270 rajthelynyi büntetés írja át a belga időmérőt, Verstappen hiába nyert, csak a 15. helyről indulhat

2022. augusztus 27. – 17:36

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Max Verstappen nagynak mondható, több mint 6 tizedmásodperces fölénnyel nyerte a Belga Nagydíj időmérőjét, de nem ő, hanem a ferraris Carlos Sainz kezdheti az élről a vasárnapi futamot. A vb-címvédő Verstappen hat másik pilótával együtt annyi büntetést kapott, hogy a mezőny végére sorolták, Bottas viszont összehozta a furcsa F1-matekot: a 20. helyre kapott 15 helynyi büntetéssel a 14. helyen kezd majd.

Kisebb, 25 perces csúszással indult a 2022-es Forma–1-es Belga Nagydíj időmérője, amiért az egyik betétfutam kvalifikációján megsérült a szalagkorlát egy szakasza. A kisebb tolódás után viszont meglepetés nélkül indult az F1-időmérő, a Red Bull és a Ferrari diktálta az élen a tempót.

Az időmérő első szakaszának végén öt különböző csapat pilótája volt az öt leglassabb – Sebastian Vettel, Nicholas Latifi, Kevin Magnussen, Cunoda Juki és Valtteri Bottas estek ki, Vettel a 16. helyen mindössze két ezredmásodperccel maradt le a továbbjutásról. Az időmérő elejének meglepetését a csapattárs Magnussent megverő Mick Schumacher, illetve a két Mercedes közé, a hatodik helyig gyorsuló Alexander Albon szolgáltatták.

Albon az időmérő második harmadában is jó tempót tartott, így a 10. helyen bejutott a legjobbak közé. Nem sikerült ez Daniel Ricciardónak, Pierre Gaslynak, Csou Kuan-jünek, Lance Strollnak és Mick Schumachernek. Albon az időmérő előtt (alkatrészcserék miatt) kiosztott rajtbüntetéseknek köszönhetően a harmadik sorból rajtolhat majd, hiszen előle négyen is jóval hátrébb kerülnek majd. Fontosabb fejlemény volt viszont, hogy az élen Charles Leclerc zárt, 172 ezredmásodperccel előzte Max Verstappent, jelezve, hogy nincs biztosan lefutva kettejük párharca.

A belga időmérő győztese, Max Versteppen – Fotó: Stephane Mahe / Reuters
A belga időmérő győztese, Max Versteppen – Fotó: Stephane Mahe / Reuters

A legvégén Verstappen egy remek körrel, Carlos Sainz előtt több mint 6 tizedes előnnyel nyitott, ami végül bőven elég volt az időmérő megnyeréséhez. Verstappen mögött Sainz, Sergio Pérez és Leclerc jöttek, az első 10-et végül a Q3-ban mért kör nélkül maradó Lando Norris zárta.

Jön a helycsere

Az időmérő végén látott sorrend viszont köszönőviszonyban sem lesz a rajtsorrenddel, köszönhetően az összesen 7 pilótát érintő motor- és váltócseréknek. Önmagában viszont nem elég azt nézni, hogy ki hány rajthelyes büntetést szedett össze, egy korábbi (2018-as, de most aktuálissá váló) szabálymódosítás kavar ugyanis a képleten: ha egy pilóta több mint 15 rajthelynyi büntetést szed össze az egyes motoralkatrész-cserék miatt, akkor az automatikusan a mezőny végére sorolást jelent számára, ha viszont a 15-nél több helyet jelentő büntetés két külön kategóriából (motor- és váltócsere) adódik össze, akkor az „sima” büntetés, tehát az ilyen pilóta mindenképp a mezőny végére soroltak elől indulhat.

Ez pénteken még komolyabb kavarodást eredményezett volna, mert egy darabig úgy állt, hogy Leclerc a Ferrari trükközése miatt megúszhatja a „mezőny végére sorolt” státuszt, de végül az FIA jelezte, hiába osztotta ketté a pénteki frissítéseket a csapat, azok összeadódnak, így Leclerc-nél is összegyűlt a 15 fölötti szám.

Charles Leclerc – Fotó: Jonas Roosens / Belga / AFP
Charles Leclerc – Fotó: Jonas Roosens / Belga / AFP

Így aztán Max Verstappen, Lando Norris és Esteban Ocon mellett Charles Leclerc, Mick Schumacher és Csou Kuan-jü is annyi új motorkomponens kapott, hogy mindannyian a mezőny végére kerülnek majd. Egyedül Valtteri Bottas tartotta meg a 15+5 rajthelyes büntetését – amivel a többiek visszasorolós büntetése miatt egyébként a 14. rajthelyről kezdheti majd meg a futamot furcsa módon.

Így alakultak egyébként a büntetést érő alkatrészcserék, és az értük járó büntetések (amennyiben nem vesztettük el a fonalat):

  • Valtteri Bottas, 15+5 rajthelyes büntetés – Ötödik motor (5), hatodik turbó (5), hatodik MGU-H (5) + váltókomponensek cseréje (5)
  • Lando Norris, a mezőny végéről rajtolhat (20 rajthely) – Harmadik akkumulátor (10), harmadik vezérlőelektronika (10)
  • Max Verstappen, a mezőny végéről rajtolhat (20+5 rajthely) – Harmadik akkumulátor (10), harmadik vezérlőelektronika (10) + váltókomponensek cseréje (5)
  • Mick Schumacher, a mezőny végéről rajtolhat (40+10 rajthely) – Negyedik motor (10), negyedik turbó (10), negyedik MGU-H (10), negyedik MGU-K (10) + váltókomponensek cseréje (10)
  • Csou Kuan-jü, a mezőny végéről rajtolhat (40+10 rajthely) – Negyedik motor (10), negyedik turbó (10), negyedik MGU-H (10), harmadik vezérlőelektronika (10) + váltókomponensek cseréje (10)
  • Esteban Ocon, a mezőny végéről rajtolhat (50 rajthely) – Negyedik motor (10), negyedik turbó (10), negyedik MGU-H (10), negyedik MGU-K (10), harmadik akkumulátor (10) és harmadik vezérlőelektronika
  • Charles Leclerc, a mezőny végéről rajtolhat (45+10 rajthely) – Harmadik akkumulátor (10), ötödik MGU-k (5), negyedik vezérlőelektronika (5) ötödik motor (5), ötödik turbó (5), ötödik MGU-H (5), kilencedik kipufogó (10) + váltókomponensek cseréje (10)

A 2018-ra hozott módosítás, miszerint minden, 15 rajthelynél több büntetést automatikusan a mezőny végére sorolássá alakítják, részben az olyan esetek diktálták, mint a 2016-os Belga Nagydíj, ahol Lewis Hamilton és Fernando Alonso is 60-60 rajthelyes büntetést kapott (összesen 135 helynyi büntetést kapott a mezőny), vagy épp a 2017-es Olasz Nagydíj, ahol 150 rajthelynyi büntetést osztottak ki a mezőnyben 8 pilóta között.

A 20 fős mezőny méretet nézve viszonylag sok motorcsere egyébként egyszerűen indokolható: a spái versenypályán az egyik legkönnyebb előzni, így egy erős, gyors autóval nem jelent akkora hátrányt a mezőny végéről indulni. Olyannyira, hogy a szabadedzéseken és az időmérőn látott Red Bull-fölény alapján egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy Max Verstappen eléggé hátulról, a 15. helyről is nyerni tudjon adott esetben, bár ez az élről induló Sergio Péreztől és Carlos Sainztól is függ majd.

A büntetéseket figyelembe véve így néz majd ki a rajtsorrend (ha nem jön újabb büntetés) vasárnap:

1. Carlos Sainz, 2. Sergio Pérez, 3. Fernando Alonso, 4. Lewis Hamilton, 5. George Russell., 6. Alex Albon, 7. Daniel Ricciardo, 8. Pierre Gasly, 9. Lance Stroll, 10. Sebastian Vettel, 11. Nicholas Latifi, 12. Kevin Magnussen, 13. Cunoda Juki, 14. Valtteri Bottas, 15. Max Verstappen, 16. Charles Leclerc, 17. Esteban Ocon, 18. Lando Norris, 19. Csou Kuan-jü, 20. Mick Schumacher.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!