Látványos szakasszal, Budapesten ért véget a Tour de Hongrie. A magyar kerékpáros körverseny Andrássy úti befutóját a belga Edward Theuns nyerte mezőnyhajrában, a sárga trikó pedig a szombati győztes ausztrál Damien Howsonnál maradt.
A Tour de Hongrie négyéves kihagyás után tért vissza Budapestre, és ahogy 2017-ben, most is a Városligetben jelölték ki az utolsó szakasz célját. Annyi újítás viszont történt, hogy most a teljes záróetapot Budapesten tartották, a versenyzők 12 kört tettek meg a Városligetet átszelve, a Stadionokat megkerülve, majd az Andrássy útra fordulva és Hősök terét érintve. Az összesen 92 kilométer hosszú etap, látványos és gyors finálét hozott, inkább volt kritériumverseny, mint klasszikus országúti szakasz.
Az ilyen, rövid és sík szakaszokon általában már nem változik érdemben az összetett állása, a szombaton Kékestetőn nyerő Damien Howsonnak (Team BikeExchange) csak arra kellett figyelnie, hogy a mezőnnyel együtt guruljon be a célba, és közvetlen riválisai ne szerezzenek a részhajrákban és a célban sok időbónuszt. Az ausztrálnak megfelelően alakult a szakasz koreográfiája, a főmezőnnyel együtt érkezve bebiztosította a sárga trikót.
Papíron a pontverseny sem volt teljesen lefutott. A két szakaszt nyerő Phil Bauhaus (Bahrain-Victorius) ugyan húsz pont előnnyel vezetett az egy etapot szintén behúzó Jordi Meeus (BORA-hansgrohe) előtt, de ezen a szakaszon még 30 pontot gyűjthetett az a sprinter, amelyik mindegyik részhajrát megnyeri.
A magyarok különversenyében sem kellett nagyon izgulni, Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) 55 másodperccel vezetett Peák Barnabás előtt.
A rajt után máris többen kezdtek akciózni, és az első kör végére, egy négyfős szökevénycsoport ki is alakult Fetter Erikkel (Eolo-Kometa) a sorban. Vele Manuel Boaro (Astana), Mateusz Grabis (Voster ATS) és Jordi Warlop (Sport Vlaanderen-Baloise) tartott, és a második kör végére 40 másodpercnyi előnyt össze is hoztak. A harmadik körre már egy perccel vezettek, a hajrát pedig Warlop vitte el.
A főmezőnytől egy másik négyes is meglépett, Hrenkó Norbert és Filutás Viktor is ebben a sorban volt, de nem igazán tudtak közelíteni Fetterékhez, folyamatosan 50 másodperccel mentek mögöttük. A hatodik kör után aztán bele is olvadtak a főmezőnybe. A hatodik kör részhajráját megint Warlop nyerte, ami Bauhausnak is jól jött, csak célba kellett érnie, hogy megnyerje a pontversenyt. Ezután gyorsult be a főmezőny, a kilencedik kör részhajrája még a szökevényeké lett, de a 11. körben a Viní-Zabú munkájának köszönhetően újra együtt volt a mezőny. Az olasz csapat a tavaly három szakaszt nyerő sprinterét, Jakub Mareczkóért dolgozott. Az Astana-bringás Jevgenyij Fedorov még megpróbálkozott egy szóló akcióval, de esélytelen volt.
A hajrában Bauhaus jó felvezetést kapott csapatától, míg a másik oldalon a Trek-Segafredo és a Jumbo-Visma is jól dolgozott. Bauhaus indította a sprintet, de a jó pozícióból induló és jól időzítő Edward Theuns nyerte a Trek-Segafredóból. Másodikként Olav Kooij sprintelt be, harmadik Timothy DuPont lett, Bauhaus csak negyedikként jött meg a 47,7 kilométer per órás átlagsebességű verseny végén. A szakasz leggyorsabb magyarja a válogatottban tekerő Karl Ádám volt, ő a 20. helyet szerezte meg.
Eredmények:
5. szakasz, Budapest-Budapest 92 km
1. Edward Theuns (belga, Trek-Segafred) 1:55:46
2. Olav Kooij (holland, Jumbo-Visma) azonos idő
3. Timothy DuPont (belga, Bingoal Pauwels Sauces WB) azonos idő
Összetett:
1. Damien Howson (ausztrál, Time BikeExchange) 18:07:10
2. Ben Hermans (belga, Israel Start-Up Nation) 16 másodperc hátrány
3. Antonio Tiberi (olasz, TREK-Segafredo) 24 mp
23. Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec) + 1:32
38. Peák Barnabás (Team BikeExchane) +2:27
41. Fetter Erik (Eolo-Kometa) +3:14
Pontverseny:
1. Phil Bauhaus (német, Bahrain-Victorius)
Hegyi pontverseny:
1. Maciej Paterski (lengyel, Vosters ATS Team)
Legjobb magyar versenyző:
Pelikán János (Androni Giocattoli-Sidermec)