Verstappen és Hamilton ütközött, Russell nyert az őrülten jó Brazil Nagydíjon
2022. november 13. – 20:46
A Mercedest vezető George Russell F1-pályafutása első győzelmét szerezte a 2022-es Brazil Nagydíjon, ahol a futam hajrájában a hétszeres világbajnok Lewis Hamiltont kellett maga mögött tartania. A szezont nagy nehézségekkel kezdő Mercedesről nem sokan gondolták volna, hogy futamot nyerhet a szezonban, de végül a kettős győzelem is összejött nekik. A dobogó harmadik helyét Carlos Sainz szerezte meg, a baleset miatt egyaránt a mezőny végéről felzárkózó Charles Leclerc a negyedik, Max Verstappen pedig a hatodik lett.
Sűrű és meglepetésekkel teli hétvégéje volt a Forma–1-nek Brazíliában. A meglepetések sora a pénteki időmérőn kezdődött, ahol az eső és egy megpördülés addig kavarta a dolgokat, hogy kisebbfajta csodát végrehajtva Kevin Magnussen lett a leggyorsabb a mezőny egyik leggyengébb autójával, a Haasszal. Mondani sem kell, hogy az időmérős győzelem a pilóta és a csapat szempontjából is történelmi siker volt.
A szombati sprintfutamon a Mercedesen volt a sor a meglepetések terén: a 2022-es autójuk alapkoncepcióját túlbonyolító csapatnál kevesen bízhattak abban, hogy a szezonban lesz esélyük bármiféle sikerre, George Russell viszont megnyerte a 24 körös miniversenyt. Ráadásul a vasárnapi futamon a rajtrács első sorát is lefoglalta a Mercedes, köszönhetően annak, hogy a Russell és Lewis Hamilton közé beékelődő Carlos Sainz összeszedett egy 5 rajthelyes büntetést a versenyre.
A rajt tökéletesen alakult a két Mercedesnek, remekül indultak meg, túlzott előnyt viszont nem tudtak kiautózni maguknak a két Red Bull előtt, ugyanis még az első körben történt egy nagyobb baleset. Daniel Ricciardo forgatta meg Kevin Magnussent, majd az irányíthatatlanul, háttal sodródó Haas nekicsapódott a McLarennek, ami miatt mindketten kiestek.
Hamiltont felpaprikázta a baleset
A 71. körös futam 6. körének végén távozott a baleset, pontosabban az azt követő mentés miatt érkező biztonsági autó, ezzel újraindult a verseny. Méghozzá nem is akárhogy: a rajt után összeért a 2. és 3. helyen haladó Hamilton és Max Verstappen autója összeért, és a koccanásban mindketten pórul jártak, és a 8–9. helyekig csúsztak vissza. Balesetbe keveredett Charles Leclerc is, ő a születésnapos Lando Norrisszal ütközve csapódott a gumifalba, de óriási szerencséjére folytatni tudta a futamot – ő és Verstappen is korai boxkiállásra kényszerült. Később kiderült, hogy a két esetért Verstappent és Norrist büntették a versenybírók, mindkett 5 másodperces időbüntetés kaptak.
A Verstappennel történt koccanás után Hamilton kettőzött erővel kezdte meg a feltámadást – ahogy egyébként a mezőny végére visszaeső Verstappen is tette friss gumikon – , hamar megelőzte Mick Schumachert és Pierre Gaslyt, majd Sebastian Vettelt vette üldözőbe.
A hétszeres világbajnok a 14. kör elején remek manőverrel szúrt be Vettel mellé a célegyenes végén, majd egy körrel később ugyanezt Norris ellen is megismételte, amivel már a 4. helyen járt Hamilton – az első három pozíciót ekkor Russell, Sergio Pérez és Carlos Sainz foglalták el. Sainz az első, talán a tervezettnél kicsit korábbi kerékcseréje után két remek előzéssel is jelezte, hogy a Ferrari nagyon jól érzi magát a friss gumikon, és Lance Strollt, illetve Schumachert is a pálya középső szakaszán, a DRS-zónáktól távol előzte meg.
A Mercedes mindent uralt
A 25. környékén felgyorsultak a kerékcserék, de komolyabb változást nem hoztak: a korábbi eredmények alapján elképzelhetetlen módon továbbra is a két Mercedes maradt a leggyorsabb a pályán. Ráadásul Russell és Hamilton a gumikkal is jobban takarékoskodtak, így a tempóelőny mellett helyzeti előnybe is kerültek másokkal szemben. Ezért például bár körökön át érlelődött egy Hamilton–Sainz-csata, utóbbi második kerékcseréje miatt elmaradt az összecsapás. Ehelyett Hamilton Pérez 2. helyét célozhatta meg, a 44. körben pedig már támadásba is lendülhetett, a 45. első méterein, a célegyenesben pedig meg is csinálta az előzést, amivel újra összeállt a 2021-ig elég sokszor látott Mercedes 1-2.
A Mercedes az utolsó bő 20 körre mindkét pilótáját lágy gumikon küldte vissza a pályára a második kerékcsere után, Hamilton értetlenkedett is, miért kellett ennyire korán kimennie, de a csapat mindenre figyelve kénytelen volt reagálni Pérez kerékcseréjére. A végjáték így úgy jöhetett el, hogy a két Mercedes (az első és harmadik helyen) lágy gumikon mehetett a lassabb gumikon haladó Sainz (2.) és Pérez (4.) ellen.
A helyzetet tovább komplikálta, amikor Norris a pálya szélén állt meg a McLarennel, emiatt pedig előbb virtuális, majd rendes biztonsági autós szakasz következett. Ez egyfelől összerántotta a mezőnyt, másfelől pár pilótának a többiekhez képest jóval frissebb gumit jelentett egy plusz kerékcsere után – Carlos Sainz például a negyedik helyen friss gumikkal mehetett Pérez ellen a dobogó harmadik helyéért.
Sainz keményen be is támadta Pérezt már az újraindítás után, de előzni már csak akkor tudott, amikor újra használni lehetett a DRS-t. Ennek segítségével előbb mindkét Ferrari, majd aztán Fernando Alonso is megelőzte Pérezt. Sőt, röviddel utána még a mezőny végéről felzárkózó Verstappen is elment csapattársa mellett – a csapat a végén hiába kérte Verstappent, hogy engedje maga elé Pérezt, ez nem történt meg.
Az élen haladó Russell a futam végén hibátlan vezetéssel tartotta maga mögött a hétszeres világbajnok csapattársát. A Mercedes párosa mögött Carlos Sainz lett a harmadik a csapattárs Charles Leclerc, (a tizennyolcadik helyről rajtoló) Fernando Alonso és a két Red Bull előtt.
A 2022-es F1-szezon egy hét múlva, Abu-Dzabiban zárul majd. Lesz még izgalom ott is, Sergio Pérez és Charles Leclerc ugyanis egyaránt 290 ponttal áll a világbajnoki pontverseny második helyén. Szoros lesz a konstruktőri verseny ezüstérméért zajló harc is, a Ferrari 524, a Mercedes 505 ponttal áll ugyanis a szezonzáró előtt.