Lejtő után a kanyarba építettek fekvőrendőrt a Budapest–Balaton-bringaúton, az önkormányzat szerint a kerékpárosok érdekében

2022. október 12. – 12:33

Lejtő után a kanyarba építettek fekvőrendőrt a Budapest–Balaton-bringaúton, az önkormányzat szerint a kerékpárosok érdekében
A kajászói küszöbszörny – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Egy tíz napja elhelyezett fekvőrendőr, azaz forgalomlassító küszöb borzolja a kedélyeket a kerékpáros közösségi oldalakon. A bukkanó váratlanul ér sok kerékpárost, és közepes sebességnél is nagyot dob a bringán. A kajászói küszöbszörny az érintett államtitkár szerint felháborító, míg a helyi polgármester szerint épphogy a bicikliseket védi.

Az első pillantásra közel tíz centi magas bukkanó egy nagy lejtő aljában, kanyarban bukkan elő Kajászó határánál a Budapest–Balaton (Buba) bringaúton. Egy szemtanú érzékletes leírása szerint így néz ki a váratlan találkozás a fekvőrendőrrel:

„Tordas felől érkezve egy komoly lejtőn lehet a faluba érkezni. A sok mászás után jólesne a lefelé robogás. A szemem sarkából láttam egy 10 km-es táblát. Micsoda? Tíz kilométer max? Fékeztem, de a kanyar után egy brutális fekvőrendőrt helyeztek el. Szinte észrevétlenül. Ha nem fékezek óvatosságból, most nem hiszem, hogy írnék egy szót is. Egy kerékpárúton ilyen sebességcsökkentő megoldás! Elképesztő és iszonyúan veszélyes”

– írja egy kerékpáros a Túrakerékpárosok Facebook-oldalán. A hozzászólásokból kiderül, hogy sokakat sokkolt a drasztikus forgalomcsillapító megoldás, volt, aki el is esett, sőt, másnak azt mondták a helyiek, hogy már 17 baleset történt a helyszínen.

Felháborító, az önkormányzat nem tehet ilyet egyeztetés nélkül, mondta lapunknak Révész Máriusz, a Budapest–Balaton (Buba) kerékpárút beruházásért felelős államtitkár, aki két napja hallott az esetről. Mint hozzátette, foglalkoznak az üggyel, és hamarosan konkrét lépéseket fognak tenni.

Mielőtt azonban lapunk megkérdezte volna az érintett polgármestert arról, hogy mégis hogyan került oda a bukkanó, elmentünk személyesen is megvizsgálni a szóban forgó fekvőrendőrt.

A Velencei-tóhoz közel eső Kajászóra érve nem kell sokat keresgélni. A főútba torkolló Ady Endre utca elején ott lapul az új aszfalton az emlegetett küszöbszörny. Valóban, úgy van, ahogy írják: a falu határán túl egy dombról erős lejtőn lehet beérkezni Kajászóra, a bringások túlnyomó része ezt valószínűleg ki is használja.

A lejtő elején már egy fatörzsre erősített fehér lapon figyelmeztetnek: „Veszélyes szakasz jön”. Itt az első ugrató is: friss aszfaltból becslés szerint 8-10 centi magas púp, nem lehet nem észre venni, 20 km/órás sebességnél nagyot dobhat. Aztán egy 10 km/órás sebességkorlátozó tábla, majd még több kisebb kisebb figyelmeztető felirat, és újabb két bukkanó, igaz, ezek már rikító sárgára festve, előttük sárga előjelző csíkok. Látszik tehát, hogy valakik akkurátus, bár kissé bumfordi megoldással arra törekedtek, hogy lelassítsák az érkező bicikliseket. Na de kik? – próbáljuk megtudni a községházán.

Fotó: Tenczer Gábor / Telex
Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Kocsis Zoltán, Kajászó alpolgármestere rögtön a beszélgetés elején tisztáz két fogalmat: nem fekvőrendőr és nem kerékpárút, hanem 4-5 centi magas „forgalomlassító küszöb” és „közforgalom előtt megnyitott közút”. Természetesen az önkormányzat helyezte ki őket. És miért? Kocsis Zoltán meglepő válasszal áll elő:

„Mi akarjuk csak a kerékpárosokat megmenteni.”

Mint kiderül, az első küszöb tíz napja, pénteken került fel az útra. Az azt megelőző bő két hónapban történt a közösségi oldalon emlegetett 17 baleset. A lejtő alján a kanyarban sorra szálltak el a kerékpárosok, bele az út menti árokba. Súlyos sérülések történtek, idézi fel Kocsis Zoltán: kulcscsonttörések, kétszer mentőhelikopter is kellett (az egyik esetnél két kerékpáros ütközött össze.)

Az alpolgármester elmondása szerint ezután összeült az önkormányzat, és saját hatáskörben döntött a küszöbök kihelyezéséről. Kocsis szerint ugyanis a balesetek utáni kártérítési felelősség az üzemeltetőt, azaz az önkormányzatot terheli. A bringás forgalmat szerinte meg kell fogni, mielőtt nagyobb baj történne, például kiszaladna az egyik bringás a főútra (ilyen baleset is volt, de szerencsére nem olyan súlyos), vagy szembetalálkozna a felfelé igyekvő kombájnnal.

Egy még festetlen és egy láthatósági festékkel megjelölt bukkanó Kajászó határában – Fotó: Tenczer Gábor / Telex Egy még festetlen és egy láthatósági festékkel megjelölt bukkanó Kajászó határában – Fotó: Tenczer Gábor / Telex
Egy még festetlen és egy láthatósági festékkel megjelölt bukkanó Kajászó határában – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Az utat ugyanis mintegy kéttucatnyian használják autóval, munkagépekkel, így volt ez korábban is. Mikor a Bubát átadták, a kajászói lejtő is kerékpárútként volt kitáblázva, egészen Tordasig, de a táblák gyorsan eltűntek. Az alpolgármester szerint ugyanis arról szó sem volt, hogy az utat korábban használó helyieket kitiltják az útról. Mint mondja, ez egy vegyes használatú út, ilyen szakasz sok van a Buba vonalán.

A táblák eltűnését feljelentés, majd minisztériumi, közutas bejárás követte. Ekkor fogalmazódott meg, hogy az önkormányzat területén az önkormányzatnak kell csinálnia valamit. Ekkor vállalta a község, hogy sebességcsökkentő táblákat és forgalomlassító küszöböt helyez ki.

Arra a kérdésre, hogy nem tűnik éppen szabványosnak a fekvőrendőr, sőt eléggé barkácsmegoldás jellege van, Kocsis Zoltán azt mondja: így sikerült önerőből megoldani. Ha bárki tud biztonságosabbat, és pénze is van rá, nem állnak az útjába, hogy kicserélje a küszöböket. Addig marad ez a megoldás, de törekednek arra, hogy sokkal jobban észrevehetők legyenek. Így került rájuk sárga festék, ezért vannak az előjelző csíkok és táblák.

Egyébként mint az alpolgármester közli: a falu másik oldalán, a Velence felől érkező szakaszon is hasonló a probléma, és hasonló a megoldás is, Kajászó ugyanis egy völgyben fekszik.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!