A klóros fertőtlenítőszer pont annyira hatásos az egyik legveszélyesebb kórházi baktérium ellen, mint a sima víz

2023. november 25. – 20:59

A magyarországi kórházi fertőzésekről szóló hírek tükrében kellemetlenül aktuális kutatást publikált a Plymouth-i Egyetem kutatócsapata: kiderítették, hogy a klórtartalmú tisztítószerek csak annyira hatásosak a Clostridioides difficle nevű szuperbaktérium ellen, mint a sima víz.

A Clostridioides difficle az egyik leggyakoribb kórházi fertőzést okozó baktérium világszerte, az alkoholos fertőtlenítőszernek is ellenálló kórokozó gyorsan tud terjedni a kórtermekben fekvő, gyakran pelenkás, magatehetetlen betegek között – elég hozzá egy elmulasztott kézmosás, egy rosszul fertőtlenített kilincs vagy egy ki nem takarított vécé.

A kutatás eredményei szerint azok a fertőtlenítőszerek, amelyeket jelenleg a kórházakban használnak, nem pusztítják el a baktériumot, még akkor sem, ha nagy koncentrációjú, erős fertőtlenítőszerről van szó. Ezek a szerek a kísérletben nem károsították jobban a baktériumspórákat, mint az egyszerű víz.

A Microbiology folyóiratban megjelent tanulmány szerzői szerint a fertőtlenítők használata ezzel csak az antibiotikum-rezisztencia elterjedéséhez járul hozzá, és sürgősen újra kellene gondolni a fertőtlenítési eljárásokat a kórházakban.

A baktérium egyébként évente körülbelül 29 000 halálesetet okoz az Egyesült Államokban, és csaknem 8500-at Európában, a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy a C. diff fertőzés előfordulása a Covid-19 kezdete előtt növekedett az Egyesült Királyságban. Korábban a kutatók bebizonyították, hogy a C. diff spórák képesek túlélni az ajánlott koncentrációjú nátrium-diklór-izocianurát folyékony formáját, és védőruhákban, például sebészeti köpenyekben is megtelepszenek.

Itthon nem túl jó a statisztika, ha ezt a kórokozót nézzük: a súlyos hasmenést okozó baktériumfertőzés előfordulása (úgynevezett incidencia sűrűsége) 100 000 ápolási napra vetítve idén 62,1 volt, amely bár kevesebb, mint a tavalyi, még így is majdnem kétszerese a 2019-es számnak. Ezzel szemben viszont például Ausztriában a Clostridium difficile előfordulása alacsonyabb volt 2021-ben, mint 2019-ben. Itthon idén 2655 új esetnél jelentették, hogy a beteg meghalt, melyből 314 beteg halálával függött össze a fertőzés. A visszatérő fertőzéseknél (azok az esetek, amelyek egy korábbi Clostridimos-fertőzés kezdetéhez képest 2 héten túl, de 8 héten belül jelentkeztek) 107 alkalommal jelentették a kórházak, hogy a beteg meghalt, és 16 esetben a fertőzés hozzájárult az emberek halálához. 1954 véráramfertőzést szenvedett beteg halt meg 2022-ben, és 290 esetben a kórházak elismerték, hogy a fertőzés miatt.