A patrióta szuperhősök már be se férnének a köztévé egyperces híradójába

2024. július 31. – 22:54

A patrióta szuperhősök már be se férnének a köztévé egyperces híradójába
Antony Starr és Claudia Doumit A fiúk negyedik évadában – Fotó: Amazon

Másolás

Vágólapra másolva

Amíg a Simpson család rendszeresen megjósolja a jövőt, addig A fiúk (The Boys) elé épp a valóság farolt be elég szerencsétlen időpontban. Pár nappal azelőtt, hogy a sorozat negyedik évadának utolsó része lement volna, rálőttek Donald Trumpra, így az egész évad sztorija, főként a sorozatban életveszélyes politikai játszmába keveredő amerikai elnökkel és alelnökkel, egész más megvilágításba került.

A szórakoztatóipar bénaságait is rendszeresen kifigurázó A fiúkban az is bőven megért volna egy poént, hogy miért kellett a merénylet miatt egy disclaimer egy nyilvánvalóan fikciós sorozat fináléja elé arról, hogy a néző egy fikciós történetet fog látni, amiben az elnök életére is törhetnek.

A helyzet az, hogy A fiúk kicsit magának is köszönheti, hogy a valóság bekavart ennek az évadnak. A készítők korábban sem titkolták soha, és a sorozat eddigi évadaiból sem volt nehéz leszűrni, hogy A fiúk rengeteget merít az amerikai aktuálpolitikából, de a negyedik évadban sokszor túl nyíltan, túl fantáziátlanul inspirálódtak a készítők.

Meg lehet érteni persze a showrunner, Eric Kripke érvelését arról, hogy a világban zajló folyamatoktól az írószobában is egyre frusztráltabbak lettek, ezért a negyedik évadra már messze nem a legfinomabb metaforákkal dolgoztak, és sokkal nyíltabban űztek gúnyt a konteós, álhíreket terjesztő csatornákból, a Fox News riportjaiból vagy az elvakult Trump-hívőkből.

Annál viszont azért több energia mehetett volna ezekbe a részekbe, hogy szinte változtatás nélkül előhúzzák például egy poén erejéig a 2016-os Pizzagate-et, amikor lövöldözésig fajult egy olyan összeesküvés-elmélet, miszerint a Comet Ping Pong pizzéria a központja Hillary Clinton és több ismert demokrata figura titkos pedofilhálózatának. Mint ahogy A fiúk negyedik évadában annak sincs igazán ereje már, ha a kicsinyességében, egomániájában, színpadiasságában Trumpra emlékeztető, világuralomra törő szuperhős, Homelander (Antony Starr) hívei piros Make America Super Again sapkát viselnek, utalva Trump Make America Great Again szlogenjére.

A fiúk negyedik évadával azonban nem az a fő baj, hogy valódi szatíra helyett sokszor csak az elmúlt évek abszurd politikai eseményeinek tükreként funkcionál. Kifejezetten szórakoztató néha például Firecracker (Valorie Curry), az évad egyik új szereplőjének konteós, Infowarsra emlékeztető híradója, ami a Hihetetlen magazin vagy a háborús pszichózisba egyre jobban belegabalyodó köztévés híradók legvadabb állításait is elhomályosítja. Továbbra is ül több olyan jelenet, amikor A fiúk az Amazon Prime-hoz hasonló szórakoztatóipari gépezeteken élcelődik. Szintén hálás most a kapkodó Marvelt ütni egy olyan sorozattal, amiben minden szuperhős szemétláda, és a mögöttük álló óriáscégben, a Voughtban is szinte kizárólag rémes alakok dolgoznak.

Valorie Curry Firecrackerként A fiúk negyedik évadában – Fotó: Amazon
Valorie Curry Firecrackerként A fiúk negyedik évadában – Fotó: Amazon

A baj inkább az, hogy amíg az évad fináléjáig eljutunk, Homelander és szuperhőstársainak gonosztettei vagy a többi szereplő húzásai sem ütnék meg igazán a köztévés egyperces híradók ingerküszöbét. A valóság nemcsak konkrét esetekben abszurdabb, félelmetesebb A fiúkban történteknél, de mintha a sorozat sem találná igazán a hangját és fókuszát ebben a nyolc részben. Kárpótolhatna minket például a történet vagy a sorozat karakterépítése, de a negyedik évad mindkét fronton csapongó és hullámzó színvonalú lett.

Ezeket a hiányosságokat pedig a sorozatra (és az alapját adó képregényre) jellemző véres, korhatáros jelenetekkel tömik be az epizódokban, de ezek a részletek ebben az évadban sokszor csak öncélúak és előre borítékolhatók. Egy homoerotikus harcjelenet vagy egy már-már abszurditásában a Monty Pythont idéző farmlátogatás ezúttal nem teszi megbocsáthatóvá a hiányosságokat. Hozzá kell tenni azért azt is, hogy A fiúk egyik erénye ennek ellenére továbbra is az, hogy egy pillanatra sem retten vissza a polgárpukkasztó, undorító humortól. Még akkor is igaz ez, ha nem minden erőszakos jelenet elég szellemes. Ebben az évadban is akad legalább két olyan jelenet, amit már soha többé nem tudok kiverni a fejemből.

(A cikk innentől A fiúk első három évadából spoilereket tartalmazhat, de az új évad sztorijának fordulatait nem lőjük le.)

Szerencsére az egész sorozat legmeghatározóbb figuráját, az Amerika Kapitány antitéziseként is felfogható Homelandert alakító

Antony Starr-ra most sincs panasz, élvezet nézni, ahogy a színész néha egyetlen apró arcrándulással elárul mindent arról, hogy mi jár éppen a megalomán, komplexusoktól terhelt szuperhős fejében.

Ráadásul ebben az évadban az egyik epizódban Homelander múltjáról, felnövéséről (vagyis inkább kitenyésztéséről) és komplexusairól is többet tudhatunk meg. Ebben a vérfagyasztó részben Starr igazán elemében van, bármikor kitörhet belőle a hisztérikus sírás és az eszelős kacaj közti skálán szinte bármi. A teljesítménye persze annak fényében nem akkora meglepetés, hogy a beszámolók szerint a színész lelkesen dolgozik együtt Kripkéékkel már ez epizódok forgatókönyvén is.

Homelander ebben az évadban a világuralom megszerzésén túl két nagy megoldandó problémával is szembetalálja magát: rájön, hogy öregszik, amit szörnyen visel, de még az örökségét sem tudhatja biztos kezekben, hiszen fiával, a szuperképességeit egyelőre még bizonytalanul használó Ryannel (Cameron Crovetti) sem tud igazán emberi kapcsolatot kialakítani.

Homelander gyerekes karakteréből fakad, hogy ez a belső feszültség még könyörtelenebbé teszi a többi szuperhőssel vagy az ellenségeivel szemben. A teljhatalomra vágyó, az embereket játékszerként használó antihős így továbbra is messze a legizgalmasabb karaktere A fiúknak. A negyedik évad fináléja az ő történetszálában ráadásul olyan fordulatot hoz, amitől az utolsó évados viselkedése várhatóan csak még kiszámíthatatlanabb lesz. A korábbi évadokban is egyértelmű volt már, de erre az évadra különösen igaz, hogy Homelander figurája messze nem egyszerű Trump-paródia, ahogy például az Utódlás Logan Roya sem csak Rupert Murdoch karikatúrája volt.

A többi szereplőnél azonban ebben az évadban látványosan kiütköznek a hiányosságok. A sorozat másik fő szórakoztató karaktere, a szuperhősök ellen felesküdött, öntörvényű Butcher (Karl Urban) a saját árnyéka csupán, még a szokásos egyedi, érthetetlen brit kiszólásai sem mentik a jeleneteit. Butcher az egész évadot a halál szélén tölti, de úgy nehéz komolyan venni a drámáját, ha végig teljesen világos, hogy bármennyire elkerülhetetlennek tüntetik is fel a vesztét, tuti, hogy életben marad valahogy.

A címadó csapatot, A fiúkat Butcher hiányában vezető MM-et (Laz Alonso) már korábban is a magánélete és a szuperhős-gyilkolászás összeegyeztethetetlensége feszítette, a családi élete is kis híján ráment erre. Az esetében most is csak ennyit állít róla sorozat, de ez a feszültség igazából ebben az évadban sem vezet sehova: MM döntései sokszor következetlenek vagy csak simán érthetetlenek. A sorozatban a civil, kívülálló szemszöget képviselő Hughie (Jack Quaid) és a szuperhősellenes politikai mozgalom (értsd: liberálisok) élére álló Annie/Starlight (Erin Moriarty) szerelmi kapcsolatát is hiába próbálják előtérbe tolni, az évődésük csak még vontatottabb lesz, még úgy is, hogy Starlight korábbi abortusza is központi szerepet kap az évad sztorijában.

És ott van még Kimiko és Frenchie, A fiúk csapatának két különce, akikre ezúttal nagyobb hangsúly kerül, pontosabban kerülhetne, de mindkettőjük esetében elszalasztott lehetőségnek tűnik ez az évad. Mindkét szereplő a saját, sötét múltját próbálja feldolgozni (Frenchie a bérgyilkos tetteit, Kimiko pedig egy terrorszervezetben töltött éveit) a maga módján, de a megoldás mindkettőjük esetében arcpirítóan közhelyes. Kicsit olyan az ő történetszáluk, mintha az évad végére jutott volna a készítők eszébe, hogy velük is elindítottak egy alsztorit, amit valahogy aztán hirtelen le kellene zárni.

Kimiko (Karen Fukuhara) és Frenchie (Tomer Capone) A fiúk negyedik évadában – Fotó: Amazon
Kimiko (Karen Fukuhara) és Frenchie (Tomer Capone) A fiúk negyedik évadában – Fotó: Amazon

Az viszont az új évad erőssége, hogy a Sevenen, a szuperhősök csúcscsapatán belüli dinamikának jót tettek az új szereplők. A világ legokosabb embereként a szálakat a háttérben mozgató Sister Sage (Susanne Heyward) és a bizonyítási vágytól égő Firecracker sem egydimenziós karakter. Mindketten a saját módjukon férkőztek Homelander bizalmába, akinek ezzel két elég veszélyes szövetségese lett A fiúk elleni harcban, így nekik még a befejező évadban is fontos szerep juthat.

Abban a befejező évadban, aminek a negyedik etap inkább csak egy elnyújtott felvezetése volt. Már nem olyan éles A fiúk, mint az indulásakor, és biztos nem tett jót az sem, hogy ezeket az epizódokat már 2023-ban leforgatták, de a hollywoodi sztrájk miatt csak idén nyáron jöhetett a premier. Mintha több energia és ötlet ment volna el az utóbbi időben a Boys-univerzumban a spinoffok (a V generáció és a nemsokára érkező előzménysorozat, a Vought Rising) fejlesztésére. Kripkéék azzal mentették meg ezt az évadot, hogy olyan fordulattal zárták a finálét, ami Homelander szövetségesei és az ellenfelei számára is teljesen új helyzetet teremt. Ennél sötétebb és kilátástalanabb helyzetből még nem indult új évad A fiúkban, ami akár még új lendületet is adhat a megfáradt sorozatnak.

A fiúk mind a négy évada elérhető az Amazon Prime-on.

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!