Ötödik évadára készül a Dalfutár, az elmúlt évek egyik legjobb televíziós műsora, és ami az első évad után átköltözött a Youtube-ra. A dalkészítő műsor új évada abból a szempontból is különleges lesz, hogy a készítők egy új rendszert vezetnek be, amelynek köszönhetően a jövőben fizetni is lehet az epizódokért, de közben maga a műsor ingyenesen elérhető marad mindenki számára.
Fontos leszögezni, hogy Dalfutár továbbra is nézhető lesz ingyen. Amit kitaláltunk és elindítunk sokkal inkább egy furcsa, hibrid modell. Sok rajongónk kérdezte, hogy hogyan tudna fizetni az adásainkért, és sokan írták azt is éveken keresztül, hogy miért kell egy hetet várni egy adás második epizódjára. A két rajongói igényt kombináltuk össze, így a most induló dalfutár.tv-n lehetőség lesz egy első epizód után már aznap megvásárolni a másodikat. De fontos, hogy ezt a második epizódot egy hét múlva ugyanúgy ingyen kitesszük, mint mindig szoktuk.
– meséli nekünk Hajós András producer-műsorvezető, aki hozzáteszi, hogy az új rendszer értelmében, aki végig akarja nézni azonnal egy dal születését, az megteheti pénzért. Aki viszont várni akar, az az eddigihez hasonlóan egy hét múlva ingyen megkapja a következő adást.
„A modellre a kezdetektől készülünk, figyelve a médiapiac alakulását a trend már jó pár éve látszik. A döntést sok szempontból a Covid hozta meg, kényszerűségből ugyan, de ennek hatására a nézők elkezdték elfogadni, hogy van stream, online jegy, fizetős tartalom a kulturális szférában. Valamint láttuk azt is, hogy a pandémia, hogyan képes akár globális piaci szereplőket is megszorítani. Isteni szponzoraink vannak, de ők sincsenek néha könnyű helyzetben. Ha stabil lábakon akarjuk tartani a Dalfutárt, és ha nézőink partnerek abban, hogy kivegyék a részük a finanszírozásra, akkor most van itt az idő, hogy ezt közösen tanulgatni kezdjük” – magyarázza a Telexnek Hajós.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy a Dalfutár miért egy új rendszert talált ki magának, és miért nem a közösségi finanszírozást választotta, ahogy sok online sajtótermék és műsor. Hajós szerint nem igazán illik a Dalfutárhoz az adományozás, mert a készítők piaci terméknek tekintik. Ahogy Hajós mondja
Hosszútávon oda szeretnénk eljutni, mint minden kereskedelmi produktum, a cipőtől az üdítőitalig, miszerint: ha kéred, fizess. Szerintünk egy kulturális terméket véd, ha a piacról él, és a fogyasztót is védi. Mert ha nem jön a néző, akkor újra kell tervezni, változtatni, fejlődni kell. Ez kevésbé kényelmes, mint támogatásból dolgozni, de hosszabb távon biztosabb, igazabb út. Az adományozás nálunk azért nem járható út, mert nekünk egy évad előtt fél évvel fillére pontosan kell tudnunk, hogy mennyi a költségvetésünk. Ha arra kéne várni, hogy megteljen a kalap, akkor sose tudnánk elindulni. Ezt egy heti rendszerességgel publikáló csatorna vagy műsor vállalhatja, de mi inkább évadokban gondolkodunk. Sokkal inkább olyanok vagyunk, mint egy sorozat, ami fél évenként jelentkezik meghatározott számú epizóddal.
Tehát a Dalfutár eddigi és az új adásai is ugyanúgy ingyenesek maradnak mint eddig, az új rendszer bevezetése Hajós szerint inkább egy edukációs próbaidőszak, amelynek köszönhetően a készítők bemérhetik, hogyan reagálnak a nézők és belőhetik az árazást is. „Az viszont nagyon fontos nekünk, hogy már ebben a tanulófázisban mindenki a termék-vásárló viszonyrendszerben kezdjen gondolkodni. Egyelőre a néző számára valódi tét nélkül. Számunkra van valódi tétje, mert ettől az egésztől például nagyon erősen függ az, hogy az idei második évadunkat, a Dalfutár6-t milyen feltételekkel tudjuk indítani. Ha ebből összegyűlik annyi pénz, amit a most még nem lezárult támogató tárgyalásink eredményei mellé teszünk, akkor lehet, hogy még színesebb, még izgalmasabb adásokat tudunk csinálni – egyébként pont a nézőknek” – meséli Hajós, aki el is sorolta, hogy mire költenének még (erre 30 oldalnyi ötletük van) nagyon szívesen a műsorban:
- szimfonikus zenekar,
- gyerekkórus,
- vagy karácsonyi extra adás.
Jeli András, a műsor másik producer és egyben rendezője elmondta, hogy egy epizód a dalfutár.tv-n 8 euró plusz áfa lesz, ami kb. 3500 forintnak felel meg. Ez azt jelenti, hogy ha valaki egyszerre szeretné megnézni mind a négy egymást követő epizódot, az 14 ezer forintot jelent egy évadra.
Viszonyítás kérdése, hogy ez sok vagy kevés. Ez kábé egy vacsora a családdal egy közepes helyen. Lehet persze, hogy ez dzsentriskedésnek tűnik, de nagy hirtelen ez jutott eszembe. Meg hát a kultúrafogyasztás is dzsentriskedés. Illetve nem győzzük hangsúlyozni, ki lehet várni ingyen is a részeket.
– mondja Jeli a beárazásról, aki azt is hozzáteszi, hogy a modelljük a nézői türelmetlenségre épít, vagyis ha valaki egyben akar megnézni két részt (egy dal elkészülése két epizódot jelent a Dalfutárban), akkor fizessen.
A készítők korábban már beszéltek arról, hogy a műsorformátum iránt külföldről is érdeklődnek, és Jeli elmondta, hogy továbbra is vannak érdeklődők, de egyelőre nem sietnek.
Nekünk ez az egész Dalfutár arról szólt idáig, hogy hosszan hallgattuk, hogy mit hogy nem lehet, aztán megcsináltuk. Valami ilyesmi ez a licenszértékesítés is. Általában meghallgatjuk, hogy mit hogyan szoktak, aztán előállunk valamivel, amire persze az a válasz, hogy azt nem úgy szokták. Meglátjuk, majd kirúgja magát a dolog.
Kérdeztük a készítőket arról is, hogy mi várható az ötödik évadban, de a műsor struktúrája miatt (a dalkészítésben résztvevő zenészek és előadók egészen a felvételig napjáig nem tudnak egymásról) csak nagy körvonalakban tudott erről Jeli beszélni. „Annyi biztos, hogy nagyon vaskosnak érezzük az új évadot. Nemrég arra jöttünk rá, hogy talán most kezdjük érteni, hogy mit is találtunk ki, mitől működik, mik az erősségei, és persze azt is, hogy mit kéne még jobban csinálnunk.”
A Dalfutár5 első adása június 14-én jelenik meg este 7-kor a Youtube-on és a dalfutar.tv oldalon.