155 rajthelynyi büntetés, vakbélgyulladás és Leclerc-győzelem az olasz F1-időmérőn

2022. szeptember 10. – 17:11

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A Belga Nagydíj után Olaszországban is szép számmal gyűltek a mezőnyben a stratégiai okokból kicserélt motorok miatt osztott rajtrácsbüntetések, de egy vakbélgyulladás is nem várt izgalmakat okozott. A pályán is jött némi izgalom azzal, hogy az időmérőt Charles Leclerc nyerte egy óriási körrel, 162 ezredmásodpercre volt attól, hogy 1:19-es köridőt autózzon.

Charles Leclerc nyerte az Olasz Nagydíj időmérőjét – Fotó: Jennifer Lorenzini / Reuters
Charles Leclerc nyerte az Olasz Nagydíj időmérőjét – Fotó: Jennifer Lorenzini / Reuters

A váratlan vakbélgyulladás és -műtét a Williams-pilóta ALex Albonnál bukkant fel, a helyére így a holland tartalékpilóta, az F2 2019-es és a Forma–E 2021-es bajnoka, Nyck de Vries ülhetett, és egész jól is sikerült az F1-bemutatkozása. De Vries szerencséjére az első szabadedzésen a társmunkaadója, az Aston Martin lehetőséget adott neki, így a körülmények közül leginkább a versenyautót kellett szoknia. De még így is nagyot ment, egyfelől a 15. helyen jutott tovább, másfelől megverte a csapattárs Nicholas Latifit, aki tovább sem jutott. Ahogy a két Aston Martin és a két Haas sem – Kevin Magnussen pályaelhagyás miatt vesztette el a továbbjutást jelentő körét, így lett kieső. De Vries a különböző büntetések miatt egyébként a nyolcadik helyről kezdheti majd első F1-futamát.

Az időmérő első szakaszában Verstappen volt a leggyorsabb, másodikra pedig az a Sainz, aki a büntetései miatt már tudta, hogy hiába gyors, a mezőny végére sorolják majd. Az időmérő legfontosabb harmada előtt a két Ferrari volt az élen egyébként a két Red Bull előtt, és Esteban Ocon, Valtteri Bottas, De Vries, Csou Kuan-jü és Cunoda Juki nem mentek tovább.

Az utolsó, mindent eldöntő harmadot Sainz kezdte az élen Leclerc, illetve a két Red Bull előtt. A végére a csapattárs Charles Leclerc gyorsult annyit, hogy saját erőből megnyerje az időmérőt, igaz, Sainz és a két Red Bull büntetése miatt amúgy is biztos volt, hogy ő kezdhet majd az élről vasárnap.

Az időmérő végeredménye viszont nem egyenlő a rajtsorrenddel, mert a hétvégi Olasz Nagydíjra is szakmányban gyűltek a többnyire motor- és váltócsere miatt kapott büntetések a pilótáknak, igaz, a két hete a Belga Nagydíjon látott 270 rajtbüntetés nem jött össze. Most csak 155 rajthelynyi büntetés jött össze (ha igaz), ezeken 9 pilóta osztozott a következő leosztásban:

  • a világbajnoki címvédő Max Verstappen 5 rajthelyet kapott a szezonbeli ötödik motor felhasználásáért,
  • Estban Ocon szintén 5 helyet kapott szintén a motor kicserélése miatt,
  • Sergio Pérez a negyedik motorját kapta meg, ami 10 rajthelyes büntetést ért neki,
  • a Holland Nagydíjról technikai probléma miatt kieső Valtteri Bottas egy új motorért, turbóért és hőenergia-visszanyerőért 15 helyet mehet hátra,
  • Mick Schumacher motor- és váltócsere miatt kapott 15 rajthelynyi büntetést,
  • a csapattársa, Kevin Magnussen ugyanazt cseréltette magának, amit Bottas, neki is 15 helyes büntetés járt érte,
  • három pilóta, Cunoda Juki, Carlos Sainz és Lewis Hamilton pedig a mezőny végére sorolódik majd az időmérő után. Cunoda a hatodikat kapta motorból, turbóból, MGU-H-ból és MGU-K-ból, ez összesen 20 rajthelynyi büntetés lenne, ám mivel meghaladja a 15-öt, automatikusan a mezőny végére sorolják, főleg, hogy a Holland Nagydíjon kapott megrovásával amúgy is összeszedett egy 10 rajthelyes büntetést. Hamilton a negyediket kapta motorból, turbóból és a két energiavisszanyerőből, ami 40 rajthelyet jelentene, ha nem váltódna ez is át a mezőny végére sorolásra. Sainz ötödiket kapta a motorból, turbóból és MGU-H-ból, MGU-K-ból már a hatodikat, ami 20 rajthelynyi büntetés, tehát automatikus visszasorolás, emellé a váltócsere még 10 rajthelyet jelente, de nem jelent.

Ez azt jelenti, hogy ha nem jön újabb kényszerű technikai közbeavatkozás, várhatóan a következő sorrendben indulnak majd vasárnap 15.00-kor Monzában:

1. Charles Leclerc, 2. George Russell, 3. Lando Norris, 4. Max Verstappen, 5. Daniel Ricciardo, 6. Pierre Gasly, 7. Fernando Alonso, 8. Nyck de Vries, 9. Csou Kuan-Jü, 10. Sergio Pérez, 11. Nicholas Latifi, 12. Esteban Ocon, 13. Sebastian Vettel, 14. Lance Stroll, 15. Valtteri Bottas, 16. Kevin Magnussen, 17. Mick Schumacher, 18. Carlos Sainz, 19. Lewis Hamilton, 20. Cunoda Juki

Végül nem ez lett a rajtsorrend, az F1 másképp alkalmazta a büntetéseket, mint korábban, így Verstappen a 7., Pérez a 13. helyig csúszott vissza. A helyes rajtsorrend itt olvasható.

Nyck de Vries újonc-beugróként 8. helyről rajtolhat első F1-futamán a Williamsszel – Fotó: Remko de Waal / ANP / Getty Images
Nyck de Vries újonc-beugróként 8. helyről rajtolhat első F1-futamán a Williamsszel – Fotó: Remko de Waal / ANP / Getty Images

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!