Amikor pár méterrel előttem tripla leszúrt Rittbergert mutat be a félig lefagyott, latyakos-hódarás úton egy bringás, már kezdek kételkedni benne, hogy jó ötlet volt egy decemberi reggelen tesztelni a legújabb, rekordhosszú kerékpáros útvonalat Budapesten. Viszont megfogadtam a legutóbbi, tárgyban tartott (fölösleges) sajtótájékoztatón, hogy szkippelem a süket dumát, és inkább majd személyesen nézem meg a fejlesztést, ha kész lesz. Így nincs mese, tovább kell kerekezni.
A héten ugyanis átadják az Árpád fejedelem útján és a Vörösvári úton kialakított szép, hosszú kerékpáros útvonalat, ami a főváros és a BKK előzetes elvárásai szerint
- biztonságosan kerékpározhatóvá teszi a két főutat;
- az új csomóponti átvezetésekkel pedig jelentősen csökkenti a bringásokra leselkedő veszélyeket az érintett kereszteződésekben.
A kerékpárút próbája a tekerés, így hát szerda reggel a Margit híd budai hídfőjénél futunk össze a Magyar Kerékpárosklub tagjaival és két ingyenpogácsával. Bringásreggeli-nap van, ilyenkor ingyenfrissítőt és -reggelit kapnak a kerékpárosok a város különböző pontjain.
A (kétirányú) kerékpárút az Árpád fejedelem út járdája mellett indul el, külön nyomvonalon, jó szélesen. A Komjádi uszodánál rákanyarodunk a kis forgalmú szervizútra, és a parkoló autók között haladunk a felfestett bringás nyomon. Szombat délelőttönként a belső út egy részén zsúfolt piac van, ilyenkor jobb, ha nem erre megyünk, mert biztos tolni kell a biciklit, de a BKK szerint a városi funkcióknak ezen a területen meg kell férniük egymás mellett, és a közlekedési szempontoknak tiszteletben kell tartaniuk a városi élet tereit is.
Az új kerékpáros útvonal minden részletével dzsesszesített villámvideónkban ismerkedhet meg:
Akadálytalanul átgurulunk a piac szó szerint hűlt helyén, egészen a Lajos utca elejéig, a sima zebrából átalakított gyalogos-bringás átkelőig. Idáig lényegében korábban is elcsalinkázhattunk volna a járdákon-parkolókon át, de így célirányosan gyorsabb és kényelmesebb kerékpárral, az biztos. Az Árpád fejedelem út innentől északra korábban nehéz ügynek számított: a járda szűk és tilos, az út túl forgalmas volt. A mostani helyzet szabad, gyors, biztonságos utat biztosít egy-egy felfestett (egyirányú) kerékpársávval az út két oldalán.
A Szépvölgyi útig hasítunk, de ha ott balra akarnánk kanyarodni, meg kéne állnunk a zebránál, leszállni a bicikliről, áttolni és úgy továbbmenni. Kádár Melinda, a Kerékpárosklub szóvivője elmondása szerint kezdeményezték a bekanyarodás megoldását, de a BKK nem tudta megoldani. Hogy miért nem? A BKK szerint mivel gépjárművel sem lehet balra kanyarodni, átláthatatlan helyzetet teremtene, és csökkentené a szubjektív biztonságérzetet a kizárólag kerékpározóknak biztosított balra kanyarodási lehetőség.
Helyette a rakparti bringaúthoz épült egy jobb átkötés a korábbi, veselerázó rögök helyén. Szerencsére mi nem akarunk lekanyarodni, haladunk tovább, észak felé, és átgurulunk a bringás/gyalogos felüljárónak épült, majd tisztán gyalogos felüljáróvá átminősített Tímár utcai felüljáró alatt. Az új bringaútnak egy nagy előnye, hogy kipipálja a legalább egy évtizede fennálló problémát, ami egyfelől a gyalogosok veszélyeztetésében, másfelől a felüljárón áthajtó bringások vegzálásában jelentkezett. Aki északra vagy délre tart biciklivel, annak többé nem kell a felüljárót használni, mehet az új kerékpársávon.
A felüljáró után, a Mol-kútnál jön az új bringasáv legérzékenyebb pontja, itt ugyanis nagyon sokszor kint van a kihajtó autók orra, és az is előfordulhat, hogy a nagy ide-oda tekintgetésben nem veszik észre a közeledő biciklist. Ezért ezt a pontot érdemes fokozott figyelemmel megközelíteni. A közút túloldalán, az Árpád híd hídfőjénél egy átépítéssel megpróbálták semlegesíteni Buda legveszélyesebb kerékpáros-autós kereszteződését, ahol folyamatosan ütötték el a bicikliseket, tavaly halálos baleset volt.
A semlegesítés korábbi cikkünk szerint nem sikerült teljesen, az autósok nem nagyon állnak meg a kerékpárutat védő stoptáblánál. A Kerékpárosklub szerint azért, mert az autók széles ívben, alig érezhető bukkanón hajthatnak rá a Serfőző utcáról az Árpád fejedelem útjára, amit jó lendülettel ki is használnak. A BKK álláspontja az, hogy az átépítés ugyan hozzájárul a közúti veszély csökkentéséhez, de önmagában nem helyettesíti a szabálykövető magatartást. Abban meg lehet egyezni, hogy a halálkereszteződés biztonságosabb lett, azt pedig majd a baleseti statisztika mondja meg, mennyire.
A bringasáv kisebb kihagyással majdnem a Flórián térig, azaz pontosan a Polgár utcai kereszteződésig tart, itt bevezetik az OTP előtti parkoló szervizútjára, majd a széles járdán ér el az új, Szentendrei úti lámpás bringás átkelőig. Az átkelés biciklivel így tényleg jóval biztonságosabb. A túloldalon, a Vörösvári út elején várhatóan a járdán lesz felfestve a kerékpársáv, még egyelőre ennek nincs nyoma. Sőt, a folytatásnak se nagyon, ami egy részen a lakótelepi parkolóban megy majd, kerékpáros nyom felfestéssel, aztán a Vihar utcától közös kerékpáros-busz sávban. Ez utóbbi KRESZ-tábla már kint van, de az aszfalton még nem jelzi semmi, így sok autós észre se veszi a változást.
A Vörösvári út végénél ismét a szervizútra terelődik a bringás nyomvonal (ennek sincs még jele), majd végül elérjük a Bécsi utat, ahol összeér a bentről érkező Bécsi úti kerékpárúttal. (Innentől kifelé nem folytatódik a kerékpáros nyomvonal.)
A visszafelé úton egy nehéz kezdet van a Vörösvári úton: ha nem akarunk járdázni, a forgalmas külső sávban kell mennünk, ami szerencsére pár száz méter múlva átalakul közös kerékpár-buszsávvá. A Duna felé már nem olyan egyszerű átkelnünk a Szentendrei úton: vagy áttoljuk a biciklit a túloldalra és használjuk az idefelé megismert bringás átkelőt, vagy az autós forgalommal együtt megyünk át a közúti sávon. Ez utóbbi gyorsabb, de tapasztalatlanabb bringásokat megijesztheti.
A BKK közlése szerint egyébként a tervezés során számoltak a Flórián téri átvezetés többirányú kiépítésével is, de a rendelkezésre álló pénzből most ennyire futotta. A többi irányra is vannak tervek, de azok majd később kerülnek sorra.
Visszafelé még testközelből tesztelhetjük, hogy az autósok mennyire veszik komolyan a Serfőző utcai átalakított halálkereszteződés stoptábláját, majd az Árpád fejedelem úti kerékpáros sávban érünk vissza a Lajos utcai zebrához, és a kétirányú bringás nyomvonalhoz, ami a Margit hídig vezet vissza.
Az új kerékpárúton végigtekerve kijelenthető, hogy a nyomvonal a Margit híd és a Flórián tér között működik, fontos kerékpáros hálózati hiányt foltoztak be vele. A Vörösvári úton egy kicsit elnagyolt a megoldás, hogy összeterelték egy sávba a buszokat és a bicikliket, mindenesetre valamivel biztonságosabb, mint a nyílt közúton tekerni.
Kinek jó ez? Aki a rakparti bringaúton érkezik és a Flórián térig teker, az jó eséllyel nem fog bejönni eggyel beljebb az új bringaútra, hanem hasít tovább, és a jó öreg Tímár utcai felüljárón csatlakozik majd be. Az új nyomvonal inkább azoknak jó, akik a Vízivárosból, a Margit körút környékéről, Felhévízről vagy a Dunához közelebb eső lakott részekről mennek észak vagy dél felé – ezt segíti elő sok mellékutcai rákötés.
Kell-e még egy bringaút? Igaz, hogy a HÉV-túloldalán, a Duna mellett halad az Eurovelo 6-nak kinevezett, de még jó pár hatástalanított közlekedési aknát tartalmazó kerékpárút, de azt a lakóterületekről levágja a HÉV. Ahol átjön a Tímár utcánál, ott már nagyon közel az új nyomvonalhoz, a parkban tekereg a kétirányú bringaút, ezért ott inkább felmerül a kérdés. Erre a Kerékpárosklubnak az a válasza, hogy a kerékpárút a bizonytalanabbaknak, családosoknak egy jó választás, a párhuzamos Árpád úti kerékpársáv pedig a gyorsabb, tapasztaltabb bicikliseknek.
Kommentelheted a cikket, ajánlhatsz más jó helyeket a Szépkilátás Facebook-oldalán is, és lájkolhatod az oldalt, ha még nem tetted! Kérdések és tanácsok is ide jöhetnek.
További kerékpáros cikkek: