Egy hétköznapi srác, aki az F1 következő nagy bajnoka lehet

2021. július 9. – 17:41

Egy hétköznapi srác, aki az F1 következő nagy bajnoka lehet
Fotó: Mark Thompson / Getty Images

Másolás

Vágólapra másolva

Lando Norris 2019-ben mutatkozott be az F1-ben, de mára a McLaren vezérévé nőtte ki magát. Sorban szerzi a dobogós helyezéseket, az időmérőkön az élcsapatokat is képes megszorongatni, teljesítményével Lewis Hamilton elismerését is kivívta legutóbb. Nemcsak eredményeivel tűnik ki, az egyik legszerethetőbb karakter a mezőnyben, kicsit olyan, mint bármelyik huszonéves srác. A 21 éves brit fejlődése egybeesik a McLaren feltámadásával, ő lehet a nagy múltú csapat következő bajnoka.

A Telex működését olvasóink támogatásaiból finanszírozzuk. Legyél te is a rendszeres támogatónk!

Az Osztrák Nagydíj 20. körében Lewis Hamilton végre át tudta magát hámozni Lando Norrison, és az élen álló Max Verstappen után eredhetett. A címvédő addig sehogy sem talált fogást a papíron lassabb McLarenen, hosszú körökre beragadt mögé. Miután letudta az előzést, a hétszeres világbajnok nem a taktikáról vagy a Verstappennel szembeni hátrányáról kezdett el érdeklődni a rádióban, hanem megdicsérte Norrist, aki addig feltartotta. Máskor is előfordult, hogy a nagy nyilvánosság előtt dicsérjék meg egymást a pilóták, de olyanra, hogy valaki ezt a futam közben tegye meg, nem nagyon emlékszünk.

34 körrel később Norris visszaelőzte a sérült autója miatt lelassuló Hamiltont, és végül a harmadik helyen futott be, nem sokkal Valtteri Bottas mögött. Ha nincs a futam elején kapott 5 másodperces büntetése, amit Sergio Pérez leszorításáért kapott még a futam elején, a második helyre is esélye lett volna. Norris az egész hétvégén borzasztó gyors volt, karrierje legjobb időmérőjét produkálva a második rajthelyet szerezte meg, megelőzve az egyik Red Bullt és a két Mercedest. Mindez azért nagy szó, hogy a McLaren utoljára 2012-ben, tehát lassan egy évtizede indulhatott az első sorból. Akkor a még mclarenes Hamilton volt pole-ban, Jenson Button indulhatott mellőle.

Jön az új generáció

Hamilton (és még sok más jelenlegi és egykori F1-es pilóta) joggal magasztalta Norrist az osztrák futam után. A McLaren 21 éves pilótája idén a legjobbak szintjén teljesít, az Osztrák Nagydíjon már harmadik dobogóját szerezte a szezonban, a mezőnyből egyedül ő tudott mind a kilenc futamon pontot szerezni. Negyedik helyen áll a bajnokságban, a mercedeses Bottast is megelőzve.

Mostanra nem kérdés, hogy Lando Norris lesz a Hamilton utáni korszak egyik meghatározó versenyzője.

Az is kezd kirajzolódni, kik válthatják le a Hamilton–Vettel–Alonso–Räikkönen-féle generációt. Norrisról már beszéltünk, a Red Bullnál egyértelműen Max Verstappenre építenek, a Ferrari Charles Leclerc-ben látja a jövő bajnokát. Az Alpine (korábbi Renault) Esteban Ocont láncolta magához évekre, a Mercedesnél pedig minden bizonnyal George Russellt szánják Hamilton utódjának.

Norris és mögötte Hamilton az Osztrák Nagydíjon 2021. július 4-én – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images
Norris és mögötte Hamilton az Osztrák Nagydíjon 2021. július 4-én – Fotó: Bryn Lennon / Getty Images

Norris a jövő egyik nagy tehetségeként érkezett az F1-be 2019-ben. Végigjárta a szokásos utánpótlás-kategóriákat, győzelmekkel, dobogós helyezésekkel, pole pozíciókkal zárt, ahol csak elindult. Bajnok volt az F3-as Európa-bajnokságban, az F1 előszobájának számító F2-ben pedig második lett George Russell mögött. 2017-ben, a Hungaroringen megrendezett teszten vezethetett először a McLarennél. Gyorsan felvette az F1 ritmusát, a második nap övé volt a leggyorsabb idő. Az akkori csapatfőnök, Éric Boullier egyből a jövő csillagaként emlegette. 2018-ban már élesben, a Belga Nagydíj egyik szabadedzésén is kipróbálhatta magát az F1-ben, Rögtön gyorsabb volt Stoffel Vandoorne-nál, amivel meg is váltotta magának a mclarenes versenyzői ülést a következő szezonra.

Egy geek srác, aki borzasztó gyors a versenypályán

Újoncként 49 pontot gyűjtve 11. lett a bajnokságban, a következő évben majdnem megduplázta a pontjainak számát, és a koronavírus-járvány miatt kurtán-furcsán alakuló szezon első versenyén, ami szintén Ausztriában volt, megszerezte pályafutása első dobogóját is. Nem kezdett tehát rosszul, de nem is vezetett olyan lehengerlően, mint most, akkori csapatársa, Carlos Sainz mindkétszer legyőzte. (Utólag ez is átértékelődik némileg, látva, milyen erősen teljesít Sainz első évében a Ferrarinál.)

Az idei szezonra azonban beérett Norris, nemcsak az időmérőkön, hanem a futamokon is folyamatosan gyors tud lenni, szinte egyedül viszi hátán a McLarent. Magabiztosan veri a jóval tapasztaltabb Daniel Ricciardót, akit nem kifejezetten azért igazolt le a McLaren, hogy versenyeket, bajnokságot nyerjen nekik. Az ausztrál egyelőre adós a stabil jó teljesítménnyel, látványosan nem találja az összhangot az autójával, kilenc futam alatt eddig 40 pontot gyűjtött, szemben Norris 101 pontjával, az időmérőkön is vesztésre áll, 3-6 arányban. Jolyon Palmer egykori F1-es pilóta is arról írt elemzésében az Osztrák Nagydíj után, hogy Norris idén szintet lépett. Mintha komolyabb venné a versenyzést, kevesebb a viccelődés és az éneklés a csapatrádióban, cserébe jobbak az eredmények, amiben az is közrejátszhat, hogy Ricciardo érkezésével új kihívást és extra motivációt kapott Norris.

Norris és Ricciardo 2021 márciusában – Fotó: Mazen Mahdi / AFP
Norris és Ricciardo 2021 márciusában – Fotó: Mazen Mahdi / AFP

Képességei és eredményei mellett Norris egy nagyon szerethető figurája az F1-nek. Sokkal közvetlenebb, mint a legtöbb sztár, barátsága Carlos Sainzcal már-már legendás, legutóbb Monacóban trollkodták szét a leintés utáni hivatalos interjúkat. Nincsenek luxus hobbijai, helyette rengeteget videójátékozik, amit a Twitchen szokott közvetíteni. Főleg a járvány első hónapjaiban ment ez tavaly, amikor nem voltak futamok. A virtuális versenyzésbe a többi fiatal, George Russell (Williams), Alex Albon (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) is bekapcsolódott, a fél világ nézhette élőben, hogy ugratják egymást az otthonukba bezárt pilóták.

Norris kicsit olyan, mint bármelyik huszonéves srác, azzal a különbséggel, hogy ő a valóságban is 300 kilométer per órás sebességgel száguldó versenyautókat vezet.

Szintén sokat elmond Norris karakteréről, hogy a tavalyi Magyar Nagydíj után segített a szerelőinek szétszedni az autóját hogy gyorsabban végezzenek.

A feltámadó McLaren következő bajnoka lehet

Norris idei teljesítményével azt is igazolta, hogy hosszú távon is számolhat vele a McLaren, Ayrton Senna, Alain Prost, Mika Häkkinen és Lewis Hamilton után ő lehet a következő világbajnokuk, képességei adottak. Ehhez persze az is kell, hogy a csapat is versenyképes autót adjon alá, amivel harcban lehet a világbajnoki címért. Ausztriában különösen erős volt a McLaren, nagyon feküdt nekik az egyenesekkel és tempós, gyors kanyarokkal teletűzdelt pálya, Norris végig közel tudott maradni az élmezőnyhöz. Persze szerencséje is volt Hamilton technikai problémájával, de lőtávolban kellett lennie, hogy lecsaphasson a lehetőségre, és erre sem a Ferrarik, sem pedig saját csapattársa nem voltak képesek. Az is beszédes, hogy Bottastól is csak alig több mint 2 másodpercre volt a leintésnél. Érdekesen alakulhatnak a hátralévő versenyek, ha a McLaren időnként bele tudna szólni a nagyok dolgába. Erre van is némi esélyük, mert egyre inkább úgy látszik, hogy a sorozatban hét konstruktőri vb-címet nyerő Mercedes már érdemben nem fejleszti idei autóját.

Nagyon mélyről kapaszkodott vissza a McLaren, a csúfos kudarccal végződő Honda-korszak alatt egészen a 9. helyig csúsztak vissza összetettben, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso sem tudta kihúzni a gödörből a nagy múltú csapatot. Azzal, hogy 2018-ban a jóval megbízhatóbb Reanult motorokra váltottak, elindultak fölfelé, de az áttörést a 2019-es év hozta meg, amikor – immár a Sainz–Norris párossal – negyedikek lettek a konstruktőri bajnokságban, tavaly még feljebb léptek a harmadik hely megszerzésével.

A McLaren fejlődésében kulcsszerepe volt Andreas Seidl csapatfőnök érkezésének, aki korábban a Porsche rendkívül sikeres LMP1-es projektjét irányította. A Porsche 2015–17 között végig bajnok volt az endurance-vb-n (WEC), és a Le Mans-i 24 órás versenyt is a Porsche 919 Hybrid nyerte ebben az időszakban. Az F1 sem volt ismertelen Seidl előtt, hiszen 2009-ig a BMW–Sauber csapatánál dolgozott.

Így is van még hova előrelépniük, a 2012-es Brazil Nagydíj óta nem nyertek versenyt az F1-ben, ami borzasztó hosszú idő ebben a sportágban. Az idei évtől Mercedes motorokkal versenyeznek, ami újabb lökést adhat nekik. A 2022-es autók már teljesen új szabályok szerint épülnek majd, ami a költségplafonnal együtt bevezetett, az esélykiegyenlítést szolgáló szabályokkal komoly esélyt jelent a McLaren számára, hogy befogják az élmezőnyt.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!