190 kilométeres szökés végén, épphogy a cél előtt csípték el a legjobb magyar bringást a Tour de Hongrie-n
2022. május 11. – 19:11
Magyarország három napig a Giro d'Italia bűvöletében élt, de két nap szünet egy újabb nagy verseny csalogatta ki az utakra a nézőket. A magyar kör, a Tour de Hongrie (TdH) első szakasza Székesfehérváron látványos sprinttel ért véget.
A korábban nyáron rendezett TdH tavaly foglalta el a májusi időpontot, azzal a nem titkolt céllal, hogy a nagycsapatok itt versenyeztessék azon soraikat, amelyek nem vesznek részt a Girón. Idén még egy érv szól emellett. A Giróra ideköltöztetett felszerelést és csapatjárműveket nem kellett már külön mozgatni több ezer kilométeren át.
Az ötlet bevált, hiszen minden korábbinál több első osztályú (World Tour) klub, 11 állt oda a rajthoz, és a másodosztályú csapatok közül is több nagyon erős érkezett Magyarországra.
Azt tudjuk, kerékpáros szemmel nézve nem sok komoly hegyünk van, de az idei szakaszokkal még inkább a sprintereknek próbáltak kedvezni. Az ötből négy mezőnyhajrát hozhat. Ahogy arról korábban Szilasi László versenyigazgató beszélt, ezzel is világsztárokat próbáltak idecsábítani. Ez sikerült is, hiszen olyanok vannak itt többek közt mint Fabio Jakobsen (Quick-Step Alpha Vinyl), Dylan Groenewegen (BikeExchange-Jayco) vagy Elia Viviani (Ineos-Grenadiers).
Az idei Tour Csákvárról rajtolt, majd a mezőny három kört tett meg a Bicske-Biatorbágy-Etyek-Alcsútdoboz-Felcsút útvonalon, mielőtt a székesfehérvári cél felé fordult.
A 198 kilométeres táv rajtja után rögtön sok akció indult, majd néhány kilométer után egy ötfős szökés alakult ki. Benne két magyarral, Filutás Viktorral (Adria Mobil) és Dina Mártonnal (Eolo-Kometa). Velük tempózott két belga, Jens Reynders, Aaron van Pucke (Sports Vlaanderen-Balois) és az amerikai Joey Rosskopf (Human Powered Health). A szökés legnagyobb előnye három perc körül volt, folyamatosan kontroll alatt tartotta Dináékat a mezőny.
A magyar bajnoki trikóban tekerő Filutás és Dina, ha a szakaszgyőzelemben nem is reménykedhettek, fontos pontokat és másodperceket szerezhettek, hiszen Etyeknél három hegyi hajrát, Bicskénél két, Csákvárnál egy gyorsasági hajrát jelöltek ki.
A gyorsasági hajráknál bónusz másodperceket szerezhetett az első három (3-2-1 másodpercet), Etyeknél pedig a hegyi pontversenyhez gyűjthettek pontokat. Az első áthaladásnál Filutás meg is nyerte a hajrát, Dina pedig harmadik lett Van Poucke mögött. Filutás aztán egy gyorsasági hajrát is elvitt, de a második hegyi hajránál már csak harmadik lett Dina mögött, és vissza is csorgott a mezőnybe.
A négyfősre apadt szökevénycsoport folyamatosan 1-2 perc közötti előnnyel tekert, Dina is szerzett még pontot hegyen és sprintben is. Majd nagy üldözőverseny kezdődött. Dináék mindent beleadtak, és még a céltól 10, majd 5 kilométerrel is előnyben voltak, mintha kicsit későn kaptak volna észbe az üldözők. A négy szökevény elcsigázottan is küzdött, és csak nagyon kevésen múlt a hazaérésük, körülbelül 900 méter volt már csak hátra, amikor hátba csapta őket a mezőny.
A sprint nem volt igazán szervezett, egyik csapat sem tudott vonatot összeállítani. Végül a holland Olav Kooij volt a leggyorsabb a Jumbo-Vismából, míg második helyen Elia Vivani finiselt, mögötte Matthew Walls (Bora-hansgrohe) érkezett.
Az utolsó 20 kilométeren a mezőny végén bukás történt, amelybe Filutás is belekerült. A magyar bajnok a befutó után felkötött kézzel jelent meg, sérülései miatt nem biztos, hogy tudja folytatni a körversenyt, a hatodik helyről kényszerülhet kiállni.
A szakaszon a legjobb magyar a válogatott Karl Ádám lett, a 16. helyen futott be, de összetettben a bónuszmásodperceknek köszönhetően Dina Márton áll a legjobban, hat másodperces hátránnyal
„Tervben volt, hogy benne leszek az elmenésben, a csapatvezetés ki is jelölt erre. A szökésben megvolt az egység végig, de szegény Filutás Viktor nem volt nekik nagyon szimpatikus, mert túl gyors volt, vitte a sprintet meg a hegyet is, így le kellett szakítsák, de után talán még nagyobb volt az egység. A végén én azt éreztem, hogy hazaérhetünk, de nagyon kiszámolták a srácok az utolsó kilométerre” – mondta a Telexnek Dina Márton, aki ha a következő szakaszokon is tud majd szökni, valószínűleg megpróbálja megszerezni a hegyi pontverseny trikóját.
Dina azt is mondta, hogy edzéseken is megy ezeken az utakon, és nagyon élvezte, hogy most rengetegen szurkoltak is neki. A szakasz elején nem érezte jól magát, körülbelül kétórányi tekerés után kezdte élvezni a versenyt.
Eredmények:
1. szakasz, Csákvár-Székesfehérvár, 198 km
1. Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma) 4:34:36
2. Elia Viviani (olasz, Ineos-Grenadiers) azonos idő
3. Matthew Walls (brit, Bora-hansgrohe) azonos idő
Összetett:
1. Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma) 4:34:36
2. Jens Reynders (belga, Sport Vlaanderen-Baloise) 2 másodperc hátrány
3. Elia Viviani (olasz, Ineos-Grenadiers) 4 másodperc hátrány
4. Matthew Walls (brit, Bora-hansgrohe) 6 mp. h.
5. DINA MÁRTON (magyar, Eolo-Kometa) azonos idő
A gyorsasági pontversenyben: 1. (zöld mezben a Skoda és az Europcar díjáért)
Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma)
A hegyi pontversenyben: 1. (piros mezben a Cofidis díjáért)
Aaron Van Poucke (belga, Sport Vlaanderen-Baloise)
A legjobb magyar versenyző: 1. (fehér mezben a Magyar Közút Zrt. és a Bringasport díjáért)
Dina Márton (magyar, Eolo-Kometa)