12 ezer lehetséges megoldást talált egy szuperszámítógép egy 350 éve megoldatlan fizikai problémára

2023. szeptember 16. – 14:16

A háromtest-probléma az egyik leghíresebb fejtörő a fizika területén, annak ellenére, hogy elsőre nem tűnik annyira bonyolultnak: csupán annyiról van szó, hogy három, egymás gravitációs mezejében, egymás körül keringő test pályáját kell valahogyan leírni. Két testnél (például a Nap és a Föld, vagy a Föld és a Hold) ez pár egyenlettel megoldható, de ha még egy objektum bejön a képbe (például a Nap, a Föld és a Hold, vagy a Föld, a Hold és egy űrhajó), a dolgok végzetesen megbonyolódnak, mivel minden szereplő gravitációja oda-vissza hat minden másik szereplőre.

A problémát Newton kezdte el először tanulmányozni, majd a 19. század végén eljutott addig a matematika, hogy bebizonyították, az általános háromtest-probléma megoldását nem lehet zárt analitikus alakban felírni. Később egy magyar csillagász, Szebehely Győző ért el komoly áttörést annak bebizonyításával, hogy ha három, nagyságrendileg hasonló tömegű objektum adja a háromtest-probléma szereplőit, azok közül az egyik törvényszerűen el fogja hagyni a rendszert.

A szófiai egyetem kutatói most szuperszámítógéppel estek neki a feladat megoldásának, és az 12 ezer lehetséges megoldást adott. Azt maguk a kutatók is elismerik, hogy ezek csak teoretikus pályaleírások, és lehet, hogy nem stabilak; a New Scientist által idézett, független kutatók is szkeptikusak ezzel kapcsolatban. A tanulmányt egyelőre nem közölte egyetlen tudományos szaklap sem, mert még nem ment át a peer review folyamaton, amikor az adott tudományág szaktekintélyei ellenőrzik a leírtakat, és keresnek hibákat benne.

(LiveScience)