Hamilton csapattársával ütközve esett ki, Verstappen győzelemmel folytatta a vb-címe után a katari F1-futamon
2023. október 8. – 20:40
Már a rajt előtt elkezdődtek a Katari Nagydíj izgalmai, egy órával a start előtt ugyanis rövid közleményben tudatta, hogy Carlos Sainz a Ferrari üzemanyagellátó rendszerének problémája miatt nem áll rajthoz a versenyen. Sainz eredetileg a 12. helyről kezdte volna a futamot az elrontott pénteki időmérő után, a technikai hiba miatt viszont még rajthoz sem állhatott. A Ferrari közlése szerint igyekeztek mindent megtenni a szivárgás elhárítására, de nem jártak sikerrel.
Rögtön a rajt után, a célegyenes végi kanyarban már a versenyhez kötődő események fokozták az izgalmakat – a második és harmadik helyről induló két Mercedes akadt össze. Az elrontott manőver után közvetlenül még mindkét pilóta a másikat okolta, ám Hamilton a garázsokhoz visszaérve már elnézést kért, vállalva a felelősséget a balesetért. Hamilton futama ezzel az első kanyarban véget is ért, Russell pedig egy boxkiállás után a 13. helyen folytathatta, de hamar visszaverekedte magát a top 10-be.
A baleset miatti rövid biztonsági autós szakasz után a szombaton harmadik világbajnoki címét megszerző Max Verstappen vezetett Oscar Piastri és Fernando Alonso előtt. Sokáig nem maradt ennyire nyugodt a helyzet, az 57 körös futam 20. köréig mindenki letudta az első (Russell a második) tervezett kerékcseréjét, ám mivel ezt nem sorrendben tették, egy körre a williamses Alex Albon is az élre állhatott Verstappen előtt vezetve.
Az első adagnyi kerékcsere végére világos lett, hogy pár pilóta négykiállásos taktikát választott. Így volt ezzel a Verstappen, Piastri, Alonso hármasa mögött a negyedik-ötödik helyre odakerült Valtteri Bottas és Lance Stroll is. Négy kiállás alaptaktikának elég ritka az F1-ben, ám a hétvége során kiderült, hogy a katari pályára rakott új kerékvetők a vártnál jobban amortizálják a gumikat, így a Nemzetközi Automobil Szövetség biztonsági okokból elrendelte, hogy új guminként maximum 18 kört mehetnek a pilóták, tehát lényegében a egy minimum háromkiállásos versenyt írtak elő a versenyzőknek.
Ez sem tette teljesen kiszámíthatóvá a futamot, mert nem mindenki várta meg a maximum 18 kört az egyes gumikon, ráadásul a második kerékcseréknél már az is bejött változónak, hogy volt, aki a közepes, más pedig a lassabb, de strapabíróbb kemény gumik mellett döntött.
Ebből a taktikai csatából a McLaren jött ki a legjobban, a futam középső szakaszán sikerrel építettek ki némi előnyt a rájuk leginkább veszélyes Alonsóval szemben, de aztán Alonso egy kicsúszással még jobban megkönnyítette a dolgukat a 34. körben. A spanyol ráadásul nem csak, hogy megjárta a sóderágyat, de meglehetősen veszélyesen vágott vissza a pályára Charles Leclerc Ferrarija elé.
Miközben a Verstappen mögött második-harmadik helyen haladó két McLaren elsősorban Alonsóra figyelt annak kicsúszásáig, a rajt után visszaeső Russell surranópályán haladt előre a Mercedesszel, és a 36. körben a többieknél már eggyel több kerékcserét letudva autózott a negyedik helyen.
A 41. körben szokatlan jelenet is volt, a Williamsnél versenyző Logan Sargeant előbb a rádióban közölte a csapattal, hogy nem érzi jól magát, majd folyamatosan lassítva mindenkit elengedett maga mellett, így gurult vissza a csapat garázsához, hogy feladja a versenyt. Az amerikai versenyzőt a katari hőségben felforrósodó pilótafülke körülményei, vagyis a nagyjából 50 fokos hőmérséklet viselhették meg, alig volt ereje kiszállni autóból.
A hajrára kezdett kialakulni a végleges sorrend az élen Verstappennel, mögötte a két McLarennel, a negyedik helyen pedig Russell-lel. Csakhogy bár a világbajnoki pontverseny negyedik helyére pályázó McLarennél úgy érezték, hogy tökéletes nekik a második-harmadik hely úgy, ahogy vannak, a csapattársa mögött haladó Norris úgy gondolta, beleférhet egy kis verseny, főleg, hogy gyorsabbnak érezte magát Piastrinál. Ezt az ötletet végül határozottan elutasította a csapat, így Piastrié lett a második hely.
A két McLaren a végére végül egészen megközelítette Verstappent, aki 5 másodperccel nyert Piastri előtt. A dobogó harmadik helye Norrisé lett, mögötte Russell, Leclerc, Alonso, Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü és Sergio Pérez, lettek még pontszerzők. A leintéskor látott sorrendet több büntetés is befolyásolta, Sergio Pérez egy, Lance Stroll, Pierre Gasly és Alex Albon két 5 másodperces büntetést is kapott pályaelhagyás miatt, Gasly például a pontszerző 10. helyet bukta a második büntetésével. Bottas és Csou pontszerzéseivel idén először zárt a top 10-ben mindkét Alfa Romeo.
A pontversenyeket nézve ugyan már mindkét vb-cím eldőlt, de a dobogón lehetnek még izgalmak. A pilótáknál Verstappen 433 pontja már behozhatatlan, mögötte Pérez jön 224, Hamilton 194, Alonso 183, Sainz 153, Leclerc 145, Norris 136 és Russell 132 ponttal. A csapatoknál a Red Bull 657 ponttal már szintén világbajnok, utánuk a Mercedes (326), a Ferrari (298), az Aston Martin (230) és a szezon végére nagyot hajrázó McLaren (219) következnek. Az Alfa Romeo 6 pontja azt jelenti, hogy beelőzték a Haast a nyolcadik helyen, ez az év végén (ha így marad) plusz tízmillió dollárt jelenthet a csapatnak.
Folytatás két hét múlva, október 20-22. között Austinban az Amerikai Nagydíjjal.