Jobb választás az olcsó, családi Dacia, mint a furgonszerű Ford és az egyterű Volkswagen?

2023. november 19. – 20:31

Jobb választás az olcsó, családi Dacia, mint a furgonszerű Ford és az egyterű Volkswagen?
Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Másolás

Vágólapra másolva

Ezt a cikket a Telex és az autóMAGAZIN együttműködésének keretében olvashatják.

Minél több gyereke van az embernek, annál kevésbé érzi úgy, hogy bármilyen általános érvényű tapasztalatot át tudna adni. Négy gyerekkel átélt zűrzavaros másfél évtized után összesen három értékelhető tanácsom maradt, ebből az első kettőn legyünk gyorsan túl:

1. Ne pazaroljon pénzt a Minden gyerek végig tudja aludni az éjszakát című könyvre.

2. Maradjon mindig laza, és örüljön bármilyen sikernek.

3. Nem létezik elég nagy családi autó.

Ez utóbbi kiválasztásánál vannak általános érvényű szabályok. Legyen biztonságos, variálható, praktikus, megbízható, és nem utolsósorban megfizethető is. A nagy kérdés, hogy kombi, dobozos autó vagy buszlimuzin legyen-e? Összehasonlításunkban a Dacia Jogger, a Ford Tourneo Connect és a VW Touran segítségével ezt próbáljuk megválaszolni.

Nyolcmillió forinttól, akár hét személy szállításához

Pár napba beletelik, amíg nem érezzük a hiányát annak, amire valójában nincs is szükségünk. Ilyenkor jön a felismerés, hogy a nélkülözhető dolgok nélkülözése milyen lehetőségeket teremt: például egy nyolcmillió forintos családi autó vásárlását.

110 lóerős, háromhengeres, turbós benzinmotor mozgatja a Dacia Joggert – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
110 lóerős, háromhengeres, turbós benzinmotor mozgatja a Dacia Joggert – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Persze, ez még mindig soknak tűnik ahhoz képest, amennyibe a Daciák eddig kerültek. A Joggerbe viszont egy csomó felszerelés szériatartozék lett, pedig korábban még extraként se lehetett rendelni a Renault diszkontmárkájánál. Az Expression kivitelben például LED-fényszóró, klímaberendezés, hátsó parkolóradar, hat légzsák és érintőképernyős infotainment is van, és 320 ezer forint felárért öt helyett hét ülés.

A leghátsó, összehajtható üléseket néhány kézmozdulattal el lehet távolítani az autó rakteréből, de a második üléssor mögé is be lehet hajtogatni mindkettőt. Jó variálhatóságuk ellenére teljes értékű ülőalkalmatosságokról beszélhetünk, amelyeken gyerekeké és tinédzserek is meglepően kényelmesen utazhatnak.

Egyszerű és célszerű variálhatóság: a Jogger osztott üléspadja előrehajtható – Fotó: Hans-dieter Seufert
Egyszerű és célszerű variálhatóság: a Jogger osztott üléspadja előrehajtható – Fotó: Hans-dieter Seufert

Ennél is több hely van persze a Jogger második sorának szegényesen formázott üléspadján. A támla, illetve a komplett ülés is dönthető, ez megkönnyíti a beszállást a harmadik sorba. A szülők elöl, kemény műanyagokkal burkolt környezetben foglalhatnak helyet, amit csak néhol tör meg némi textil vagy díszléc. Bármennyire is rusztikus a berendezés, minden jó minőségű a Dacia nagy kombijában. Ráadásul a kezelése is egyértelmű, már csak azért is, mert a Jogger nélkülöz minden felesleges csicsát.

A Dacia első üléseinek háttámlájára felhajtható tálcák is jutottak – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Dacia első üléseinek háttámlájára felhajtható tálcák is jutottak – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Biztonságos autó, fékei jól fognak, motorja takarékos és fürge. Az egyliteres, 110 lóerős, háromhengeres benzines turbómotor a teszt során átlagban 7,2 litert fogyasztott száz kilométeren. A Jogger rugózási komfortja megfelelő, vezethetőségére kár szót pazarolni. Az ötüléses kivitel 447 kilogrammos terhelhetősége pedig éppen elfogadható. Összességében nyolcmillió forintért egy teljes értékű autó.

A haszonjármű-kategória terhe

A Ford Tourneo Connect valójában egy álruhás Volkswagen Caddy – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Ford Tourneo Connect valójában egy álruhás Volkswagen Caddy – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

A kérdés nem az, hogy önnek szüksége van-e egy dobozos autóra, hanem, hogy abba befér-e még egy babakocsi. Több gyerekkel elképesztően hasznos lehet egy magasított tetejű típus, és a Ford Tourneo Connectnek nincs is vetélytársa, hiszen csomagtartójában összehajtás nélkül elférnek a nagyobb babakocsik is. Az utódokat a magas és széles tolóajtókon keresztül szintén könnyű beültetni, és becsatolni a gyerekülésbe.

Ez volna a Ford két nagy előnye. Ez az autó amúgy egy átcímkézett Volkswagen Caddy. Ugyanolyan zűrös a kezelhetősége is. A felhasznált anyagok inkább strapabíróságukkal, mint eleganciájukkal tűnnek ki, a beltér is nehézkesen variálható. A nagy hátsó ülésnek először a támlája hajlik előre, majd be lehet hajtani az első ülés mögé, de közben két karral ki is kell támasztani. Ahhoz viszont, hogy a körülbelül 2,5 köbméteres rakteret teljes egészében kihasználhassuk, el kell távolítani a méretes üléspadot. Az erőt próbáló művelethez ajánlatos szomszédok, rokonok, kollégák segítségét kérni. Csak számoljanak vele, hogy egy ilyen után többé sosem akarnak majd segíteni.

A Ford második üléssora masszív kivitelű, ki lehet emelni, de nem könnyű. Az ülés előre döntött elemeit ki kell támasztani. A harmadik sor meredek támlájú összehajtható üléskéi feltűnően kényelmetlenek – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN A Ford második üléssora masszív kivitelű, ki lehet emelni, de nem könnyű. Az ülés előre döntött elemeit ki kell támasztani. A harmadik sor meredek támlájú összehajtható üléskéi feltűnően kényelmetlenek – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Ford második üléssora masszív kivitelű, ki lehet emelni, de nem könnyű. Az ülés előre döntött elemeit ki kell támasztani. A harmadik sor meredek támlájú összehajtható üléskéi feltűnően kényelmetlenek – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Könnyebben kezelhető a csomagtartóba épített két, 381 ezer forint felárért kapható, összehajtható ülés. Még ha ezek a Volkswagen Touran megoldásával ellentétben nem tüntethetők el a padlóban, és nem is hajtogathatók el az útból, mint a Jogger esetében. Ehelyett ledöntött támlával a fél csomagteret elfoglalják, így inkább érdemes kiszerelni őket, és a garázsban vagy a pincében tárolni. Persze, amikor hirtelen szükség lenne rájuk, akkor éppen ezért nem lesznek kéznél. Vagyis ezek az ülések kizárólag ritka esetekben, átmeneti megoldásként értelmezhetők. Nem véletlenül említettünk ritka eseteket, mert ennél gyakrabban nem lehet a kemény, meredek támlájú ülések használatát bárkitől elvárni.

A Ford Tourneo Connect beltere – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Ford Tourneo Connect beltere – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Az 1,5 literes, négyhengeres, 115 lóerős, benzines turbómotornak nagy kihívás az üresen 1,64 tonnás, teljes terheléssel 2300 kilós Tourneo mozgatása. Habár a motor ugyanaz, mint a Touranban, a haszonjármű részleg igényeinek megfelelően 36 lóerővel csökkentették a teljesítményét, és 30 newtonméterrel a nyomatékát. Így az alap benzinessel nem igazán lendületes a Ford, dupla kuplungos váltója pedig tétovázik elinduláskor, és később is lassan kapcsol. Nem csak a hajtás lusta, a vezethetőség sem meggyőző. A kemény futómű ugyan a karosszéria dőlése ellen dolgozik, de nem igazán tudja megakadályozni. A kormányzás irányváltásra megfelel, de nem precíz, és a visszajelzésekben sem jeleskedik.

Még ezt is könnyebben el lehetne viselni, mint a nyers rugózást, vagy a zavaros kezelhetőséget; ha a Volkswagen-származású Ford nem lenne annyira drága. Pár évvel korábban a Connect dízelverzióját (benzines nem volt) még jóval kedvezőbb áron kínálták: a tesztelt Connectnek viszont 13 millió forintról indul az ára, ennyi pénzért illene többet tudnia.

A családi autó, amit az SUV-k divatja nyírt ki

A Volkswagen Touran-dinasztia februárban ünnepelte fennállásának huszadik évfordulóját. Erényei közé tartozik, hogy az elmúlt két évtizedet csupán két generációval túlélte. Ennyi is elég volt, hogy a kompakt buszlimuzint olyan tökéletes fejlettségi szintre emelje, amire más gyártó nem képes. Vagy legalábbis már nem. A Touran a mostani összehasonlításunk egyedüli kompakt buszlimuzinjaként, más néven egyterűjeként kanyarog jelenünkben, amely már nem ezekről a praktikus családi autókról, hanem a SUV-okról szól.

A Volkswagen Touran második generációja egyben az utolsó is – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Volkswagen Touran második generációja egyben az utolsó is – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Kár a kategóriáért. A Touran térkínálata az autó teljes 4,53 méteres hosszúságában olyan jó, hogy a három középső ülést kissé előre tolva akár heten is figyelemre méltó térérzettel tudnak utazni benne. Az utasok mögött így még egy kicsi, mégis releváns csomagtér is marad. A két leghátsó ülés ára borsos, 283 ezer forintba kerülnek, de ezek a legfifikásabbak is ebben az összevetésben. Kialakításuk és kényelmük még a legfinnyásabb felnőtteknek is megfelel, ha pedig nincsenek használatban, behajthatók a csomagtér padlójába. Ott nem zavarnak, de bármikor hadra foghatóak, ha hirtelen szükség lenne rájuk.

A Volkswagen Touran harmadik üléssora a padlóba hajtogatható – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Volkswagen Touran harmadik üléssora a padlóba hajtogatható – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Felárért adaptív lengéscsillapítókkal tovább növelhető a Volkswagen kényelme, de ajánlott inkább a normál üzemmódot használni, mert komfort fokozatban az utasok tengeribetegek lehetnek. Mindezek ellenére élvezetes autókázásra is alkalmas a Touran, mert kormányzása precíz és közvetlen, ráadásul a lendületes vezetés sincs hatással a biztonságára. Ez utóbbit egyébként is a Touranban a legnagyobb a tesztelt autók között az integrált gyereküléseivel és a második sorba épített oldallégzsákokkal.

A Touran műszerfala egyetlen kijelzőből áll (fent), a középső sorban utazók is szabályozhatják a szellőztetést (lent) – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN A Touran műszerfala egyetlen kijelzőből áll (fent), a középső sorban utazók is szabályozhatják a szellőztetést (lent) – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN
A Touran műszerfala egyetlen kijelzőből áll (fent), a középső sorban utazók is szabályozhatják a szellőztetést (lent) – Fotó: Hans-Dieter Seufert / autóMAGAZIN

Az 1500 köbcentis, turbós benzinmotor a Touranban 150 lóerős, ráadásul sokkal jobb kedvű, mint a Tourneóban. Gyorsabban és takarékosabban is hajtja a buszlimuzint, átlagfogyasztása száz kilométerenként 8 liter volt a teszt során. Így már a magas ár is elfogadható. A Volkswagen nem tervezett új generációt ebből a típusból, aminek talán az is az oka, hogy a próbák után mi sem tudunk választ adni a kérdésre, hogy mivel lehetne jobb autót faragni a jelenlegi Touranból.

Összegzés: Mindhárom autó megfelelő teret nyújt a nyüzsgő családi utazásokhoz, azonban csak kettő igazán meggyőző. A Tourneo magas árához képest menet közben nem elég komfortos, variálhatósága nehézkes, és a harmadik sorban szűk a térkínálata. A Tourannak van a legtöbb erőssége: agilis, kényelmes és takarékos, méghozzá hét embernek elegendő hellyel. A Jogger a lényegre redukálja ezeket a tulajdonságokat, az árat pedig megfizethetőre.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!