Lázár János elrendelte a Budapest–Hegyeshalom vasúti vonal átfogó felújítását
2023. augusztus 30. – 11:50
frissítve
Olyan rossz állapotban vannak a sínek a Bécsbe tartó Budapest–Győr–Hegyeshalom vasúti vonalon, hogy korlátozni kellett a vonatok sebességét, a menetidő 5-10, esetenként akár 10-20 perccel is nőhet. A Szabad Európa információi szerint Lázár János építési és közlekedési miniszter elrendelte a „legjobb, legkomplexebb beavatkozás végrehajtását”, már csak az a kérdés, hogy honnan lesz rá forrás.
A vonal 25 kilométeres szakaszán a lap szerint 32,5 milliárd forintba kerülhet az elrendelt munka, a MÁV-nak ugyanakkor a teljes vasúti pályahálózat több mint hétezer kilométerének karbantartására és a szükséges felújításokra 42 milliárd forint áll rendelkezésére jövőre. A Szabad Európa információi szerint Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója azt kérte Lázár Jánostól, hogy mindent latba vetve szerezzen forrást a pénzügyminisztertől a felújításokra.
„A feltárt hiba mértékét és kiterjedését további vizsgálatok feladata meghatározni. A különböző műszaki forgatókönyvekre különböző beavatkozási tervek készülnek, amelyeknek más és más a forrásigénye” – válaszolta a MÁV arra a kérdésünkre, hogy mennyibe kerülne a Budapest–Hegyeshalom vasútvonal felújítása.
Azt írták a Telexnek, nincs még olyan döntés, amelyről bejelentést lehetne tenni, ugyanakkor Lázár János
„egyértelművé tette, hogy a lehető leggyorsabb, legátfogóbb és legfenntarthatóbb megoldást támogatja, ehhez pedig – más sajtóértesülésekkel szemben – a források is rendelkezésre fognak állni”.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Telex megkeresésére azt közölte, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom vasúti vonal felújítása közlekedésbiztonsági és nem költségvetési kérdés. „Ami az utasbiztonság garantálásához szükséges, arra forrás is lesz, ebből Lázár János miniszter úr nem enged” – írták.
A Szabad Európa arról írt, hogy a Budapest–Hegyeshalom vonalon jelenleg is folynak a felújítási és korszerűsítési munkák. A MÁV 2020-ban 19 milliárd forintot nyert az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) keretéből, és 5,2 milliárd forint magyar önrésszel kiegészülve 24,2 milliárd forint értékben írtak ki közbeszerzést.
A tendert Mészáros Lőrinc cége, az R-KORD Kft. nyerte el, és a tervek szerint a felújítás után 15 perccel csökkenhet a vonatok menetideje. A munkákat 2024 szeptemberéig kell befejezni, ám abban – az évekkel ezelőtt kiírt – közbeszerzésben a vasúti pálya felújítása egyáltalán nem szerepelt.