Szavazz te is ovisok és iskolások zöldítő ötleteire – így valósággá válhatnak
2024. június 11. – 10:57
Megmentenék a veszélyeztetett állatokat, kertet és tavat építenének, megreformálnák a ruhaipart és az oktatást az óvodás és általános iskolás gyerekek és pedagógusaik, akik inspiráló programok százait dolgozták ki. Megvalósításukhoz a nyertesek komoly pénzbeli támogatást is kaphatnak az E.ON pályázatán, amelynek odaítéléséről a nagyközönség is dönthet.
Idén is hatalmas érdeklődés övezte az E.ON Hungária Csoport legnagyobb fenntarthatósággal kapcsolatos pályázatát, a Föld Bajnokait. Mintegy négyszáz óvodai, általános iskolai és gimnáziumi csoport küldte be környezetvédelemmel, környezettudatos gazdálkodással kapcsolatos programját az ország minden tájáról. Ezek között pedig ezúttal is bőven akadtak sziporkázó, előremutató pályamunkák.
A szakmai zsűri és a nagyközönség által kiválasztott nyertesek pénzügyi támogatást kapnak terveik megvalósítására az E.ON-tól. A pályázat összdíjazása 25 millió forint, intézményenként maximum 2,5 millió forint volt igényelhető. A legtöbb közönségszavazatot kapott intézmény a nyertesek közé kerül, a többi nyertest a zsűri választja ki. A zsűri tagjai idén dr. Ürge-Vorsatz Diána, Nagy Réka (Ökoanyu), Szomolányi Katalin, Pokorny Lia, és az E.ON Hungária Csoport vezérigazgatója, Guntram Würzberg.
Szavazz te is!
A zsűrizésbe tehát az idén is bevonják a nagyközönséget, bárki leadhatja a szavazatát az E.ON Facebook oldalán 2024. június 6. és 21. között, ahol bemutatják a középdöntőbe jutott 22 pályázatot. Ehhez pedig nem kell mást tenni, mint a programok áttanulmányozása után egy szimpla „Tetszik”-kel jelezni, hogy szerintünk melyik is szimpatikus, melyik a legérdemesebb a támogatásra.
A magyar diákok és tanáraik újfent bebizonyították kreativitásukat, és azt, hogy a környezet védelme számukra nem merül ki az – egyébként fontos – szemétszedésben. Nézzük tehát, milyen témákban mélyültek el és állítottak össze inspiráló koncepciókat a döntőbe jutott pályázók!
Zöld divat
Többen is előálltak olyan programmal, amelynek célja, hogy a diákokat megismertesse a divatipar sötét, környezetszennyező oldalával, és zöld alternatívákat kínáljon helyette.
Találkozhatunk hulladékmentes szabászati és anyagfelhasználási megoldásokkal, volt, ahol a természetes anyagokra és az újrahasznosításra, a vegyszer nélküli színezési eljárásokra, vagy a kis szériás, kézi munkával készülő minőségi termékek létrehozására fektettek kiemelt hangsúlyt.
Ezek az ötletek szinte láthatatlanul hozzák közelebb a diákokhoz és tanárokhoz a környezettudatos gondolkodást, amely idővel az életük más területeire is pozitív hatást gyakorolhat. Emellett olyan technikákat is elsajátíthatnak, amelyeknek hasznát vehetik a később, a karrierépítés során, akár egy saját vállalkozásban.
Erdei iskola 2.0
Nem egy pályázati anyagban bukkant fel a kültéri tanterem koncepciója, ahol a diákok természetes környezetükben ismerkedhetnek meg a növényekkel, és adott esetben akár kisebb állatokkal is. Ráadásul az oktatás helyszínét is a tanulók alakítják ki, akár szülői segítséggel. Így a program szerves részét képezi a közösségépítés is.
A „tanterem” természetesen minden esetben más és más. Volt olyan iskola, amelynek terveiben szerepel sün- és madárodú, esetleg rovarhotel létrehozása is. Sőt, olyan intézmények is akadnak, amelyek kis tavacskákat alakítanának ki, saját komplex ökoszisztémával. Itt az iskolások a valóságban figyelhetik meg mindazt, amit a könyvekből tanulhatnak, azaz, hogy milyen szimbiózisban élnek a kétéltűek, rovarok, halak és a növények. És az sem utolsó szempont, hogy mindezt a saját kezükkel hozzák létre. Épp úgy, mint azokat a tanösvényeket, amelyek számos pályázat pillérét képezik. Ezek amellett, hogy közelebb hozzák a diákokat a saját környezetükhöz, a látogatók számára is hasznos, fontos információkat tartalmazhatnak egy adott régióról.
Lazán kapcsolódik ide az egyik gimnázium speciális kezdeményezése. Itt a tanulók a program részeként egy „Energia Kommandót” is felállítanának, ahol a gyerekek feladata lenne az iskola energiagazdálkodásában felmerülő hibák észrevétele és jelzése.
Kertész leszek
Jó pár olyan projekt került be a potenciális győztesek közé, amely a kertészkedést állította középpontba. Egyes óvodáknál és általános iskoláknál a fűszerek és gyógynövények kaptak kiemelt figyelmet, míg mások a különféle technológiákra, tehát például a magaságyások, öntözőrendszerek kiépítésére vagy a biopermetező szerek elkészítésére helyezték a fő hangsúlyt.
Örvendetes módon a legtöbb programban felbukkant a komposztálás kiemelt prioritásként, amely egyszerű, bárki által elvégezhető tevékenység, és komoly edukatív hatása is van, azon túl hogy hamar kézzelfogható eredményeket lehet vele elérni.
Szemléletformálás és jövőkép
Talán ebből a néhány kiragadott példából is látszik, hogy az élet széles területét fedik le a beadott pályázatok. Nagyon lényeges, hogy ezek a projektek gyors, látványos pozitívumaik mellett számos más, elsőre láthatatlan előnnyel is járhatnak, hiszen környezettudatosabbá teszik a gyerekeket, és rajtuk keresztül pedig a szüleiket.
Emellett a hasonló zöld kezdeményezések közösségépítő hatása sem utolsó. A munka során új barátságok születhetnek, a szülők, ismerősök és környéken lakók bevonásával pedig erősebbé, szilárdabbá válhat a helyi közösség, a gyermekek és felnőttek közötti kapcsolat.
Látogass el a Föld bajnokai program honlapjára, illetve az E.ON Facebook oldalára, és mélyedj el a pályázatokban. Nagyon megéri, hiszen számtalan érdekes, hasznos ötlettel lehet találkozni.
A cikk megjelenését az E.ON Hungária támogatta.