2023. október 15. – 11:08
Mindennapos késések, törölt járatok, elavult infrastruktúra, elhúzódó felújítási munkálatok, veszteséges működés, elégedetlen utasok, ismerős?
Kivételesen nem a szépen lassan darabjaira hulló MÁV-ról van szó, hanem a Deutsche Bahnról, a német vasúttársaságról, ami egykor Németország büszkesége volt. Az Observer hosszú cikkben mutatta be, hogyan robbant le a német vasúttársaság az elmúlt években. És nemcsak az örökké elégedetlen utasok látják ezt így, hanem maga a német állam is: tavaly publikált jelentésében a Bundesrechnungshof, a német szövetségi állam felülvizsgálati szerve úgy fogalmazott, hogy:
a Deutsche Bahn „permanens krízisben van”. Jó, de akkor mit mondanának a MÁV-ról?
A jelentés szerint a németországi vasúthálózat üzemeltetését (beleértve a régiós és a helyi vonalakat is) végző állami vállalat gyakorlatilag egy hatalmas (köz)pénznyelő, mivel jelenleg egy több mint 30 milliárd eurós adóssághalmazt görget maga előtt. Egyesek szerint a problémákat pont az állami cég alulfinanszírozottsága okozza: az infrastruktúra elavult, miközben egyre többen utaznak vasúton.
Eközben a statisztikák azt mutatják, hogy tavaly rekordszintet ért el a németországi vonatok késései: a távolsági vonatok több mint harmada késett, de a régiós járatok és a teheravonatok is egyre többet késtek. Idén augusztusban például a távolsági járatok több mint 36 százaléka nem indult el/érkezett meg időben, míg a regionális járatoknál 9 százalék volt ez az arány. A késések miatt a német vasúttársasággal is megesett az a csúfság, ami nemrég a MÁV-val: az állandó késések miatt Svájc nem volt hajlandó bevárni a német vonatokat.