Az állam pénzeli a kínai villanyautó-gyártókat?

2023. október 13. – 13:28

Az állam pénzeli a kínai villanyautó-gyártókat?
Nio ES8 középkategóriás, cserélhető akkumulátorral szerelt kínai hobbiterepjáró Fotó: Nio

Másolás

Vágólapra másolva

Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság vezetője már 2023. szeptember közepén bejelentette az Európába áramló kínai, főként villanyautókkal kapcsolatos vizsgálatot a strasbourgi Európai Parlamentben, hangsúlyozva a tisztességes verseny biztosításának szükségességét. Von der Leyen a következőket mondta:

„Ezeknek az autóknak az árát mesterségesen nyomják le a hatalmas állami támogatások, ami torzítja a piacot. Ez elfogadhatatlan. A világpiacokat elárasztanák az olcsóbb kínai elektromos autók”.

Hogy von der Leyen mire gondol, azt a New York Times fedte fel hosszú cikkében. Az amerikai napilap a kínai autós startup, a Nio példáját hozza fel, a márka térnyeréséről és fejlesztéseiről a Telex korábbi cikkében is olvashattak. A beszámoló olyan dokumentumokon alapul, amelyek szerint az immár Európában is jelenlévő gyártó körülbelül 35 ezer dollárt veszít minden egyes legyártott autón, így túlélése a kínai államtól kapott magas támogatásokon múlhat. Egy másik elektromosautó-gyártó állítólag csak 2020-ban összesen 2,6 milliárd dollár támogatást kapott a helyi kormánytól, illetve egy állami banktól. Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Büntetővámok Kína olcsó e-autói ellen?

A 689. számú kereskedelmi védelmi intézkedés büntetővámok kivetéséhez vezethet az európai piac védelme és a tisztességes verseny biztosítása érdekében. Ez része az EU azon szélesebb körű erőfeszítéseinek, amelyekkel csökkenteni kívánják a Kínához hasonló országoktól való függést, és erősítenék az unió belső gazdaságát. Az EU nem felejtette el, „hogy Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlata hogyan érintette a napenergia-iparunkat” – mondta von der Leyen. Néhány évvel ezelőtt számos vállalatot kiszorítottak a piacról az erősen támogatott kínai versenytársak, ez nem ismétlődhet meg az e-mobilitás esetében, fejtette ki. A kínai autóexport növekedéséről ebben a cikkünkben olvashattak részletesen.

Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjúban megismételte az EU álláspontját. Mint mondta, erős bizonyítékok vannak arra, hogy Kína kereskedelemtorzító állami támogatásokat fizet a gyártóknak, ami veszélyt jelent az európai iparra. A kínai e-autók piaci részesedésének jelenlegi erős növekedése Európában a legnyilvánvalóbb jele annak, hogy az állami támogatás veszélyt jelent – fejtette ki Dombrovskis az interjúban. Ha büntetővámokat vetnének ki, azok nem korlátozódnának a kínai gyártókra, hanem olyan márkákat is érintenének, amelyek Kínában gyártják autóikat. Erről azonban még nem született döntés – mondta. A kínai autóipar európai nyomulásáról, és az ottani piacvezető BYD-ről, illetve a Volkswagen versengéséről ebben a cikkben írtunk bővebben a Telexen.

„Kőkemény francia érdekpolitika”

A tervekre a német üzleti szféra részéről érkezett kritika. A vizsgálat során a Kínában működő német autógyártóknak egy több részből álló kérdőívben részletesen fel kell tárniuk az EU-bizottság előtt ottani üzleti kapcsolataikat – írja a Handelsblatt. Hivatalosan a vállalatok együttműködnek az európai politikusokkal, zárt ajtók mögött azonban az EU szakmaiatlan – „szinte amatőr” – hozzáállását bírálják az ügyben.

A német autóipar ráadásul a francia gyártókat – mindenekelőtt a Renault főnökét, Luca de Meót – gyanúsítja azzal, hogy ők állnak a büntetővám-kezdeményezés mögött. A nyomozás „kemény francia érdekpolitika” – mondja egy iparági bennfentes a német lapnak. Franciaország már nemzeti szinten próbálja megnehezíteni, vagy akár lehetetlenné tenni a kínai villanyautó-gyártók számára a saját piacára való belépést.

A Kínában piacvezető BYD a Seal U elnevezésű villanyautóval hódítaná meg az európai piacot Fotó: BYD Auto
A Kínában piacvezető BYD a Seal U elnevezésű villanyautóval hódítaná meg az európai piacot Fotó: BYD Auto

A német politikusok is szkeptikusak az uniós vizsgálatot illetően. „Elvileg nem tartom sokra a piaci korlátok felállítását” – mondta Volker Wissing szövetségi közlekedési miniszter az Augsburger Allgemeine című lapban. A Pekinggel folytatott kereskedelmi háború gyorsan átterjedhetne más ágazatokra is, és hatalmas károkat okozhatna a német gazdaságnak. Az FDP politikusa szerint a láncreakcióhoz vezető elzárkózási politika helyett gondoskodni kell arról, hogy az európai gyártású elektromos járművek versenyképesek legyenek Németország és a világpiacok számára.

Tisztességes esélyek autóiparunk számára

Az EU Bizottsága korábban további lépéseket tett annak érdekében, hogy biztosítsa a nyersanyagellátást, és hogy az EU ne függjön az egyes országokból, például Kínából származó importtól. Ezek az intézkedések azt a célt szolgálták, hogy az európai gazdaság rugalmas és versenyképes maradjon. „Európa nyitott a versenyre, de nem az egyenlőtlen alákínálási versenyre” – hangsúlyozta von der Leyen. Mint fogalmazott, szembe kell szállni a tisztességtelen gyakorlattal, és biztosítani kell, az Európai Uniós cégek tisztességes esélyekkel induljanak a globális piacon. A Bizottság elnöke ugyanakkor hangsúlyozta a Kínával folytatott párbeszéd, valamint a kulcsfontosságú kérdésekben való együttműködés fontosságát.

Az EU kínai autóiparral kapcsolatos álláspontját az év végére tervezett EU-Kína csúcstalálkozón fogja ismertetni. A várakozásoknak megfelelően Kína haragját fejezte ki az Európai Unió elképzelését az onnan származó új autókra kivetett esetleges büntetővámokkal kapcsolatban.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!