Egy kanyarig volt kérdés a győzelem a Hungaroringen, Verstappen sikerével korszakos rekordot döntött a Red Bull

2023. július 23. – 16:45

Egy kanyarig volt kérdés a győzelem a Hungaroringen, Verstappen sikerével korszakos rekordot döntött a Red Bull
Max Verstappen az első kör első kanyarjában előzve be is biztosította a Magyar Nagydíjon aratott futamgyőzelmét – Fotó: Bernadett Szabo / Reuters

Másolás

Vágólapra másolva

A szombati időmérőn látott meglepetés után a papírforma érvényesült a 2023-as Forma–1-es Magyar Nagydíjon, amit Max Verstappen nagyon simán nyert meg. A kétszeres világbajnok holland sorban a hetedik nagydíját nyerte meg, a Red Bull (tavalyig visszanyúlva) viszont már sorban 12-nél jár, ami soha nem látott sorozat a Forma–1 történetében. A nyárra feltámadó McLaren sorban második dobogójával jelezte, érdekessé tenné a csapatverseny dobogós küzdelmeit.

Az első kanyarig tartott a szombati bombameglepetés, miszerint Lewis Hamilton a Mercedesszel lényegében a semmiből megnyerte a hungaroringi időmérőt – mire bekanyarodott a mezőny a célegyenes végén, Hamilton már csak a harmadik volt, röviddel utána pedig egészen a negyedik helyig is visszacsúszott. Hamiltont a kétszeres címvédő világbajnok Max Verstappen szorította ki az első kanyarban, ezt kihasználva pedig a két McLaren, Oscar Piastri, majd rögtön utána Lando Norris is megelőzték a hétszeres világbajnokot, aki a két Ferrarit kapta meg a nyaka mögé.

Mégsem ő, hanem a két Alpine és a két Alfa Romeo volt a rajt nagy vesztese. Előbbi csapatnál a célegyenes végi lökdösődésnél összeütközött a két autó, és hamar Pierre Gaslynak és Esteban Oconnak is fel kellett adnia a versenyt, míg az Alfa Romeónál Valtteri Bottas a hetedik helyről a tizenkettedik helyig, Csou Kuan-jü pedig az ötödik helyről egészen a tizenhatodik pozícióig esett vissza a rendkívül rosszul elkapott rajt miatt. A két Alpine ütközését részben Daniel Ricciardo okozta, de azért, mert neki meg nekiment Csou.

Verstappen a versenyben futott leggyorsabb köröket halmozva a 70 körös futam 10. körére már 3 másodper fölötti előnyt autózott ki magának, vagyis az első kanyarban bemutatott előzésével nemcsak helyzetbe hozta magát, de – mint később kiderült – el is döntötte a futamgyőzelem sorsát. Ebben egyébként igazából semmi meglepetés nem volt, már Hamilton szombati időmérős győzelmekor tudni lehetett, hogy a Mercedesnek egy körre kedveztek a körülmények, a hajszálnyi előny viszont bőven elfogy majd a futamra a Red Bull-lal szemben.

Összekapta magát a McLaren

Mire a 30. körre mindenki letudta az első kerékcseréjét (George Russell a többieknél jóval tovább húzta), addigra így nézett ki az első 10 sorrendje: Verstappen, Norris, Piastri, Hamilton, Sergio Pérez, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Fernando Alonso, Lance Stroll és Valtteri Bottas. A top 10-ben csak a két Ferrari volt nagyon közel egymáshoz, igaz, Pérez elég gyorsan zárkózott Hamiltonra, a páros több körön át csatázott is, ám végül Pérez második kerékcseréje miatt elmaradt a helycsere.

Valamivel előrébb sokáig komolyabb izgalmak nélkül haladt a 2-3. helyeken a két McLaren, és úgy sincs okuk panaszra, hogy Pérez 48. körös előzésével végül nem lett meg a dupla dobogó nekik, sőt, Piastrit végül Hamilton is megelőzte. Norris a második, Piastri az ötödik helyen ért célba. Ezzel egyébként majdnem megismételték a két héttel ezelőtti Brit Nagydíjon elért eredményüket, ez is azt igazolja, hogy kifejezetten jól sikerült a McLaren nagy, háromlépcsős fejlesztése. Az a fejlesztés, ami az Osztrák Nagydíjra még csak Norris versenyautójára készülve debütált – Norris egyből negyedik lett, majd jött sorban két futam két-két dobogóval és top 5-ös helyezéssel úgy, hogy előtte egy hatodik hely volt a szezonbeli legjobb eredményük, és inkább zárták a top 10-en kívül, mint pontszerző helyen.

A McLarenek a Hungaroringen is remekül versenyeztek – Fotó: Bernadett Szabo / Reuters
A McLarenek a Hungaroringen is remekül versenyeztek – Fotó: Bernadett Szabo / Reuters

Az előrelépés jól látszik a legutóbbi három versenyhétvégén gyűjtött pontokat nézve. A Red Bull kimagaslik a maga 131 pontjával, a McLaren viszont egyértelműen a második 70 ponttal (ez az idén szerzett pontjaik 80%-át jelenti), hiszen a Mercedes 56, a Ferrari 45, az Aston Martin pedig csak 30 pontot gyűjtött az osztrák, brit és magyar futamokon (és az osztrák sprintfutamon). A McLaren azért így is messze még az első négyestől, de ha ilyen tempóban zárkóznak, a szezon végére igen is képben lehet nekik a világbajnoki pontverseny harmadik, vagy akár második helye is.

Korszakos rekordot döntött a Red Bull

A még a 2022-es F1-szezon végén kezdett, jelenleg már 12 futamgyőzelmet jelentő sorozatával a Red Bullé a Forma–1 történetének leghosszabb győzelmi sorozata. A McLaren 1988-as, 11 futamot jelentő sorozatát pipálták le: akkor a szezont minden szempontból domináló Ayrton Senna és Alain Prost voltak szinte megállíthatatlanok. A McLaren a szezon 16 futamából 15-öt meg is nyert, egyedül az Olasz Nagydíj nem az övék lett: hiába kezdett Senna és Prost az első két helyről, Prost motorhiba miatt nem fejezte be a versenyt, Senna pedig magabiztosan vezetett, amikor az utolsó előtti körben Jean-Louis Schlessert lekörözve összeütközött a franciával, megpördült, és így csak a 10. helyen ért célba. Ennyin múlt a McLaren tökéletes szezonja.

2023-ban valamivel nehezebb lehet a Red Bull számára a tökéletes szezon, hiszen összesen 22 futamot kellene nyerniük. Jelenleg 11-ből 11-nél járnak az idényben, a fele tehát megvan. Ha azt nézzük viszont, hogy az eddig 11 futamból csak 3 volt, amikor egy csapat 10 másodpercen belül zárt a győztes Red Bullhoz képest a leintésnél (a biztonsági autó mögött véget ért Ausztrál Nagydíjat nem számolva), komoly javulás kellene valakitől, hogy igazán megszorítsák a Red Bullokat.

A végére egy büntetés még fontos szerephez jutott: Leclerc-t a boxutcában való gyorshajtás miatt büntették 5 másodpercre, és mivel a futam hajrájára George Russell megtáltosodott a Mercedesszel, és előbb megelőzte Sainzot, majd felzárkózott Leclerc mögé, ezzel a büntetéssel együtt végül mindkét Ferrarit megelőzte, még úgy is, hogy a pályán Leclerc mellett végül nem ment el. A melegedő aszfalt és fogyó üzemanyag kombinációja Russell mellett Hamilton tempóját is meghozta, de utóbbi már csak utolérni tudta a harmadik helyen autózó Pérezt, meg nem előzte.

Verstappen tükörsimán, 32 másodperc előnnyel nyert, mellette még Norris és Pérez állhattak fel a dobogóra, a pontszerző helyekre pedig (sorrendben) Hamilton, Piastri, Russell, Leclerc, Sainz, Alonso és Stroll értek még oda. Az AlphaTauriban szezon közben visszatérő Daniel Ricciardo 13. lett, három helyet verve a csapattárs Cunoda Jukira.

A pilóták pontversenyében Verstappen 110-re növelte az előnyét, 281 pontnál jár, a csapattárs Pérez 171-gyel követi, Alonso harmadik helye pedig már veszélyben, Hamilton 133 pontja nagy közel jár a spanyol 139 pontjához. A csapatversenyben a Red Bull 452 ponttal áll, a Mercedes 223-mal, az Aston Martin 184-gyel, a Ferrari 167-tel, a McLaren pedig 87-tel követi őket.

A 2023-as F1-szezon a következő hétvégén, július 28-30. között a sprintfutamot is hozó Belga Nagydíjjal folytatódik, mielőtt jönne a megszokott, háromhetes nyári szünet és nagy leállás.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!