Új, élhető exobolygóosztályt azonosítottak, 2-3 éven belül a Naprendszeren kívüli életre utaló jelekre bukkanhatunk

2021. augusztus 26. – 18:12

Egy hycean bolygó elképzelt képe – Illusztráció: Amanda Smith / University of Cambridge

Élhető exobolygók egy új osztályát azonosították csillagászok, felfedezésük azt jelentheti, hogy a Föld biológiai folyamataihoz hasonló élet megtalálása a Naprendszeren kívül lehetséges a következő két-három évben – derül ki a Cambridge-i Egyetem kutatói által a The Astrophysical Journal című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányból.

Ebben a kutatók az új típusú exogolygókat hycean bolygókként említik – ez az elnevezés a hidrogén és az óceán angol megfelelőinek összevonásából alakult ki. Ezekről a bolygókról azt érdemes tudni, hogy hidrogénben gazdag a légkörük, illetve rendkívül forró, akár 200 fokos óceán is boríthatja őket. Az ilyen hycean bolygókből a kutatók szerint jóval több van és jóval inkább megfigyelhetők, mint a Földhöz hasonló bolygókból.

Ezek a hatalmas óceánok elengedhetetlenek a mikrobiális élethez, hasonlóan ahhoz, amelyeket Földön lévő legszélsőségesebb vízi környezetekben találtak. További különlegességük, hogy jóval nagyobb területre terjesztik ki az adott csillagrendszerben a Goldilocks zónát, más néven lakható övezetet vagy lakhatósági zónát, azt a területet a csillagrendszeren belül, amelyben az általunk ismert élet ki tud alakulni. Ez azt jelenti, hogy még akkor is kialakulhatott rajtuk élet adott esetben, ha kívül esnek azon a zónán, amin belül egy, a Földhöz hasonló bolygóknak belül kell keringeni ugyanehhez.

„A hycean bolygók egy teljesen új utat nyitnak a Földön kívüli élet utáni kutatásokban” – idézte Nikku Madhusudhant, a kutatás vezetőjét az egyetem honlapján megjelent közlemény az MTI szerint.

A hycean bolygókról megállapították, hogy 2,6-szer nagyobbak lehetnek a Földnél, légköri hőmérsékletük elérheti a 200 Celsius-fokot, ám az óceánok létének feltételei hasonlóak a földi óceánokban lévő mikrobiális élet elősegítéséhez. Ezen bolygók között lehetnek olyanok is, ahol az élet feltételei csak az állandó éjszakai oldalon lehetségesek és lehetnek olyan hideg hycean világok, amelyek napjuktól kevés sugárzást kapnak.

Mik is azok az exobolygók?

Az exobolygók a Naprendszeren kívüli, idegen csillagok körül keringő bolygók. A Földön kívüli élet után kutatva a csillagászok olyan bolygókat keresnek, amelyek a Földhöz hasonló méretűek, tömegűek, hőmérsékletük és légköri összetételük is hasonlít bolygónkhoz.

Az első exobolygót nagyjából 30 éve, az 1990-es évek elején azonosították, azóta pedig már rengeteg, több ezer hasonló égitestre bukkantak a Naprendszeren kívül. Ezek nagy többsége a Föld és Neptunusz mérete közötti bolygó és gyakran hívják őket szuper Földnek vagy mini Neptunusznak, ezek főként kőzet- vagy jégóriások hidrogénben gazdag légkörrel, vagy a kettő közöttiek.

A legtöbb mini Neptunusz 1,6-szer nagyobb Földnél és kisebb a Neptunusznál, de túl nagy ahhoz, hogy a Földhöz hasonló kőzetbelseje legyen. Korábbi kutatások szerint ezeken a bolygókon a hidrogénben gazdag légkör alatt a hőmérséklet és a nyomás túl magas ahhoz, hogy élet alakulhasson ki.

A K2-18b mini Neptunusz vizsgálatakor Madhusudhan kutatócsoportja azt találta, hogy ezek a bolyók bizonyos feltételek között élhetők lehetnek. Ez vezetett a bolygók és csillagok széles körű jellemzőinek vizsgálatához arról, milyen feltételek mellett lehetséges az élet léte.