Hanyatlóban az sms-ezés Magyarországon, de többet telefonálunk

2022. június 24. – 16:01

Másolás

Vágólapra másolva

Vissza tudja idézni, mikor küldött utoljára sms-t? És azt, hogy mi állt benne? Ha nehezen megy, akkor nem az ön készülékében van a hiba: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság adatai szerint ugyanis erőteljesen visszaesőben van az sms-ezés Magyarországon, ám annál többet és hosszabban telefonálunk. Számokra lefordítva ez azt jelenti, hogy 2021-ben még 714 millió sms-t küldtek a lakossági előfizetők, míg 2018-ban ez még meghaladta az egymilliárdot. További adatok:

  • 2018-ban egy átlagos lakossági előfizető havonta 11 sms-t küldött, 2021-ben viszont már csak nyolcat
  • a számlás előfizetők jóval több sms-t küldenek, mint a feltöltőkártyás előfizetők, előbbiek tavaly havonta 11 darabot, utóbbiak 3 darabot (ennek az oka valószínűleg az, hogy a számlás előfizetések meghatározott számú vagy akár korlátlan sms küldését teszik lehetővé külön forgalmi díj nélkül)
  • 16 éves és idősebb internetező lakosság körében a mobilozók mindössze 7 százalékuk küld naponta, magáncélból sms-t, negyedük hetente vagy havonta, kétharmaduk viszont ennél ritkábban, esetleg soha nem küld így üzenetet.

Arra a kutatás is felhívja a figyelmet, hogy az sms-ek szerepe nem tűnt el teljesen, elsősorban a szolgáltatók ügyfelekkel való kommunikációjában hasznos, illetve az online belépési jogosultságok ellenőrzésekor. Gyors, személyes kutatásom ezt alá is támasztotta, a telefonomban a legutóbbi öt sms-forgalom így néz ki: számlaértesítő; értesítés, hogy hamarosan megérkezik a rendelésem; két értesítő nem fogadott hívásokról; egy sms benne egy ellenőrző kóddal.


Feltételezhetnénk, hogy az sms hanyatlása mögött az internet és a csetelésre alkalmas applikációk állnak, az NMHH szerint viszont a helyzet ennél összetettebb. Több változó (nem, kor, csethasználat, internet jártasság) együttes hatását vizsgálták, és az derült ki, hogy az internethasználat területén a magukat kezdőnek vagy átlagos tudásúnak gondolók körében a cset jellemzően nem váltotta ki az sms-t, vagyis, aki gyakrabban csetel, az kedveli az sms-t is. Az életkor is hatással van az sms-küldésre: a fiatalok gyakran sms-eznek (és csetelnek), a 30-50 éves középkorosztály viszont kevesebbet, míg 60 év felett ismét nő az sms-küldés gyakorisága, és ők kevésbé csetelnek.