Hamilton félelmetes hétvégével 14 pontra zárkózott a vb-harcban
2021. november 14. – 19:41
Max Verstappen nagyot léphetett volna élete első világbajnoki címe felé Brazíliában, de a Red Bull pilótája nem tudta kihasználni, hogy legnagyobb riválisát, Lewis Hamiltont kizárták a Brazil Nagydíj időmérőjéről. Hamilton a szombati sprintfutamon 15 helyet javított, majd vasárnap a 10. helyről indulva aratott győzelmet Verstappen előtt, ezzel 14 pontra csökkentette hátrányát a pontversenyben három futammal a szezon vége előtt.
Fordított szereposztással, de megismétlődött a szombati sprintfutam rajtja a Brazil Nagydíjon – ezúttal Max Verstappen tudott az első kanyarban élre ugrani a második helyről rajtolva. Valtteri Bottas nem elég, hogy az első helyet elbukta, az 5-ös kanyarban picit lesodródva a másik Red Bullt, Sergio Pérezt is kénytelen volt elengedni, így gyorsan az élre állt a Red Bull párosa.
Eközben a sprintfutamon 24 kör alatt 15 helyet javító, ám motorcsere miatt a vasárnapi nagydíjon csak 10. helyről kezdő Lewis Hamilton a szombatihoz hasonlóan jól kapta el a futam elejét, és a harmadik kör elején már az ötödik helyre ugrott fel Carlos Sainz Ferrariját előzve. Egy körrel később pedig már saját csapattársa mögött, a negyedik helyen volt a hétszeres világbajnok, ekkor Charles Leclerc-t előzte meg játszi könnyedséggel.
Bottas természetesen egy pillanatig sem állta útját az egész hétvégén kiemelkedően gyors, az időmérős győzelmét a szabálytalannak talált hátsó szárny miatt bukó Hamiltont, aki az ötödik körben üldözőbe vehette a két Red Bullt. Ebben az üldözésben a biztonsági autó is segítségére volt – Cunoda Juki és Lance Stroll autójáról szakadt le jelentős mennyiségű törmelék, amikor a célegyenes cégén ütköztek, ezeket kellett eltakarítani a versenypályáról.
Az éles verseny a 10. kör elején szinte csak egy pillanatra tért vissza, ugyanis a Mick Schumacher autójáról leszakadó első szárny miatt virtuális biztonsági autó mögött, újra fékezett tempóban folytathatták a versenyzők a körözést. A két közjáték viszont csak elodázni tudta Hamilton nagy hajráját – a Mercedes pilótája a 71 körös futam 17. körében előzte meg Pérezt, a mexikói viszont azonnal visszatámadt és visszavette a második helyét.
Egy körrel később Hamilton viszont már maradandó sikerrel hozta az előzést, és szűk 4 másodperces hátránnyal üldözőbe vehette a világbajnoki pontversenyt vezető Max Verstappent. Illetve csak így tűnt, a gigászi összecsapás ugyanis váratott magára, ekkortájt állt át ugyanis az élmezőny lényegében minden tagja gumispórolásra.
A következő említhet esemény a 27. körben jött, amikor váratlanul Hamilton kezdte meg a kerékcseréket az élmezőny tagjai közül – Verstappen egy körrel később azonnal reagált a taktikai húzásra, aminek köszönhetően Hamilton 4 másodpercről 2 másodperc alá csökkentette a hátrányát. Maradt tehát előnyben Verstappen, de ott volt még a nyitott kérdés, hogy a keményebb keveréken melyik autó bírja jobban a futam kétharmadát.
Bottas és Pérez csatájában a 29. körben, a Stroll autójáról leszakadó darab miatti virtuális biztonsági autós szakasz hozott fordulópontot. Ekkorra Pérez már túlvolt a kerékcseréjén, Bottas viszont a lassított tempó miatt kisebb időveszteséggel kapta meg az új gumijait, így simán beelőzte a Red Bullt.
Az újabb váratlan fordulat a 41. kör után jött, amikor 3 kör leforgása alatt az első négy helyezett – Verstappen, Hamilton, Bottas és Pérez – is letudta a második kerékcseréjét. A sorrend sehol sem változott, részben ezért is reklamált mindkét Mercedes-pilóta: Hamilton a stratégia miatt elégedetlenkedett, mert a kemény helyett a közepes gumikat választotta volna, Bottas pedig úgy vélte, egy kerékcserével akár meg is nyerhették volna a futamot, ha nem reagálnak a Red Bull húzására.
Hamilton a friss gumikat kihasználva a 47. körben megindította a támadást Verstappen ellen, akit nem a célegyenesben, hanem a 3-as kanyar utáni egyenesben ért be, egy pillanatra meg is előzött, de végül a holland maradt előrébb, ahogy a páros egy kicsit lesodródott a pályáról.
Az incidens után a páros hosszú körökön át nagyjából 1 másodperces távolságban, vagy annál közelebb volt egymáshoz, Hamilton végig nyomás alatt tartotta Verstappent, aki viszont remekül kezelte azt, sehol nem hibázott. A trend nem változott annyiban, hogy Verstappen továbbra sem hibázott, de Hamilton előbb az 58., majd az 59. körben is a 3-as kanyar utáni egyenesben rontott rá Verstappenre – másodikra, vagy ha úgy vesszük, harmadikra már sikerrel.
Hamilton ezzel 12 körrel a vége előtt úgy vette át a vezetést, hogy a szombati sprintfutamot még a mezőny végéről kezdte meg.
A folytatásban Verstappen egyre jobban leszakadt Hamiltonról, de a második helye egy pillanatra sem volt veszélyben, ahogy Valtteri Bottas harmadik pozíciója sem forgott kockán. A dobogósok mögött Pérez lett a harmadik, majd a két Ferrari – Leclerc, Sainz – sorrendben, illetve Pierre Gasly, Esteban Ocon, Fernando Alonso és Lando Norris osztoztak a pontszerző helyeken.
A legvégén Pérez még egy kerékcserével sikerrel ment rá a futam leggyorsabb köréért járó egy pontra, ezzel Hamiltontól és a Mercedestől is rabolt egy, a végelszámolásban alighanem nagyon értékes pontot.
A Brazil Nagydíj után, három futammal a szezon vége előtt 14 pontra csökkent Verstappen előnye a világbajnoki pontversenyben, neki 332,5, Hamiltonnak 318,5 pontja van – maximálisan még 78 pont szerezhető az idényben. A csapatversenyben a Mercedes 11 ponttal vezet a Red Bull előtt, a bronzéremért zajló harcban a Ferrari 31,5 ponttal húzott el a McLarentől.
A futam után Hamilton – a hétvégén már nem először – beidézték a versenybírókhoz, mert a levezető körön kikapcsolta a biztonsági övét. Az eset 5000 eurójába (1,8 millió forint) került, valamint további 20 ezer euró büntetést 2022 végéig felfüggesztettek.
Az F1-szezon november 21-én a Forma–1-ben most debütáló Katari Nagydíjjal folytatódik.