WTCR-botrány: a szezon közepén kiszáll a mezőny harmadát adó Cyan Racing

2022. augusztus 4. – 08:42

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

A legrosszabb forgatókönyv valósult meg a túraautó-világkupa (WTCR) gumiproblémái miatt:

közvetlenül a szezon hetedik versenyhétvégéje előtt bejelentette a 17 fős mezőny csaknem harmadát adó, öt autót indító Cyan Racing, hogy a nem eléggé biztonságosnak tartott gumiabroncsok miatt visszalépnek a teljes sorozattól.

Ezzel a most hétvégi, a franciaországi Anneau du Rhin versenypályán tartott fordulóban is csak 12 autó áll majd rajthoz. A visszalépéssel távozik a korábbi négyszeres világbajnok Yvan Mullar, a WTCR-t 2020-ban és 2021-ben is megnyerő, tehát duplán címvédő Yann Ehrlacher, a Cyan Racing pilótái közül legjobban, a bajnoki összetett ötödik helyén álló Santiago Urrutia, illetve Ma Csing-hua és Thed Björk is. A Cyan pilótái a bajnokság 5., 6., 9., 11. és 15. helyéről szállnak ki.

A Cyan Racing kiszáll a WTCR-ből – Fotó: Damien Doumergue / FIA WTCR / DPPI Media
A Cyan Racing kiszáll a WTCR-ből – Fotó: Damien Doumergue / FIA WTCR / DPPI Media

A Cyan volt a leghangosabb

A sorozat gumiabroncsait szállító Goodyear komoly kritikákat kapott a szezon során. Rögtön a második versenyhétvégén probléma is lett az abroncsokból a világ egyik legveszélyesebb versenypályájának tartott Nürburgring-Nordschleifén, ahol a sorozatos defektek miatt több csapat is jelezte, nem elég biztonságosak a körülmények. Az időmérőt ugyan még megtartották, de végül mindkét futamot törölték, mert a csapatok többsége nem akart kigurulni a pályára.

A Goodyear – ami egyébként több 24 órás versenysorozat gumijait is szállítja, és ezekben nem ütközött probléma – már akkor jelezte, hogy kivizsgálja a gumikat, de meglátásuk szerint minden megfelel az előírásoknak, nem tudják, mi okozza a problémát.

A biztonsági kérdés aztán a legutóbbi versenyhétvégén, a rekkenő hőségben, az olaszországi Vallelunga versenypályáján tartott fordulóban is visszatért. Miután itt is több defektet szenvedtek a pilóták, a Cyan Racing csapata hangosan jelezte, ha nem csinálnak valamit, ők nem látják biztosítottnak a folytatást.

A fenyegetést végül be is váltották: az időmérőn ugyan még rendben részt vettek, de mindkét futamot kihagyták úgy, hogy a felvezetőkör végén a rajtrács helyett a garázs elé gurult az öt versenyautójuk.

Most pedig már el sem utaztak Franciaországba. A csapat közleménye szerint a pluszsúlyok jelentette terhelést nem bírta el a Goodyear abroncsa, és mivel a Cyan a legérintettebb ezen a téren, nekik ez külön problémát jelent, ezért lépnek vissza sorban két bajnoki cím után a bajnokságtól.

„Ez a legkeményebb döntés, amit valaha hoztunk, mivel a Cyan Racing minden egyes tagja azért van itt, hogy nyerjen, és sok mindent feláldoztak azért, hogy oda jussunk, ahol most vagyunk. De a jelenlegi körülmények között nem tudunk biztonságosan versenyezni, és a biztonság az első számú prioritásunk. Szeretnénk megköszönni az FIA támogatását ezek között a nehéz körülmények között.”

Ez volt a probléma

A túraautó-világkupán, ahogy a legtöbb, nem formaautós sorozatban, működik az úgynevezett teljesítménykiegyenlítés. Ennek egyik legjobb eszköze, hogy ballasztsúlyokat tesznek a túl gyors autókba, hogy összehúzzák a mezőnyt. A Cyan Racing által fejlesztett Lynk & Co 03 TCR az évek során annyira erősnek bizonyult, hogy idén stabilan ez számított a legnehezebb autónak a mezőnyben – 50 kiló pluszt cipeltek a második legnehezebb autóhoz képest, a bajnoki pontversenyt vezető Mikel Azcona Hyundaiához képest pedig 80 kilóval voltak nehezebbek. Ez a pluszsúly pedig értelemszerűen hatással van a gumik kopására is, ezért érintette jobban a Cyan autóit az év során rendre felbukkanó defektprobléma.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!