2024. július 30. – 22:51
Az idei San Diego Comic Conon jelentették be, hogy a következő Bosszúállók-film címe Doomsday lesz, és 2026 tavaszán érkezik. Ez így önmagában még nem akkora szó, hiszen éppen két éve ugyanitt jelentették be, hogy Kang Dynasty és Secret Wars alcímekkel érkezik az ötödik és a hatodik Bosszúállók-film. Csakhogy a bejelentés tartogatott egy jó nagy meglepetést is: visszatér Robert Downey Jr., de nem Vasemberként, hanem Doktor Doomként (magyar fordításban Fátum Doktorként is ismert). Ez alapjaiban változtatja meg azokat a terveket, amelyeket a Disney bejelentett az előző években. Ebben a cikkben megpróbáljuk összerakni az eddig ismert részletekből, hogy mi vár a jó ideje mélyrepülésben lévő Marvel-univerzumra (MCU).
Rosszulállók: Végjáték?
A Bosszúállók: Végjáték 2019-es bemutatásával egy komplett korszak zárult le az MCU-ban. Véget ért a 2008-ban kezdődött gigantikus történetszál, ami egyszerre épített fel és mutatott be egy sor szuperhőst a mozikban, és vezetett végig egy Thanos nevű főgonosz köré írt hatalmas történetet. A történet nemcsak a vásznon ért részben véget, hanem a színfalak mögött is: ez volt a búcsúja a franchise-tól több nagy nevű színésznek is, ilyen például Chris Evans (Amerika Kapitány) és Robert Downey Jr. (Vasember). Emellett új projektekbe kezdett az utolsó két Bosszúállók-filmért felelős rendezőpáros, Joe és Anthony Russo is.
Mire az MCU eljutott az egy évtizeden át épített katarzisig, több fontos külső tényező is előtérbe került a szórakoztatóiparban: csúcsra pörgött a streamingháború, a Disney megvásárolta a Foxot, majd nem sokkal később beütött a Covid, amit aztán a színészek és írók sztrájkja követett. Ebben a zűrzavarban a Disney úgy döntött, hogy tökig nyomja a gázt, és a mozik után a frissen indult Disney+-ra is elkezdte ipari mennyiségben gyártani a tartalmat. 2021-ben és 2022-ben kilenc-kilenc olyan produkció jelent meg – de még tavaly is összesen hét – a mozikban és a Disney+-on, ami hivatalosan is az MCU része (ha ide vesszük a What If…?! animációs sorozat évadait is).
Ez az elképesztő túltermelés odáig vezetett, hogy – pár kivételtől eltekintve – egyre silányabb minőségű produkciók készültek a stúdiónál úgy, hogy közben teljesen elvesztették a fókuszt a történetvezetéssel kapcsolatban. Részben azért, mert
- a Végjátékkal több kulcsszereplő és karakter távozott a produkcióból, így újakat kellett felépíteni és bemutatni;
- a Fox megvásárlásával visszakerültek az X-Men és a Fantasztikus Négyes jogai, így helyet kellett csinálni még egy rakás új karakternek;
- ehhez pedig egy olyan történetmesélési megoldáshoz (multiverzum) folyamodtak, ami teljesen összezavarja a laikus nézőket.
Arról már nem is beszélve, hogy a sztrájkok és a Covid megnehezítették a forgatási munkákat is, emiatt egy sor produkcióról derült ki utólag, hogy számos újraforgatásra, forgatókönyvíró- és/vagy rendezőcserére volt szükség. Ezek együttesen azt a hatást keltették, hogy az elpusztíthatatlannak hitt Marvel-univerzum elkezdett szép lassan érdektelenségbe fordulni. Elég megnézni, hogy a globális bevételek tekintetében a tíz legrosszabbul teljesítő Marvel-film közül öt 2019 után jelent meg, és ebbe még az infláció mértéke bele sincs kalkulálva. Úgy valószínűleg még lehangolóbb lenne az eredmény.
Mindehhez jön az is, hogy a 2022 óta bejelentett projektek egyik részéről alig tudni valamit, egy másik részének a megjelenési idejét tolták el, de olyanok is vannak, amik lehet, el sem készülnek soha. A tinilányos Vasembernek szánt Ironheartnak tavaly kellett volna megjelennie, de azóta se tudni róla semmit. Az Anthony Mackie-féle Amerika Kapitány 4. a tervek szerint idén érkezett volna, de csak nemrég jelent meg hozzá az első előzetes, és csak jövőre kerül végül a mozikba.
Az új Fenegyerek-sorozatból kirúgtak szinte mindenkit az írók közül, és csak jövőre mutatják be, és egyelőre semmit nem tudni a már bejelentett Thunderbolts-filmről sem, ahogy a várva várt új Penge-filmről is csak azt lehet hallani, hogy pár havonta rendezőt cserélnek. A Fantasztikus Négyest is 2024-re ígérték, ehhez képest erre is várni kell jövő évig. És akkor a két új Bosszúállók-filmről nem is beszéltünk, ahogy arról sem, hogy egy-két kivételtől eltekintve elfogytak a Disney+-ra szánt Marvel-projektek, mintha a Disney jóval kevesebb energiát pazarolna erre a jövőben azóta, hogy Bob Iger került ismét a cég élére Bob Chapek távozása után. Arról már nem is beszélve, hogy az új Marvel-korszak legfontosabb színésze kinyírta a karrierjét.
Az őrület multiverzuma
Ahogy korábban említettük, az MCU kreatív főnök Kevin Feige és a Disney hirtelen annyi új karakterhez jutott hozzá a Fox megvásárlásával és mindenféle más licencek (netflixes Marvel-hősök, Pókember lízingelése a Sonytól) megszerzésével, hogy komoly problémával szembesültek: hogyan lehet úgy integrálni ezeket a már viszonylag jól ismert karaktereket, hogy közben a 2008 óta építgetett MCU sztoriját ne kelljen újraindítani. Így jutottak el a multiverzumos megoldáshoz.
A multiverzumos történetmesélés egyáltalán nem idegen a képregényektől, moziban vagy tévében viszont egészen eddig nem számított mainstreamnek. Ennek a lényege, hogy végtelen mennyiségű párhuzamos univerzum létezik, vagyis a Disney-féle Marvel és a Fox-féle Marvel úgy létezhet egy világban, hogy azok egyébként más idősíkokat képviselnek.
Ennek köszönhetően történhetett meg, hogy a legutolsó Pókember-filmben egyszerre szerepelt Toby Maguire, Andew Garfield és Tom Holland, vagy az, hogy a második Doktor Strange-ben felbukkant Patrick Stewart Professzor X-ként. Ez papíron egy ügyes húzás, hiszen a közönségnek nem kell újra elölről bemutatni a mutánsokat vagy a Fantasztikus Négyest, elég annyit mondani, hogy ezek a karakterek nem a fő Marvel-idősíkon léteznek, hanem egy alternatív univerzumban. A multiverzum bevezetésével pedig átjárhatóvá váltak ezek az idősíkok, ahogy ezt a Loki-tévésorozatban kezdték el először látványosabban kibontani.
Ez azért a laikus nézőknek már egy sokkal kevésbé követhető történetvezetés, mint az, hogy van egy nagy lila földönkívüli (Thanos), aki egy csettintéssel megfelezi a galaxis lakosságát.
A problémák ellenére Kevin Feige-t nem lehetett eltántorítani, és a Disney izomból beleállt ebbe a koncepcióba. Ami érthető, hiszen így autentikusan lehet integrálni olyan színészeket az MCU világába, akik más stúdióknál alakítottak ismert Marvel-hősöket, mint Charlie Cox (Fenegyerek a netflixes sorozatból), Hugh Jackman (Rozsomák/Farkas az X-Men-filmekből) vagy Evan Peters (Higanyszál az X-Men-filmekből, aki a WandaVízióban kapott nagyobb mellékszerepet). Ezt az elképesztő katyvaszt pedig úgy adták el, hogy felvezették a Thanos utáni következő nagy főgonoszt, Kanget, akinek a megformálását a pár éve még az egyik legfelkapottabb színésznek számító Jonathan Majorsre bízták.
Nem véletlen, hogy az ötödik Bosszúállók-film a Kang dinasztia címet kapta, és az sem, hogy a karakter felbukkant aztán a Lokiban és a harmadik Hangyában is. A képregényekben is egy idő- és térutazó hódítónak számító Kanghez igazították volna azt, ahogy a Marvel jó lassan egybeolvasztja az összes létező idővonalat a Foxtól a Netflixen át akár a hulus projektekig.
Csakhogy Majors magánéleti botránya keresztülhúzta a stúdió számításait, itt bukott ki igazán, hogy annyi különböző lábon álló történettel akarták összehozni ezt a nagy összeolvasztást, hogy a Majors-incidens, az egyre silányabb színvonal és a többi, már említett külső tényező miatt elkezdett omladozni a kártyavár. Nem véletlen, hogy a tavalyi és az idei Comic Conon is jóval kevesebb projektet jelentett be a Disney a Marvel-univerzumban, mert a háttérben a Majors-ügy óta azon dolgoznak minden bizonnyal, hogyan lehet átszabni az eddigi nagy terveket. Így érkezünk meg Robert Downey Jr. visszatéréséhez.
A Cashember
Robert Downey Jr. karrierjét egyértelműen a Vasember-filmek és a Marvel robbantotta be újra, és kár lenne tagadni, hogy tökéletes választásnak bizonyult a milliomos/playboy/feltaláló zseni Tony Stark szerepére. A Végjáték végén a karakter azonban meghalt, és az elmúlt öt év éppen arról szólt, ki fogja átvenni a helyét a Marvel-univerzum szupersztárjai közül. Az elmúlt években Brie Larson (Marvel Kapitány) és Benedict Cumberbatch (Doktor Strange) volt az a két ember, akire láthatóan nagy figyelmet fordított a stúdió, de amíg a Doktor Strange-filmek még úgy, ahogy sikeresnek számítottak, Marvel Kapitányt kifejezetten negatívan fogadták a kritikusok, a rajongók és a PC- és woke-terrort kiáltó pincegoblinok is. Konkrétan a Marvelek lett az első MCU-film, ami már anyagilag is veszteséget okozott a Disney-nek.
Mindemellett a stúdió a legjobban várt projektjeivel is szenved. A kétszeres Oscar-díjas Mahershala Ali-féle Penge még mindig nem tart sehol, cserébe jönnek-mennek az írók és rendezők. A Fenegyerek-sorozat íróit – ahogy írtuk korábban – maga Kevin Feige zavarta el, és küldte vissza a startmezőre az egész projektet. És ha ez nem lenne elég, tavaly Destin Daniel Cretton is otthagyta az ötödik Bosszúállók rendezői székét. A Disney is alig kommunikált bármiről, nem jöttek az új projektekről szóló bejelentések, nem jöttek új trailerek, és nem turnézta végig Feige a sajtót folyamatosan fenntartva az állandóan spekuláló rajongók érdeklődését. A mostani Comic Conon azonban végre eldőlt, merre tovább.
A Disney visszatér a korábban nyerőnek számító recepthez.
Bejelentették ugyanis, hogy visszatérnek a Russo testvérek a Bosszúállókhoz, méghozzá úgy, hogy Downey Jr. alakítja majd Doktor Doomot. Vagyis a legsikeresebb Marvel-rendezők a legsikeresebb Marvel-színésszel folytatják az eddigi történetet 2026 májusában. Ez a bejelentés sok fontos kérdést felvet:
- Hogyan alakít egy tök másik Marvel-karaktert Downey Jr. a Vasember után?
- Hogyan mutatják be Doktor Doomot úgy, hogy a Fantasztikus Négyes már egy évvel korábban megjelenik?
- Mi lesz majd Kang történetszálával, ha eredetileg Kang dinasztia volt ennek a filmnek az alcíme?
- Mit jelent egyáltalán az új főcím, vagyis a Doomsday?
- És mindez hogyan viszonyul az egyre fárasztóbb multiverzumos bonyodalomhoz?
A kulcs itt egyértelműen a Doomsday alcímben rejlik. Doktor Doom (akit most nem fogunk Fátum Doktornak hívni, ahogy a magyar fordításban szokták) egy klasszikus Fantasztikus Négyes-gonosz, aki a Marvel-képregények egyik legkarakteresebb átívelő rosszfiúja. A karakter felbukkanása óta fontos szereplője volt a Vasember- vagy éppen a Fekete Párduc-képregényeknek is, és talán azt sem túlzás állítani, hogy a legfontosabb negatív hős a Marvel-világban. Az eredettörténete szerint egy baleset miatt Victor von Doom arca és teste teljesen deformálódott, ezért kénytelen egy vasmaszkot viselni. Emellett a fiktív Latvéria nevű ország (ami Romániával és Magyarországgal határos, ezért a magyar az egyik hivatalos nyelve) autoriter vezetője, amelynek működésében fontos szerepet játszik a futurisztikus technológia és a mágia.
Éppen ezért Doom gyakorlatilag bármilyen szuperhős mellé betehető ellenségnek. Latvéria a státusza okán egyaránt felbukkant olyan politikai sztorikban, amelyek Amerika Kapitányt vagy Wakandát érintik, közben technológiai vonalon rendre meghúzódik a háttérben egyes Vasember-sztorikban, emellett bele-belekap a varázslásba, ezért sokszor meggyűlik a baja Doktor Strange-dzsel vagy éppen a Skarlát Boszorkánnyal. És persze ott van az időutazós, multiverzumos szál is, ahol szintén rendre feltűnik, de összességében kijelenthető, hogy ő a Fantasztikus Négyes legfőbb ellensége.
Doom felbukkanását biztosra lehetett venni onnantól kezdve, hogy lesz Fantasztikus Négyes-film, mégis meglehetősen furcsa lépésnek tűnhet, hogy az a színész alakítja majd őt, akit mindenki Vasemberként ismer. Az sem mindegy, hogy Downey Jr. most Doktor Doomot játssza majd, vagy Victor von Doomot, de erre valószínűleg még sokáig nem fogunk választ kapni.
Doomsday címmel egyébként létezik egy történetszál, ami a Fantasztikus Négyeshez köthető. A képregényekben 616-os idősíknak hívják a mainstream idővonalat, azonban ezzel párhuzamosan futott egy másik idővonal is, az Ultimate-univerzum. Ezen az idővonalon létezik egy történetszál, amelyben feloszlott a Fantasztikus Négyes, ezt a sztorit bontja ki az Ultimate Comics: Doomsday nevű képregénysorozat. Ebben kiderül, hogy a háttérben van egy gonosz, aki megpróbál elpusztítani minden létező idősíkot, és róla hamar kiderül, hogy nem más, mint Reed Richards, vagyis Mr. Fantasztikus, aki szép lassan a szuperhősök ellenségévé vált ebben az univerzumban.
Elképzelhető tehát, hogy ennek a sztorinak a mintáját követve a Downey Jr.-féle Doktor Doom egy olyan Tony Stark lesz, aki egy alternatív világban nem Vasember lett, hanem egy vasmaszkos diktátor, aki mindent el akar pusztítani a multiverzumban. Ezzel gyakorlatilag kicserélnék Jonathan Majorst egy sokkal ismertebb színészre, és máris jóval nagyobb tétjük lenne a Marvel-filmeknek. Nem ez lenne az első alkalom, hogy egy Bosszúállókból ismert színész egy másik Marvel-karakter bőrébe bújik, de inkább nem spoilereznénk el a legutóbbi Deadpool-film egyik legjobb poénját.
Egy másik lehetőség lehet az Infamous Iron-Man képregények újragondolása. Ahogy az Ultimate Comics: Doomsdaynek, úgy az Infamous Iron-Mannek is Brian Michael Bendis volt az írója, így egyáltalán nem kizárt, hogy kombinálják majd a két történetet, ahogy erre sok példa volt már az MCU-ban. Ebben a sztoriban Victor von Doom lesz Vasember, és látszólag annyira megtér, hogy pozitív hős lesz belőle. A történetben van időutazás, párhuzamos idősíkok, és felbukkan benne a már említett Ironheart, a Fantasztikus Négyes és Doktor Strange is, szóval alapvetően adaptálható a sztori akár úgy, hogy megfordítják: Tony Stark szép lassan megkattan valamelyik párhuzamos világban, és Doktor Doom lesz belőle, aki leszámol minden létező idővonallal.
Legyen már ennek vége
Elképesztően fárasztó volt megírni ezt a cikket, és ha esetleg a kedves olvasó eljutott idáig, akkor hadd nyugtassam meg:
minden bizonnyal ez lesz az a film, ami után már túl sokáig nem kell párhuzamos idősíkokról magyarázni néhány havonta a Telexen.
Minden bizonnyal a 2025-ös Fantasztikus Négyesből fogjuk megismerni a Downey Jr.-féle Doomot, hogy aztán 2026-ban végre elkezdjenek leszámolni ezzel a rengeteg idősíkkal. Ezután juthatunk el a 2027-es hatodik Bosszúállók-filmig, amelynek megmaradt a Secret Wars alcíme. Ez szintén egy létező képregényes történet, amelynek annyi a lényege, hogy a mindenféle idősíkok, mindenféle hőseit egy Battleworld nevű bolygóra hurcolták, ott aztán pusztulásig harcoltak egymással, amíg egyetlenegy darab idősík maradt. A 2015-ös Secret Warsnak köszönhetően került az Ultimate-univerzumból ismert fekete-latino Pókember, Miles Morales a mainstream univerzumnak számító 616-os képregényekbe, tehát pontosan azt a funkciót szolgálta, mint amire a Disney készül: kimazsolázni a Fox-, Netflix- és Disney-produkciók Marvel-hőseit, egymásnak ereszteni őket, aztán mindegyiket egy idősíkra rakva újraindítani a mainstream idősíkot.
Éppen ezért nem túl valószínű, hogy Downey Jr. még évekig Marvel-szereplő lesz, de mindenképpen jó marketingfogás, hogy Majors és Kang helyett az általa alakított Doom lesz a nagybetűs főellensége a szuperhősöknek. Az elmúlt évek Marvel-produkcióiban (WandaVízió, Doktor Strange 2., Deadpool és Rozsomák, Pókember 3.) egyre nagyobb mennyiségben bukkantak fel más stúdiók szuperhősei, és ha minden jól megy, 2027 után végre eljuthatunk oda, hogy bonyolult termékbemutatónak álcázott multiverzumos zűrzavar helyett végre rendesen megírt történeteket kapjunk mind a mozikban, mind streamingen. Ehhez viszont az kell, hogy ne menjen el a közönség kedve az MCU-tól, és éppen ezért óriási húzás Downey Jr. és a Russo testvérek visszarántása ebbe a világba:
amíg Kevin Feige és a Marvel végre összefűzi az elmúlt öt év ezerfelé ágazó történetszálait, addig a laikusok örülhetnek ennek, hogy ismét ismerős arcot láthatnak a kedvenc hőseik mellett.
A kérdés persze továbbra is az, hogy képesek-e a Russo testvérek ennyi kavarodás után elmesélni egy koherens sztorit, mert az elmúlt években tényleg odáig silányultak a Marvel-produkciók, hogy minden drámai hatást a váratlan celebcameókra húztak fel, miközben elfelejtettek történetet mesélni. A közönséget pedig be lehet hülyíteni ezredjére is egy jól csengő névvel, váratlan vendégszínészekkel meg nagy ígéretekkel, de ameddig egy fekete öves Marvel-rajongó sem tudja leírni 20-30 ezer karakternél rövidebben, hogy mégis mi a jó isten történik a Disney háza táján, akkor a nézők nem biztos, hogy ki fognak tartani 2027-ig.