Kiadták a nagy vitát kiváltó 2021-es F1-szezonzárót vizsgáló jelentést, nem történt szándékos csalás

2022. március 19. – 15:11

Kiadták a nagy vitát kiváltó 2021-es F1-szezonzárót vizsgáló jelentést, nem történt szándékos csalás
Lewis Hamilton a biztonsági autó mellett a 2021-es Abu-dzabi Nagydíjon – Fotó: Giuseppe Cacace / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A 2022-es Forma–1-es szezont nyitó Bahreini Nagydíj szombati időmérője előtt, közvetlenül a harmadik szabadedzés vége után nyilvánosságra hozta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) annak a jelentésnek a tömörített változatát, amit a heves vitát generáló 2021-es szezonzáró vizsgálata alapján készítettek.

A 2021-es Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben, egy biztonsági autós fázis végén az azóta az F1 mellől eltávolított versenyigazgató, Michael Masi döntése értelmében csak a lekörözött autók egy részét engedték el a mezőny mellett, azt az öt pilótát, akik a vb-címért harcoló Lewis Hamiltont és Max Verstappent elválasztották. Ezzel egy, a vb-címről döntő mesterséges, egykörös verseny jött létre. Az eseményeket ebben a cikkünkben elemeztük ki részletesen.

Az FIA vizsgálata – amelynek nem a teljes, hanem csak egy összefoglaló változatát hozták nyilvánosságra, ez itt tekinthető meg – megállapította, hogy

  • Masi jóhiszeműen, legjobb tudása szerint járt el,
  • emberi hiba vezetett oda, hogy nem minden lekörözött autót engedtek el a mezőny mellett,
  • a futam, és így a bajnokság végeredménye így is valós, és nem lehet azt megváltoztatni [vagyis marad a futamot megnyerő Max Verstappen a világbajnok[,
  • a versenyigazgatóra nehezedő sok feladat, illetve az ő befolyásolására törekvő csapatfőnöki üzenetek negatív hatással voltak az utolsó körök zökkenőmentes lebonyolítására, mert elvonták a versenyigazgató figyelmét, aki így nem tudott kellő mértékben a megfelelő döntéshozatalra fókuszálni.

A vizsgálat több érintett között osztja meg, anélkül, hogy kimondaná, rosszul, vagy helyes alkalmazták a szabályokat. Szintén nem jelenik meg benne az azóta már kirúgott versenyigazgató, Masi oldala a történtekről. Szintén nem fogalmaz kellően egyértelműen a szabály alkalmazása terén, hiszen egyfelől a versenyigazgató elvont figyelmét és az emberi hibát említi, illetve azt, hogy „többféleképpen” is lehet értelmezni a szabályokat.

A megoldásra tett javaslatok között szerepel a futballban használatos videóbíróhoz hasonló virtuális versenyirányítás létrehozása, a versenyigazgatóhoz a csapatok felől befutó direkt kommunikáció felfüggesztése, a lekörözött autók kezelésének újrafogalmazása a szabálykönyvben, illetve úgy versenyigazgató csapat felállítása. Ezek mindegyike korábban meg is történt, a 2022-es szezontól kezdve például vagy minden lekörözött autó elmehet a mezőny mellett, vagy egy sem, nem lehet közöttük válogatni.

Ami az új versenyigazgatói csapatot illeti, korábban, Masi menesztésével egy időben közölték, hogy egy helyett két, egymást futamonként váltó versenyigazgató jön az F1-be, Eduardo Freitas és Niels Wittich munkáját pedig az a Herbie Blash segíti majd, aki hosszú időn át volt a 2019-ben meghalt korábbi F1-versenyigazgató, Charlie Whiting jobbkeze.

A jelentésben az is szerepel, hogy az FIA egy új sportigazgatót nevez majd ki a Forma–1 mellé, akinek a szabályok felülvizsgálata és áttekintése lesz a feladata.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!