Verstappen szárnyalt, Hamiltont is lekörözve nyert Imolában, Leclerc ráfizetett a kockáztatásra

2022. április 24. – 16:46

Verstappen szárnyalt, Hamiltont is lekörözve nyert Imolában, Leclerc ráfizetett a kockáztatásra
Max Verstappen nyerte a 2022-es Emilia-romagnai Nagydíjat, a Red Bull 2016 után először ünnepelhetett kettős győzelmet – Fotó: Remko De Waal / ANP / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva
  • Max Verstappen hibátlan rajt-cél győzelmet aratott az Emilia-romagnai Nagydíjon Imolában.
  • A Red Bull-pilóta félelmetes tempót diktált, csak nyolc versenyző úszta meg lekörözés nélkül, a hétszeres világbajnok, a ma is nagyot szenvedő Lewis Hamilton nem volt közöttük.
  • A Red Bullok ellen küzdő Charles Leclerc túlvállalta magát, egy elrontott manőver a harmadik helyébe került, végül csak a hatodik lett.
  • A 2022-es autók igazolták, hogy akár a végtelenségig képesek szorosan követni egymást, a régi vágású, szűk imolai versenypályán viszont elmaradt a nagy előzésparádé.
  • Verstappen szó szerint a maximumot kihozta a hétvégéből, a sprintfutam és a vasárnapi verseny megnyerésével, illetve a vasárnapi leggyorsabb körrel összesen 34 pontot gyűjtött.
  • Leclerc előnye 27 pontra olvadt a bajnoki pontversenyben.
  • Utolsó csapatként az Aston Martin is megszerezte első pontjait, egyből ötöt.

Órákkal a Forma–1-es Emilia-romagnai Nagydíj rajtja előtt hatalmas eső áztatta el az imolai versenypályát, ezért vizes körülmények között rajtolt a futam, még úgy is, hogy az eső elállt délután háromra. A pályának volt pár száraz(abb) pontja, ám mivel további eső fenyegetett, nem volt kérdés, hogy a teljes mezőny átmeneti esőgumikról kezdi a versenyt.

Amíg szombaton kiválóan kapta el a rajtot a sprintfutamon a ferraris Charles Leclerc, addig vasárnap olyannyira beragadt, hogy a célegyenes végén már csak a negyedik volt a két Red Bull, illetve Lando Norris McLarenje előtt – az első helyet az időmérőt és a sprintfutamot is megnyerő Max Verstappen tartotta meg.

Hátrébb sem alakult túl jól a Ferrarinak a rajt, Carlos Sainz ugyanis Daniel Ricciardóval ütközve a sóderágyban ragadt, a mentés miatt pedig jöhetett a biztonsági autó, hogy megfelelő körülményeket teremtsen a Ferrari eltávolításán dolgozó pályamunkások számára. Eközben egyébként óriási ugrott előre a 11. helyről rajtoló George Russell a Mercedesszel, a fiatal pilóta egészen a hatodik helyig lőtt ki.

Daniel Ricciardo és Carlos Sainz rajt utáni koccanásának eredménye – Fotó: Dan Mullan / Getty Images
Daniel Ricciardo és Carlos Sainz rajt utáni koccanásának eredménye – Fotó: Dan Mullan / Getty Images

Az ötödik kör elején folytatódott újra a verseny, az első komolyabb fejlemény Fernando Alonso visszacsúszása volt. Mint kiderült, az Alpine jobb oldala előbb behorpadt, majd az oldaldoboz nagy része le is szakadt, így a 63 körös futam elején máris két kieső volt.

A rajtot elrontó Leclerc a nyolcadik kör elején hámozta át magát Norrison, ám mire üldözőbe vehette Sergio Pérez Red Bullját, már közel három másodperc volt a hátránya. Ez egy kisebb ütközet volt, nagyobb csata zajlott viszont az ödötik helyért 2021 leggyengébb és legerősebb csapata, egy Haas és egy Mercedes között – az utóbbiban ülő George Russell a 12. körben csak egy pillanatra, a következő körben viszont már végleg meg tudta előzni Kevin Magnussent egy váratlan húzással. Hamarosan aztán Valtteri Bottas is megelőzte a Haast, Magnussen így a 7. helyig csúszott vissza.

A folyamatosan száradó pályán elsőként Daniel Ricciardo kockáztatott az átmeneti esőgumik elhagyásával a 18. körben, a példáját pedig hamar követte Sebastian Vettel, Pierre Gasly és Alex Albon – így ez a négyes lett a sereghajtó, átmenetileg. Hamar viszont már nem kockáztatás, hanem az új alapvetés lett a slick gumi. A korábban kerékcserére induló pilóták nagyot nyertek, mivel ekkor már gyorsabbnak bizonyult a közepes keverék is. Ráadásul a nagy forgalom miatt kavarodás is jött a boxutcában, Lewis Hamilton és Esteban Ocon össze is koccantak – utólag úgy ítélték meg a versenybírók, hogy Ocont engedték ki nem elég biztonságosan a hétszeres világbajnok elé, ezért 5 másodperc büntetést kapott.

A kerékcserék után viszonylagos stabilitás állt be a mezőnyben, Leclerc kétszer is nagyobb támadást indított Pérez harmadik helyéért, de mindkétszer sikertelen maradt. A nagy nyugalomban részben az is benne volt, a versenyigazgató – a hétvégén Niels Wittich volt az idén bevezetett, páros rendszer jegyében – csak a 63 körös futam 34. körében engedélyezte az előzést segítő DRS használatát. Túlságosan ez sem rázta fel a versenyt, újabb izgalom csak akkor jött, amikor a 41. kör elején a világbajnoki címvédő Max Verstappen lekörözte tavalyi legnagyobb riválisát, Hamiltont.

Hamilton, illetve az előtte haladó Gasly is a futam jelentős részét egy másodperces hátrányon belül töltötte az előtte haladó autóhoz képest, ami igazolta, hogy a 2022-es autók szinte a végtelenségig képesek követni egymást, az előzés viszont nem minden szituációban lett könnyebb.

A két Red Bull mögött némileg senki földjére kerülő Leclerc a futam utolsó szakaszára kerékcserére szánta el magát, hátha a leggyorsabb, egyben leglágyabb gumival jut valamire. A boxkiállása után duplán helyzeti előnybe került a Red Bull, hiszen az így 45 másodperc hátrányba kerülő Leclerc miatt előbb Pérezt, majd az élen haladó Verstappent is gond nélkül hozhatták ki kerékcserére – emiatt Verstappen másodszor is lekörözhette Hamilton, aki a kerékcsere alatt visszavehette körhátrányát.

Az 53. kör nem várt drámát hozott – a Pérez mögé szorosan felzárkózó Leclerc szokatlan hibát követett el, egy nagyon rázókövön megpördülve enyhén még a gumifalnak is nekicsúszott, így egy harmadik, abszolút nem tervezett kerékcserére is ki kellett mennie. Ezzel a harmadik helyről egészen a kilencedikig csúszott vissza – innen a hatodik helyig küzdötte vissza magát a monacói, aki a második helyet üldözve kockáztatott.

Lando Norris szerezte meg a harmadik helyet – Fotó: Andrej Isakovic / AFP
Lando Norris szerezte meg a harmadik helyet – Fotó: Andrej Isakovic / AFP

Leclerc felzárkózása közben egy izgalmasabb csata alakult ki a 4-5. helyeken George Russell és Valtteri Bottas között. Egy éve Imolában Russell még a Williamsnél vezetve támadta vizes körülmények között Bottast, a vége egy elég nagy baleset lett, ezúttal viszont elmaradt a koccanás. Igaz, az előzés is, Russell a leintésig megőrizte a negyedik helyét.

Verstappen sikerével és Pérez második helyével a Red Bull a 2016-os Maláj Nagydíj óta az első kettős győzelmét aratta, a páros mögött Lando Norris lett még dobogós. Leclerc előnye a pilóták között 27 pontra csökkent, a második helyen már Verstappen áll. A csapatversenyben a vasárnap 44 pontot szerző Red Bull 9 pontra jött fel a Ferrari mögé. Megszerezte a szezonban első pontjait az Aston Martin is, ezzel már nincs istálló pont nélkül a 2022-es szezonban.

Folyatás két hét múlva, május 8-án. A Forma–1 új helyszínt avat majd, Miamiba utazik ugyanis a mezőny.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!