Megszűnnek a politikai hirdetések a Google-on és a Youtube-on az EU-ban
2024. november 15. – 09:19
A Google nem szolgál majd ki több politikai hirdetést az Európai Unióban, írják közleményükben a Keyword blogon. A változás oka egy idén márciusban közzétett „Szabályozás a politikai reklámok átláthatóságáról és célzásáról” nevű EU-s rendelet, amely szigorúan szabályozza a politikai hirdetéseket.
A rendelet szerint a politikai hirdetéseket jövő októbertől „átláthatósági címkével és könnyen visszakereshető átláthatósági tájékoztatóval kell ellátni”. Ezek azt a célt szolgálják majd, hogy a politikai hirdetések egyértelműen azonosíthatóak legyenek. A hirdetéseknek „néhány kulcsfontosságú információt is meg kell jeleníteni, beleértve a szponzorukat, a konkrét választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását.”
A szabályozás szigorítja a reklámokon keresztül történő adatgyűjtést is, a felhasználók adatait csak akkor lehet majd begyűjteni, ha „az érintettek külön hozzájárulásukat adják ahhoz, hogy adataikat politikai reklámokra használják fel.” Külön kategóriát képeznek majd az olyan személyes adatok, mint a „faji vagy etnikai származásra vagy politikai véleményre utaló adatok”, ezek „egyáltalán nem használhatók fel profilalkotásra.” A rendelet azt is kiköti, hogy „a külföldi beavatkozás megelőzése érdekében választások és népszavazások előtt három hónappal tilos lesz harmadik országbeli reklámozóknak hirdetési szolgáltatásokat nyújtani.”
A Google azt írja, „a jogalkotási folyamat során megfogalmaztuk aggályainkat a rendelet potenciális hatásával kapcsolatban, de az végül nem biztosított elég konkrétumot, amely lehetővé tette volna számunkra, hogy megfeleljünk a követelményeknek.” Mivel a szabályozás szerintük túl ködös, és nehezen tudnának megfelelni annak követelményeinek, ezért még a hatályba lépés előtt leállítják a hirdetések kiszolgálását a Google-ön és a Youtube-on is.
A Google lépése egyébként nem példa nélküli, korábban hoztak már hasonló döntést Franciaországban, Brazíliában és Kanadában is. Blogposztjukban azt írják, „tudjuk, hogy a politikai hirdetések értékes forrást jelentenek a választók számára az információszerzéshez, a jelöltek számára pedig üzeneteik megosztásához, ezért sajnáljuk, hogy ezt a lépést meg kell tennünk.” Hozzáteszik azt is, hogy küldetésük középpontjában „továbbra is az információk általános hozzáférhetőségének biztosítása áll, és ennek az erőfeszítésnek kulcsfontosságú részét képezi a felelős reklámozás támogatása, beleértve a politikai hirdetéseket is, ahol ez lehetséges.” Az új rendszer a rendelet hatályba lépése előtt élesedik, a pontos időzítésről a Google később ad majd tájékoztatást.
Különösen fájhat majd az új rendszer a magyar kormánynak, hiszen idén áprilisban a Fidesz és a kormányhoz közeli Civil Összefogás Fórum (CÖF) az öt legdrágább EU-s politikai reklámból négyet szállított a Google összesítése szerint. De persze a Facebook még mindig ott marad majd, mint megbízható platform, ahol például egyetlen nap alatt költött hirdetésre több, mint 60 millió forintot a kormány a legutóbbi Békemenet előtt.