Aggódhat a Red Bull, visszatért a Mercedes? Hova tűnt a Ferrari? És Alonsóék?

2023. június 6. – 12:21

Aggódhat a Red Bull, visszatért a Mercedes? Hova tűnt a Ferrari? És Alonsóék?
Max Verstappen és Lewis Hamilton a 2023-as Spanyol Nagydíj egyik szabadedzésén – Fotó: Eric Alonso / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

A tükörsimán nyerő, Red Bull-os Max Verstappen mögött dupla dobogót ért el a Mercedes a 2023-as Spanyol Nagydíjon, és bár a formájuk valóban jobbnak tűnt, mint a 2022-es nagy szabálymódosítások óta bármikor, a hurráoptimizmus korai lenne. Már csak azért is, mert a Mercedes második és harmadik barcelonai helyét komolyan ünnepelni olyasmi lenne, mint az ismert mém a dobogó harmadik fokán tomboló sportolóval, a vasárnapi sikerekbe ugyanis több külső tényező is alaposan bejátszott. Azt ugyanakkor nem lehet tagadni, hogy a Mercedes nagyot lépett előre, főleg a közvetlen rivális Aston Martinnal és Ferrarival szemben.

Egyáltalán mi tartott ennyi ideig a Mercedesnek?

A Forma–1-et 2014–2020 között uraló Mercedes alaposan beragadt a 2022-es szabálymódosítások életbelépésekor az új, teljesen egyedi koncepciójával. A helyzetet nehezítette, hogy 2022-ben több váratlan eredmény azt sejtette, hogy a radikálisan kicsi, lényegében nem létező oldaldobozt jelentő koncepciójuk menthető – ehhez pedig azért is ragaszkodtak, mert a szimulátoros eredményeik azt sugallták, ha végre minden klappol az autóval, még a Red Bullt is állva hagyhatják.

A történet remekül párhuzamba állítható a Mercedes elődje, a Brawn GP egyetlen szezonjával: az ő versenyautójuk is meglehetősen későn készült el a 2009-es szezonra, de amíg a riválisokat figyelték, végig azt hitték, valamit elronthattak, mert a szimulátor szerint sokkal-sokkal jobb időre lettek volna képesek. Amikor végre elkészült a BGP 001 versenyautó, minden hozzá fűzött reményt beváltott, a szabályokban kiskaput jelentő úgynevezett dupla diffúzoros megoldásukat pedig gyorsan be is tiltották a szezon végére – de akkorra már a Brawn és a csapat pilótája, Jenson Button is világbajnok lett.

A Mercedes ezt a szimulátoros álomképet elég sokáig nem tudta elengedni, abban bízva, hogy meg tudják oldani a leszorítóerő problémáját és az úgynevezett delfinezést, ám amikor a 2023-as szezon elején is látszott, hogy nem jutnak egyről a kettőre, muszáj volt vállalniuk a drasztikus váltást. Ez Bahreinben, a szezon elején jött el, az azóta eltelt hónapok után csak Monacóban érkezett meg a most, Barcelonában második és harmadik helyet hozó új koncepció első iterációja.

Mire lehet elég a Mercedes javuló formája?

A második–harmadik helyet jelentő eredményt több dolog is árnyalja, ahogy arra a Race szakportál cikke is rámutat.

Egyfelől Barcelonában meglehetősen hideg volt, ami a Mercedesnek például kedvezett, az egyik Red Bullt vezető Sergio Péreznek viszont nem, így a mexikói a mezőny második feléből indulhatott csak – ha közelebb kezd a két Mercedeshez, valószínűleg több esélye lett volna, hogy befogja őket.

Segített az is, hogy Pérezhez hasonlóan a Mercedes két fő riválisa, a Ferrari és az Aston Martin is alulteljesített magához képest – a két, eddig jól teljesítő csapat formahanyatlását lejjebb taglaljuk majd.

Ráadásul a Mercedes Monacóban már elég sok adatot gyűjthetett arról, hogy az új autó hogyan viselkedik, míg a Ferrari frissítése csak Barcelonára készült el, ők tehát egy lépés lemaradásban vannak, könnyen lehet, hogy Kanadában ők is jobb teljesítményt tudnak majd nyújtani.

A legfontosabb tényező viszont, hogy a Red Bullnak továbbra sincs félnivalója. Max Verstappen úgy nyert 24 másodperc különbséggel, hogy igazán meg sem erőltette magát. Ezt a a 66 körös versenytávon felhalmozott különbséget egy körre vetítve azt látjuk, hogy Verstappen körönként 0,33 másodperccel volt gyorsabb, mint Hamilton, ami azért a jelentősnél is jelentősebb előny.

A Mercedes feltámadása tehát maximum arra jó, hogy a második legjobb címért zajló harcban törjenek élre.

Az mindenesetre így is jó jel a Mercedes szempontjából, hogy Barcelonában jól működött a teljesen új koncepció első verziója. A spanyol pálya a vonalvezetésének köszönhetően klasszikusan olyan, ami felfedi a versenyautók gyengeségét, vagy bizonyítja azok erősségeit. A Mercedes új koncepciója a jelek szerint bevált, ráadásul mivel ez egy szezon közbeni váltás eredménye, még az idény során is, de főleg a 2024-es szezonra nézve igen komoly fejlődési potenciál rejlik a német csapat teljesítményében.

A mostani Mercedes ráadásul láthatóan még nem egy kiforrott dizájn, a korábbi, oldaldoboz nélküli, igencsak speciális hűtőjű autótól szezon közben nem tudtak még teljesen eltávolodni. De ahogy halad előre a szezon, úgy fejlődik, változik majd az alapkoncepciójuk, ami később akár a Red Bull verziójához is közelebb kerülhet. Főleg, hogy a monacói darus mentéseknek hála a teljes mezőny meózhatta a nagyobb csapatok autóinak alsó kialakítását.

A Ferrari tett azért, hogy jónak tűnjenek

Utolsóként a Ferrari is dobta a különutas megoldását, ők a nagy, teknőszerű bevágást ejtették az oldaldobozon, és beálltak a korábban a Red Bull és az Aston Martin által is sikerre vitt, a jelenlegi szabályok szerint legjobbnak tűnő koncepció mögé, amiben az oldaldoboz tetején hátrafelé lefelé áramlik a levegő. Ehhez új padlólemez is érkezett a Ferrarihoz, a várt előrelépés viszont elmaradt.

Egy éve még meg-megszorongatták a Red Bullt, most viszont ott tartanak (a spanyol futamot nézve legalábbis), hogy a csapat egyik kiválósága csak a 19. lett az időmérőn, és onnan sem tudott nagyon komolyan előrelépni a futamon, a másik pilóta pedig a 2. helyen zárta ugyan a kvalifikációt, végül 45 másodperc hátránnyal ért célba az 5. helyen.

Finoman szólva sem szép kilátások, főleg úgy nem, hogy egyelőre fogalmuk sincs, mitől nyújt teljesen hullámzó teljesítményt a versenyautójuk. Ugye a Mercedesnél is ez volt a gond, hogy amíg nem értették meg, mi nem működik jól a papíron jó kocsin, addig nem is tudtak merre elmozdulni a megoldással. A Ferrarinál is ez van kicsiben, kiegészülve azzal, hogy ez a probléma nagy hatással van a gumikezelésükre, ebben óriási hátrányban vannak az erősebb csapatokkal szemben.

Bár Charles Leclerc az időmérőn sem mutatott sokat, a Ferrari problémája leginkább abban tetten érhető, hogy egy körön (tehát az időmérőn) viszonylag sokat ki tudnak hozni a gumiból, egy versenytávon viszont már nem, ezért esnek vissza szombatról vasárnapra.

A világverő Aston Martin sem bukkant elő

A barcelonai pálya vonalvezetése különleges: van benne lassú, közepes tempójú és gyors kanyar is, és megvan a hosszú egyenes, vagyis lényegében minden karakterisztikát magába foglal. Éppen ezért tartják remek tesztpályának, és pontosan ezért lehet gond, hogy itt (az eddigi eredményekhez képest) elmaradt a várakozásoktól az Aston Martin Lance Stroll hatodik és Fernando Alonso hetedik helyével.

Úgy tűnik ugyanis, hogy az eddig második erőnek számító csapat a negyedik helyre csúszott vissza. Fontos viszont hozzátenni, hogy bár Barcelonában is voltak kisebb technikai frissítéseik, ők Kanadába, a következő futamra érkeznek nagyobb csomaggal – legalábbis Fernando Alonso elmondása alapján. Érdemes megvárni azt a valós helyzetképhez, most ugyanis kicsit olyan, mintha a Mercedes és Ferrari köridejét egy kerékcsere utáni, friss gumival néznénk, míg az Aston Martin 20-25 kör óta használt, kopott gumikon menne.

Ettől függetlenül simán benne van, hogy 2023 remekül induló történetében ennyi volt, és Alonsóék kénytelenek lesznek beérni a negyedik helyért való csatával.

Azért még mindig Verstappen a király

Max Verstappen hét futam után 53 ponttal vezet a csapattárs Sergio Pérez előtt a világbajnok pontversenyben. Ebben a helyzetben a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner udvariasan úgy nyilatkozott, hogy a nagy hátrány miatt lekerült a nyomás Pérezről, szabadon versenyezhet. Úgy is érthetjük Horner szavait, hogy hacsak nem jön nagyobb formahanyatlás Verstappentől, akkor nem kockáztatnák a csapaton belüli sorrendet.

Erre persze minden okuk megvan. A jelenlegi pontozási rendszerben ez ugyan csak két futamnyi előny Verstappennek, de lényegében még alig kezdődött el a szezon. A Red Bull eddig hétből hét futamot nyert, övék volt a sprintfutam is Azerbajdzsánban, hétből pedig csak egy időmérőn nem ők voltak a leggyorsabbak.

Még beszédesebb mutató, hogy az eddig hét verseny 417 köréből 401-en a Red Bull volt az élen, a riválisok lényegében semmit nem tudnak felmutatni ellenük.

A nem valódi versenykörülmények között véget érő Ausztrál Nagydíjat leszámítva a futamgyőztes Red Bull és a legjobb nem Red Bull között 20,728 másodperc volt a legkisebb különbség (Szaúd-Arábiában), tehát megközelíteni sem nagyon lehet a Red Bullt, ami még tavalyhoz képest is jobban elhúzott a mezőnytől.

Bár még mindig van 15 futam a szezonból, lassan elindulhat a számolgatás, hány versenyt tud megnyerni a Red Bull a 22-ből. Darabszámra a Mercedesé a rekord, 2016-ban 19 futamot nyertek (21-ből), arányosan pedig a McLaren vezet 93,8 százalékos mutatóval, amikor 1988-ban 16-ból 15 futam lett az övék.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!