leglátványosabb példa Beton.Hofi talán legnagyobb slágere, a Bagira, ami ugyan nem klasszik drum and bass, de tempóban és bizonyos hangokban ebből a műfajból építkezik, ahogy egy másik hatalmas slágere, a Tiszalök című szám. Mindkettőben közös, hogy Hundred Sins volt a producer, aki például Lil Frakkal is készített hasonló számot, de bátran lehetne mondani Solére-t vagy Resst is a magyar popzenei újhullámból. Hozzá kell tenni, hogy itt azért The Weeknd munkássága is vegyül a drum and bassre jellemző dobtémákkal és bpm-mel, de egyértelmű a legtöbb helyen, honnan inspirálódtak.

Ami viszont ennél is feltűnőbb, hogy a pandémiás-karanténos időszak mennyire visszahozta a divatba a drum and bass a Z generáció körében. Az elmúlt pár évben az NME, a Guardian, a Pitchfork, a New York Times vagy az elektronikus zenei műfajokban azért nem éppen a legrelevánsabb Rolling Stone is nagy cikkekben foglalkozott azzal, hogy a Covid, a TikTok és fiatal nők tucatjai a felelősek azért, hogy a drum and bass váratlan reneszánszát éli az online térben.

Ezekben a cikkekben is kitérnek egy csomó érdekes tényezőre. Egyrészről a '90-es évek fiatalsága mára anyák és apák lettek, az ő gyerekeik pedig már elkezdték felfedezni a műfajt. Másrészről valamiért kifejezetten a nők fedezték fel maguknak a drum and basst, és a több előadó és producer is arról beszélt az elmúlt években, hogy a karanténnal járó bezártság hozta meg sokakban a bátorságot, hogy kipróbálják magukat a műfajban. A drum and bass ugyanis alapvetően klubzene, ami azt jelenti, hogy alapvetően bulizásra és táncolásra találták ki, így vannak keretek, amelyeknek meg kell felelni. Ilyen például az, hogy 3-4 percnél rövidebb dal azért nem igazán fér bele, és illik a számok elejére és a végére is úgy figyelni, hogy egy DJ-nek kényelmes legyen majd le- vagy átkeverni.

A Covidnak köszönhetően viszont átmenetileg bezártak a klubok, így megjelent egy csomó új arc, akik nem szégyelltek akár alig kétperces számokat is csinálni, amelyek már-már lejátszhatatlanok egy klubban, cserébe nem is kell hozzájuk bivaly hangrendszer, hogy igazán élvezni lehessen. Bizonyos esetekben már-már lo-fi a mostani drum and bass reneszánsz hangzása, hiszen inkább a dallamokon és az éneken van a hangsúly, mint a morgó basszuson vagy a dübörgő lábdobokon. Ráadásul az újhullám sem a morcosabb, technoid vonalat képviseli, inkább a műfaj gyökereihez tértek vissza, mint a jungle vagy old school drum and bass, sok amen breaket használnak, és gyakran mintáznak a ma már klasszikusnak számító producerektől.

Az eheti playlistünkben ebből a színtérből válogattunk zenéket, így szerepel egy-egy felvétel például PinkPantheresstől vagy a jövő évi Szigeten is fellépő Nia Archivestól, és persze jó pár TikTok-mikroslágert is beválogattunk, ha már a drum and bassnek ez lett az egyik mozgatórugója a 2020-as évekre.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!