Év végén megnő az adakozók száma – az apróságok is sokat jelentenek!
2023. december 16. – 10:55
Karácsony környékén sokaknak jut eszébe segíteni a rászorulókon, hogy minél többen tölthessék meghitten az ünnepeket. De hogyan és mit érdemes adományozni? A tartós élelmiszer különösen jól jön, derül ki a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR közös Adni Öröm! elnevezésű kampánya kapcsán. Egy felmérés azt is megmutatta, hogy mennyire szívesen adományozunk, illetve mennyire bízunk meg az egyes szervezetekben.
„Gyakran tévesen azt gondoljuk, senki nem örülne egy zacskó tésztának, egy kilogramm cukornak, egyetlen tábla csokoládénak, de ezek az »apróságok« végül majd ajándékcsomagokba kerülnek, így a vevőink láthatatlan kis közösségei lepik meg országszerte a hátrányos helyzetű, javakban nem bővelkedő családokat” – fogalmazott a Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője a 27. alkalommal megszervezett Adni Öröm! kampányról. Az akció keretein belül a kijelölt SPAR és INTERSPAR üzletekben rakhatunk a kosarunkba tartós élelmiszereket, amiket aztán a kasszák után, a kihelyezett pultoknál adhatunk le a Magyar Máltai Szeretetszolgálat önkénteseinek.
Amikor adományozunk, gyakran azt hisszük, hogy a párszáz forintos élelmiszer vagy egy-egy apróbb tárgy fölösleges, pedig – ahogy azt a SPAR is hangsúlyozta – az ajándék értéke nem az árától függ. Minden tétel számít, ugyanakkor azt se felejtsük el, hogy a nélkülözésben élő családoknak nemcsak karácsonykor, hanem egész évben jól jön a segítség. Ahhoz azonban, hogy minél többen kapjanak kedvet a jótékonykodáshoz, olyan kampányokra van szükség, melyek leegyszerűsítik az adományozást, itt egy-egy kihelyezett pulton adhatjuk át az adományainkat, legyen az élelmiszer vagy pénzbeli támogatás. Személyesen ugyanis sokkal szívesebben adunk, mint online, ahogy egy friss közvélemény-kutatás szintén alátámasztotta.
Hogyan és kiknek adunk szívesen?
Egy 2023 novemberében végzett reprezentatív felmérés alapján a 18 és 65 év közötti lakosság mintegy egyötöde (19 százalék) szokott rendszeresen adományozni, ami nagyjából 1,3 millió főt jelent. A megkérdezettek 52 százaléka pedig alkalmanként, nem minden évben figyel a jótékonykodásra. Az adatok alapján kiderült, hogy különösen a nők, a negyven év felettiek, a felsőfokú végzettséggel rendelkezők és a budapestiek segítenek a rászorulókon, illetve hogy 2019-hez képest nem nőtt jelentősen az adományozók száma.
Az sem mindegy, hogy milyen formában van lehetőség az adakozásra, mivel bár a válaszolók több mint fele dobott már be pénzt kihelyezett adománygyűjtő perselyekbe vagy vásárolt olyan terméket, ahol az ár egy része egy bizonyos ügyet támogatott, nagyon kevesen bíznak meg ezen adományozási formákban (a megkérdezettek 6 és 8 százaléka). Egyértelműen látszik, hogy noha az online lehetőségek kényelmesebbek (a válaszadók 48 százaléka választotta már ezt az adakozási formát az egyszerűsége és 23 százaléka a gyorsasága miatt), a személyesebb adományozási megoldásokat részesítjük előnyben, és azokban jobban bízunk. 24 százalék leginkább abban bízik, ha személyesen nyújt segítséget egy adománygyűjtő szervezetnek (a legtöbben a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot ismerik), vagy közvetlenül a támogatotthoz juttatja el a felajánlását civil szervezet bevonása nélkül.
Az szintén kiderült, hogy leginkább a beteg (61 százalék) és rászoruló gyerekeket (58 százalék), illetve a szegényeket (57 százalék) támogatják az emberek. Szintén bizakodásra ad okot az az adat, miszerint a felmérésben résztvevők 93 százaléka gondolja úgy, hogy a legkisebb adomány is hasznos lehet.
Kikhez jutnak el a SPAR-ban vásárolt termékek?
Az Adni Öröm! akció keretein belül már 27. éve teremtenek lehetőséget arra, hogy az egyes SPAR és INTERSPAR üzletekben egy-egy kilogramm cukrot, lisztet, doboz konzervet, csomag száraztésztát vagy gyerekeknek szánt édességet tegyünk pluszban a kosarunkba. „Elsősorban a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal régebb óta kapcsolatban álló családok részesülnek az adományban, tehát azok, akik év közben is gyakran felkeresik a szervezetet különböző kéréseikkel, és valamennyire figyelemmel kísérjük a sorsuk alakulását.
De viszünk a csomagokból a szeretetszolgálat átmeneti otthonaiban élő családjainak, a máltai játszótereket rendszeresen látogató családok közül azoknak, ahol más módon is segítettünk már, továbbá 64 olyan kistelepülésre szállítunk a csomagokból, ahol a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét programot valósít meg a Felzárkózó települések program keretében. Az Adni Öröm! akcióban készülő pakkokból az önkénteseink visznek egyedül maradt idős embereknek és hajléktalanság peremén élő személyeknek is” – foglalta össze a tudnivalókat Romhányi Tamás, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetője.
A civil szervezet munkatársa elmondta, hogy az adventi időszakban jellemzően több felajánlás érkezik a cégektől, illetve a magánszemélyektől, és vannak évek, amikor decemberben annyi adományt kapnak, mint év közben három hónap alatt. A felajánlások egy része spontán érkezik, más részét a különféle gyűjtések során kérik, amiket karácsonykor nyitottabban fogadnak az emberek. Romhányi Tamás azonban aláhúzta, hogy sokat számít, ha az adományozás nem jár plusz feladatokkal és könnyen kivitelezhető:
„Az Adni Öröm! sikere részben ennek köszönhető: karácsonyhoz közel, az üzletekben, bevásárlás közben teljesíthető a kérés, tehát jó időben és jó helyen zajlik a gyűjtés, jellemzően több ezer adakozó aktív részvételével.”
Az akció december 19-ig tart, és az üzletekből minden nap elviszik az adományokat, hogy a gyűjtés során érkezett felajánlásoktól függően 8-12 kiló tartós élelmiszert tegyenek a dobozokba. Van, ahol a családok bejönnek értük a szeretetszolgálathoz, máshol önkéntesek viszik házhoz.
A cikk megjelenését a Spar Magyarország támogatta