Gyalázat, botrány, kritikán aluli, kurva gyenge – nem kímélték a kommentelők a Hair musical budapesti előadását

2023. január 9. – 15:24

Másolás

Vágólapra másolva

„KÉREM VISSZA A PÉNZEM!!!!” – ez egyike a legkedvesebb hozzászólásoknak, amiket a Hair című musical január 8-i, Papp László Sportarénában tartott előadásának Facebook-eseményénél hagytak a felháborodott nézők. A hozzászólásokról egy olvasónk küldött nekünk képernyőfotókat, ugyanis időközben a kommenteket, majd magát az eseményt is törölték a szervezők.

Egy másik esemény viszont még elérhető, itt az egyik bejegyzés alatt szintén megjelentek a panaszkodók, akik közül többen is azt írták, életük legrosszabb színházi élményén vannak túl. „Ennél borzalmasabb katyvaszt még nem láttam. Szörnyű. A jogtulajdonos helyében letiltanám. Egy általános iskolai előadás szintjén van” – írta az egyik kommentelő. „Hogyan lehet visszaigényelni a jegy árát? Felháborító ezt a valamit Hair néven hirdetni. Ez egyszerűen átverés! Ez szabadrablás. Hogyan vegyük rá az embereket, hogy ne járjanak előadásokra. Ez lenne a megfelelő cím” – írta egy másik.

Az azóta törölt eseménynél a képernyőfotók tanúsága szerint többek között az alábbi jelzőkkel illették az előadást a csalódott nézők:

Felháborító, kurva gyenge, színvonal alatti, szégyen, pocsék, penetráns szemét, A Hair meggyalázása, katasztrófa, tragikusan rossz.

Olyan elégedetlen néző is akadt, aki arra panaszkodott, fizikai fájdalmat okozott neki az előadás megnézése, sokan a pénzüket követelték vissza, és olyan is volt, aki azt írta: hivatalos panaszlevelet is küldött a szervezőknek a „minősíthetetlen hangok/énekek, amatőr szereplők, dilettáns átírt szövegkönyv, vállalhatatlan hangosítás és gyalázatos rendezés” miatt.

De nem csak a Facebookon, az előadás port.hu-s adatlapjánál is záporoznak a negatív kommentek. Azt szinte az összes hozzászóló megjegyezte: a szünetben – több száz nézővel együtt – otthagyta az egészet.

De mi ez az előadás, és miért váltott ki ennyire szélsőséges érzelmeket a nézőkből?

A Hair adaptációját a Pannon Várszínház a 2019/20-as évadban mutatta be, tavaly év végén pedig újabb országos turnéra indult, aminek csúcspontja a Papp László Sportaréna-beli előadás volt.

A Hair című 1979-es amerikai film Magyarországon is nagy kultusznak örvend, nem véletlen, hogy az abból készült színházi feldolgozásra is hatalmas volt az érdeklődés. A Pannon Várszínház előadását karácsony előtt játszották többek között Győrben, Debrecenben, Pécsen és Szegeden is, a január 8-i budapesti előadásra pedig annyian akartak jegyet venni, hogy végül egy délutáni és egy esti előadást is meghirdettek.

A magyar dalszövegeket a Vad Fruttikból is ismert Likó Marcell és Marton Lívia írták, az előadást Vándorfi László rendezte.

Mivel mi magunk nem láttuk az előadást, meg se kíséreljük kitalálni, pontosan hol mehetett félre a dolog azon a bizonyos vasárnap esti előadáson, hogy ennyi néző felháborodását váltotta ki. Ahogy azt is fontos itt megjegyezni, mindig minden előadás kap hideget-meleget, ebben tehát önmagában semmi különös nincs.

Az viszont a hozzánk is beérkező nézői reakciók alapján is érezhető, hogy a tömegharag egyik kiváltó oka az lehetett, hogy az alkotók „elkövették azt a hibát”, hogy egy mindenki által ismert és szeretett klasszikust dolgoztak fel, ezért a nézők többsége eleve nagyon konkrét elvárásokkal érkezhetett az előadásra – akik aztán sorban csalódtak, mert az előadás nem olyan mértékben hasonlított a filmre, mint az (el)várták volna tőle.

A nézők közül sokan kifogásolták, hogy a musical csak „nyomokban emlékeztetett” az eredeti filmre, inkább annak „paródiája” volt, és feleslegesen, „oda nem illő módon” kevertek bele magyar utalásokat (erre egyébként már az előadás plakátja alapján is számítani lehet: azon az amerikai Szabadság-szobor látható, rajta az '56-os magyar lobogóval).

Azt az alkotók egyébként már a színlapon is hangsúlyozták, hogy az előadás nem az 1979-es filmváltozat, hanem az 1968-as színpadi mű alapján készült.

„A szerzői jogok egyértelművé teszik, hogy a film forgatókönyve nem használható fel színházi célra, kizárólag az eredeti színpadi mű játszható. Az általunk játszott változat létrehozói mindent megtettek azért, hogy a filmtől helyenként gyökeresen eltérő alapmű minél jobban kövesse a sokak által ismert szerkezetet.” Ahogy azt is előre lehetett tudni a színlap alapján, hogy Claude Bukowski személyében, „átszövi a dramaturgiát a magyar szál”.

A másik, amit az esti előadás sok nézője kifogásolt, az a színészi játék és a hangtechnika minősége (többen azt írták, volt, hogy egyáltalán nem lehetett hallani, mit beszélnek/énekelnek, és volt, hogy túl hangos volt).

Megkerestük a Pannon Várszínházat is, arra voltunk kíváncsiak, mit gondolnak a nézők elégedetlen hozzászólásairól, és mi okozhatta, hogy ennyi felháborodott reakciók kaptak a budapesti előadás után. Mint írták, „voltak váratlan körülmények a 2023. január 8-i vasárnapi dupla előadás előtt és alatt”.

Az egyik főszereplő váratlan betegsége miatt például beugrással játszották az előadást. „Meggyőződésünk, hogy az ifjú kolléganőnk remek helytállása következtében ez nem látszódott, nem érződött.”

Azt is elismerték, hogy a hangosítás nem mindig volt megfelelő, az ilyen hibák azonban „nem róhatók fel a sem a professzionálisan működő hangtechnikai személyzetnek, sem a színészeknek”, ugyanis „a mikroportokkal hangosított színházi előadások gyakori hibalehetősége, hogy előadás közben egy-egy ilyen szerkezet felmondja a szolgálatot”.

Különösen így van ez – írta a színház – olyan produkciók esetében, melyekben sok a tánc és az akrobatikus elem, így a szerkezet meghibásodásának nagyobb az esélye.

„Két mikroport mondta fel a szolgálatot az előadás különböző pontjain, amely miatt rövid ideig nem, vagy korlátozottan lehetett hallani a szöveget vagy a dal egy részletét.” A hibákat még az előadás ideje alatt korrigálták.

Mint írják, a turné jegyértékesítését, marketingjét, szervezését nem ők, hanem egy produceri iroda végezte, a kommentekkel és eseménnyel kapcsolatban a produceri iroda által működtetett oldal kezelői jártak el. Hozzájuk eddig egyetlen jegyvisszaváltási igény érkezett, „amit nem áll módunkban teljesíteni”.

Hangsúlyozták, az utóbbi egy hónapban kb. 25 ezren tekintették meg, „a budapestiek is meggyőző és megtisztelő tetszésnyilvánítással végződtek. Ezt azoknak érdekében szeretnénk megjegyezni, akik a döntő többséghez tartoznak.”

A negatív kritikákra reagálva azt írták, „a színház demokratikus műfaj, a szabad véleménynyilvánítás joga mindenkit megillet”.

„Az előadást színészeink, táncosaink, zenészeink a lehető legnagyobb erőbedobással, odaadással és művészi alázattal játszották, ugyanígy járt el a technikai személyzet is. Amennyiben ez nem így lett volna, felmerülhetne a jegyvisszaváltás jogossága” – tették hozzá.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!