Giro: brit győzelem a budapesti időfutamon, a leggyorsabb magyar, Fetter Erik a 45.

2022. május 07. – 17:27

Másolás

Vágólapra másolva

A brit Simon Yates nyerte a Giro d'Italia budapesti időfutamát, míg az összetettben megőrizte első helyét és a rózsaszín trikót a holland Mathieu van der Poel, aki ezúttal a második helyen ért célba.

A Girókon hagyományosan az első napra szoktak időfutamot tenni, de ezúttal, a magyar igényekhez is igazítva a második napra került egy egyenkénti indításos szakasz.

A rövid, 9,2 kilométeres táv városnézésnek is beillett volna, ha a versenyzőknek nem padlógázon kellett volna letekerniük ezt az etapot. A bringások a Hősök teréről indultak az Andrássy úton, utána áthajtottak a Ferdinánd hídon, a Váci út és a Bajcsy-Zsilinszky út érintésével lementek a pesti alsó rakpartra, hogy a Parlamentet se hagyják ki, majd a Margit hídon tekertek át Budára. A szakasz utolsó másfél kilométerén kaptattak fel aztán a Várba, és futottak be a Szentháromság térre.

A budapesti időfutam szintrajza – Forrás: giroditalia.it
A budapesti időfutam szintrajza – Forrás: giroditalia.it

A sok éles kanyarral tűzdelt pálya, és az 1,3 kilométeres, néhány száz méter macskaköves részt is tartalmazó emelkedő rendkívül technikássá tette az időfutamot. A verseny előtt több bringás is azt mondta, hogy nem feltétlenül a szám specialistái lesznek legelöl, sokat számít a kerékpárkezelés, és az, hogy mennyi energiát spórolnak az egy rövid részen 14 százalékos meredekségű emelkedőre. Amikor Fetter Erikkel megnéztük ezt az utolsó szakaszt, ő is azt mondta, hogy sok fejtörést okozhat majd ez az időfutam, azt sem lesz egyszerű eldönteni, hogy milyen első lánckereket szereljenek majd fel.

Az etap előtt azért persze a jó időfutamosokat kellett az esélyesek közé sorolni. Olyanokat, mint Tom Dumoulin és Jos van Emden (Jumbo-Visma), Joao Almeida (UAE), Alex Dowsett (Israel Premier-Tech), de az első szakaszt megnyerő Mathieu van der Poelt sem szabadott leírni, hiszen ő nagyon robbanékony a rövidebb emelkedőkön. A három magyar versenyző a győzelemben nem gondolkodhatott, de mindhárman voltak már a számban magyar bajnokok, így Peák Barnabást, Valter Attilát és Fetter Eriket is a mezőny első felébe lehetett várni.

A Giro ezúttal is nagyon sok szurkolót megmozgatott, a Hősök terén is rengeteg ember volt a rajtnál, és az Andrássyn is végig álltak a kordonok mellett. Budán a Ponty utcai meredeken már legalább egy órával előbb ki kellett menni annak, aki helyet akart kapni a kordonok mellett.

Az időfutamoknál az aktuális sorrendet megfordítva indítják a versenyzőket, tehát a rózsaszín trikós a többiek eredményének ismeretében tekerhette le a távot.

A már említett Dowsett az elsők között indult, és aztán sokáig az ő 12:23,16-os ideje határozta meg a versenyt. A brithez hasonlóan a tizedikként indult Peák Barnabás is jól tartotta magát az emelkedőn, és csak öt másodperccel kapott ki Dowsettől. A 12:29,13-mal akkor a harmadik helyen állt. Várható volt, hogy hátrébb csúszik, de hamar kiderült, hogy az egész mezőnyt tekintve jó időt tekert.

Második magyarként Fetter Erik (Eolo-Kometa) indult, aki szinte másodpercre ugyanannyit tekert, mint Peák. A Szentháromság térre 12:28,10 alatt hajtott fel, és azzal akkor a tizedik helyen állt. Fetter a célban azt mondta, hogy mindent kiadott magából, de egy picivel jobb időre számított.

Közben az élen is változott az állás, Dowsett is egyre hátrébb szorult, többen megelőzték, majd Lemnard Kämna (Bora-hansgrohe) állt az élre az első 12:10-en belüli idővel.

Valter Attila (Groupama-FDJ) 12:41-gyel ért célba, de azt mondta, ebben az is benne volt, hogy egy kicsit ki akarta élvezni a szakaszt.

Simon Yates a Giro d'Italia budapesti időfutamán – Fotó: Stuart Franklin / 2022 Getty Images
Simon Yates a Giro d'Italia budapesti időfutamán – Fotó: Stuart Franklin / 2022 Getty Images

Az igazi időfutam specialisták még csak ezután jöttek, és ezután gyorsan változott állás. Először az olasz bajnok Matteo Sobrero vette át a vezetést, majd nem sokkal később a holland bajnok Tom Dumoulin faragott még az időn, ő volt az első, aki 12 percen belül ért célba.

A brit Simon Yates hektikusan szokott teljesíteni az időfutamokon, de ezúttal elképesztően nagy formában hajtott, még Dumoulinnek is adott öt másodpercet, 11:50,41-gyel ugrott az élre, ami az összetett szempontjából is jelentős lehet számára a későbbiekben.

Az utolsóként induló Mathieu van der Poelnak 14 másodperc előnyt kellett megőriznie a 9,2 kilométeren, és ezt a célját teljesítette is. Az igazi őserőnek számító holland félelmetes tempót diktált az emelkedőn, végül csak három másodperccel kapott ki Yatestől, így egy napig még biztosan viselheti a rózsaszín trikót.

A végén besűrűsödő mezőnyben a magyarok is hátrébb csúsztak, Fetter Erik a 45., Peák Barnabás az 51., Valter Attila a 82. lett a szakaszon.

Eredmények:
2. szakasz, Budapest-Budapest, 9,2 km, időfutam
1. Simon Yates (brit, Team BikeExchange-Jayco) 11:50
2. Mathieu van der Poel (holland, Alpecin-Fenix 11:53
3. Tom Dumoulin (holland, Jumbo-Visma) 11:55

45. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) 12:28,10
51. Peák Barnabás (magyar, Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) 12:29,13
82. Valter Attila (magyar, Groupama-FDJ) 12:41

Összetett:
1. Mathieu van der Poel (holland, Alpecin-Fenix 4:47:11
2. Simon Yates (brit, Team BikeExchange-Jayco) +11 másodperc
3. Tom Dumoulin (holland, Jumbo-Visma) + 16 mp.

40. Valter Attila (magyar, Groupama-FDJ) +1:02
101. Fetter Erik (magyar, Eolo-Kometa) +3:07
150. Peák Barnabás (magyar, Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux) +6:19

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom