2024. április 10. – 13:05
Péntek reggel jelentette be az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkára, Steiner Attila, hogy új otthonfelújítási, energia-korszerűsítési programot hirdetnek. Az előzetes feltételrendszer alapján megnéztük, hogy ez a lehetőség mely településeket érintheti a leginkább.
Az első feltétel, hogy a családi háznak 1990 előtt kellett épülnie, ezzel kapcsolatban rögtön egy statisztikai problémába futottunk bele: a 2022-es népszámlálás mindenki számára elérhető adatbázisában ugyanis nincs ilyen építési időszaki kategória, így mi leszűkítettük ezt az 1981 előtt épült ingatlanokra. A mennyiség így is jelentős, mivel a hazai ingatlanok 63,7 százaléka ebbe a kategóriába tartozik.
Az arányt települési szinten ábrázolva még nagyobb értékek jönnek ki a települések széles körében. Dél-Dunántúlon és Észak-Magyarországon a települések többségében 80 százalék fölött van az 1981 előtt épült ingatlanok aránya, így az 1990 előtt épültek még nagyobb aránnyal vannak jelen. Ebből csak egy-egy nagyobb regionális központ környezete lóg ki, ahol a szuburbanizáció, a városból való kiköltözés miatt magasabb az új építésű házak aránya. Ezen kívül Bács-Kiskun és Békés déli részében, Makó környékén, valamint Vas–Veszprém–Győr-Moson-Sopron vármegye határterületein is magas a régebbi építésű ingatlanok aránya. Ezek a területek amúgy részben kijelölik hazánk válságtérségeit, külső és belső perifériáit.
A támogatás másik feltétele, hogy az ingatlanban legyen vezetékes gáz, az ilyen házak fűtés-korszerűsítése lenne elsődlegesen fontos az Európai Bizottság ajánlásai alapján. A gázhálózatra rákötött ingatlanok aránya azonban az előző térképnek majdnem az ellentettjét rajzolja ki, tehát ahol idősebbek az ingatlanok, ott kisebb eséllyel találunk gázzal ellátott ingatlant. Ráadásul a legszegényebb térségeinkben számos olyan település található, ahol egy ingatlanban sincs hálózati gáz, így ők teljesen kimaradnak az új otthonfelújítási támogatásból.
A támogatás harmadik szempontja, hogy minél alacsonyabb jövedelmű járásban található a kérelmező, annál nagyobb összeget ítélnek meg vissza nem térítendő támogatásként. Ezzel a hátrányosabb helyzetben lévő településeket kívánják előnyben részesíteni, ami méltányos szempont, hiszen a szegényebb társadalmi csoportoknak a lehetőségeik is korlátozottabbak efféle energetikai felújításra önerőből.
Mindezt a három szempontot figyelembe véve sorba rendeztük a településeket, és pontoztuk a szerint, hogy mekkora valószínűséggel vehetnek részt a település lakói az új otthonfelújítási programban. Ez alapján pedig területileg eléggé leszűkült a kezdeményezettek köre. A legmagasabb pontszámot a keleti országrészek települései kapták. Köztük meg lehet említeni Bács-Kiskun vármegye déli és nyugati részét, Békés és Jász-Nagykun-Szolnok vármegye szinte egészét, illetve Csongrád-Csanád és Heves vármegye délkeleti csücskeit.
Az ingatlanok energetikai felújításának támogatása tehát hasznos lépés, hiszen a valódi rezsicsökkentés úgy érhető el, ha csak az otthonunkat, nem pedig az utcát fűtjük, ezzel is csökkentve a települési hősziget jelenségét. A vezetékes gázzal való ellátottság mint feltétel viszont kizár olyan periferikus területeken élőket, akik számára szintén hasznos lenne ez a támogatás.